S.T.F.U. är förkortningen på spelets titel och den insatsstyrkan du tillhör och detta är bara ett av flera skämtsamma saker som gör Super Time Force ULTRA roligare än vad jag tror att det ska vara. Super Time Force Ultra är ett pixelerat side scrolling shooter som spelutvecklarna Apybara Games har skapat. Det kommer dock med en liten twist som gör det lite annorlunda, du styr nämligen tid och rum.

När jag funderade på att spela Super Time Force ULTRA var jag väldigt skeptisk. Jag dömde boken efter omslaget om vi säger så, men cirka fem minuter in i spelet så satt jag och skrattade då det blir väldigt komiskt vid flera tillfällen. Du får en ”arbetsbeskrivning” i introt där det står att ditt uppdrag är att resa genom tiden och döda och ta bort saker som aldrig skulle ha existerat, exempelvis utomjordingar, dåliga film adaptioner och pojkband. När jag läste detta började jag asgarva och bestämde mig för att se spelet på ett helt annat sätt.

Supertimeforceultratxtscrn

När du startar en bana så har du en minut på sig att klara av banan

Spelet handlar om en ”insatsstyrka” som använder sig av tidsresor i sitt arsenal, varav alla karaktärer har roliga namn som t.ex. Shieldy Blockerson, Jef Leppard, Dolphin Lundgren och Aimy Mckillen m.flera. Du börjar med tre stycken sedan hittar du fler karaktärer under spelets gång vilket gör att du håller ögonen öppna efter nya karaktärer på varje bana. Ledaren för denna gruppen heter Commander Repeatski och det är även han som har kommit på hur tidsresor fungerar.

När spelet startar har du per bana endast en minut på dig att klara av denna med färdigheten att spola tillbaka tiden som hjälpmedel, detta går att göra trettio gånger. Varje gång någon i gänget dör kan du spola tillbaka tiden och starta om med samma eller testa någon annan som använder sig av en annan typ av vapen. Det som gör spelet häftigt är att när du väl spolar tillbaka tiden och hoppar in med en ny karaktär så finns ”skuggan” av de förra karaktärerna med denna gör extra skada mot fienderna. Tillbakaspolningen är dock både en för och nackdel i spelet. När du väl lyckas få till allt perfekt så känns det fantastiskt. Ibland händer det dock alldeles för mycket på skärmen för att det ska fungera bra, så det slutar många gånger med insta-död när du spawnar.

Supertimeforceultratxtscrntwo

Som sagt så tycker jag att faktumet att det går på tid är bra

Det jag älskar med Super Time Force Ultra är att det inte tar sig självt allt för seriöst. Spelet är väldigt random och jag förstod inte alltid varför jag gjorde vissa uppdrag, då vi befinner oss verkligen överallt. Vi åker tillbaka i tiden för att hitta spelets heliga gral och slåss mot riddare, eller så är vi helt plötsligt ute och slåss mot dinosaurier samtidigt som vi försöker förhindra en asteroid som kommer utplåna dem.

Tidspressen förhöjer underhållningsvärdet för mig personligen i alla fall och skapar även mer utmaning. Men jag ska inte ljuga då Super Time Force Ultra fick mig att ragequita mer än en gång. Som skrivet gillar jag faktumet att allt är tidsbaserat, men ibland kan fokusen från spelets action försvinna då det enda jag finner mig själv görandes är att stirra på timern på skärmen.

Supertimeforceultratxtscrnthree

Du börjar med tre stycken sedan hittar du fler karaktärer under spelets gång

Super Time Force Ultra är ett roligt spel med mycket humor och action, men det är även väldigt kort. Jag önskar att Apybara Games hade lagt ned lite mer tid på tillbakaspolningen och kontrollerna. Annars tycker jag att spelet gör allt som det ska, men du kanske inte ska ta det allt för seriöst då det själv inte gör det.

Super Time Force ULTRA

Super Time Force ULTRA
6