“When you’re running on battery, make every second count” är de första ord som indieutvecklarna Witch Beam låter sjunka in i kroppen på dig. På hemsidan möts man av en rad tuffa tjejer med ännu tuffare vapen och attityden överträffas endast av charmen i deras pixliga ansikten. Det är då lätt att tro att ovanstående citat är en överdrift; att man på något sätt skulle kunna sätta sig ner och spela igenom några banor med en överväldigande känsla av eufori och tillfredsställelse. Då tror man fel.

Det är ett run and gun maniac twin stick shoot ’em up bullet hell-spel. Även om genren i sig kan vara frustrerande att lära sig uttala utantill är banorna än mer tandgnisslande och outhärdliga när man för femtioelfte gången hånas av ”Battery depleted”: spelets sätt att säga att du är sämst. Man springer runt i en konstant förändrande arena med skjutknappen krampaktigt nedtryckt och plockar upp uppgraderingar för att försöka överleva kulregnet från alla håll som till slut alltid kommer att döda dig. Men man tar upp spelet igen, för nåde den som tillåter sig att besegras av det kulsprutande monster i pixligt robotformat som nu kan vara egentligen vilken fiende som helst i spelet. Det är med delade känslor jag trycker på ”Retry”. Om och om igen.

Assualtandroidcactustxtscrnone

Det slutar i en skriktävling mot en skärm som introducerar dig till ditt första epilepsianfall

Är du tillräckligt sadistisk kan du bjuda med en vän in i galenskapen med hjälp av det lokala co-opläget som tillåter upp till fyra spelare samtidigt. Ni kan redan då påbörja ert långsamma förfall ner i osämjan genom att bråka om vem det är som ska ha handkontrollen och vem som ska spela med mus/tangentbord. Spelet finns nämligen för tillfället endast på Windows, OS X och Linux men planeras att släppas till Playstation 4, Playstation Vita och WiiU under första kvartalet 2016. I slutändan kvittar det vilken styrenhet man väljer, för ett högpreciserat sikte bleknar i jämförelse med ens förmåga att undgå döden. Flerspelarläget adderar endast till kaoset då fienderna, men även uppgraderingarna blir mer frekventa. Det slutar i en skriktävling mot en skärm som introducerar dig till ditt första epilepsianfall oavsett.

Citatet ovan kommer ännu en gång att göra sig påmind: du spelar som en android. Du lever alltså på ett batteri. Ett batteri förlorar kraft alltmedan tiden går. Du förlorar också batteri varenda gång du blir träffad av ett skott. Nämnde jag att batteriet håller i endast sextio sekunder? Inte? Jo, batteriet håller i endast sextio sekunder! Man slänger sig desperat in i horder av mördarrobotar för de små batteripåfyllningarna som sporadiskt tappas precis när man tårfyllt ser sitt liv rinna ut. Det är en kamp mot klockan lika mycket som en kamp mot fienderna.

Assualtandroidcactustxtscrntwo

Det är en kamp mot klockan lika mycket som en kamp mot fienderna

Spelet lyfts dock väldigt mycket på grund av taktiken som måste tillämpas. Valet mellan en karaktär och dess vapen kan vara avgörande mellan en ärofylld seger och en förkrossande förlust. Variationerna är många, och fler karaktärer låses upp alltmedan du avancerar i spelet. Varje karaktär har ett huvudvapen och ett sekundärt vapen. Det senare erbjuder ett väldigt kraftfullt alternativ och används till att slå ut en starkare fiende eller att ta sig ur svåra situationer. Man finner snabbt en favorit och bygger samtidigt en spelstil runt henne. Detta ger spelet ett lager av komplexitet och intelligens, något som spelet behöver.

Assualtandroidcactustxtscrnthree

ett poängsystem som tvingar dig att inte bara tänka på att döda fienderna, utan hur du dödar fienderna

Sammanfattningsvis är spelet noga balanserat i både svårighetsgrad och tävlingsvärde. Spelet är absolut galet och jättecharmigt, men under all humor och udda manicker finns ett poängsystem som tvingar dig att inte bara tänka på att döda fienderna, utan hur du dödar fienderna. Med ett kombo-system mellan D till S+ tvingas du noga planera din strategi för maximal poängutdelning. Kampanjen ligger på en bra svårighetsnivå som utmanar alla, även icke-tävlingsinriktade spelare, och erbjuder även dessutom på en leaderboard till varje bana. Utöver detta finns även spellägena Infinity Drive som testar din uthållighet med oändliga vågor av fiender och Daily Drive som erbjuder dagliga utmaningar mot spelets community. Alla våra high-scorebesatta läsare har verkligen något att sätta tänderna i när det gäller Assault Android Cactus.

Assault Android Cactus

Assault Android Cactus
7

Grafik

5/10

Ljud

6/10

Spelbarhet

7/10

Hållbarhet

9/10

Plus

  • Charmen
  • Humorn
  • Taktiken

Minus

  • Frustrationen
  • Skalligheten efter allt hårslit