I veckan arrangeras Nordens största teknikmässa, TechBrief, för journalister på Radisson Blu Skycity på Arlanda. Det är första gången eventet arrangeras i Sverige och är det enda i sitt slag i Norden. Bakom arrangemanget står den dansk-svenska kommunikationsbyrån Related och eventet äger rum för tredje året i rad.

Under två dagar samlas nio ledande internationella teknikföretag för att på en gemensam arena presentera de senaste produktnyheterna för nordiska journalister. Medierna kan se fram emot ett fullspäckat, innehållsrikt program med produktdemonstrationer och trendspaningar.

Månader av intensiv planering och koordinering hos den dansk-svenska PR- och kommunikationsbyrån Related kulminerar nu i veckan när det årliga eventet TechBrief slår upp portarna på Radisson Blu Skycity den 30:e september.

Till presseventet, som är det enda i sitt slag i Norden, kommer framstående företag från hela världen för att presentera sina senaste produkter för nordiska teknik- och livsstilsmedier. Arrangemanget inleds med att varje utställare håller en 20 minuters presentation, en så kallad”brief” – där av namnet TechBrief. På eftermiddagen får journalisterna möjlighet att besöka de medverkande företagens montrar, ta del av produktdemonstrationer, de senaste trenderna och tekniknyheterna.

Stark laguppställning
TechBrief går av stapeln den 30 september och 1 oktober. Första dagen deltar norska och danska medier och dagen efter står svenska och finska medier på tur. Totalt har mer än 40 journalister visat intresse för att delta vid årets event. Related har rekryterat en imponerande skara konsumentinriktade teknikföretag från hela världen. Kingston, Logitech, Creative och MOBOTIX deltar i år för första gången. LG, BenQ, NETGEAR, Synology och SanDisk har medverkat tidigare.

Vi är stolta över att kunna presentera en så stark laguppställning i år – förmodligen den starkaste sedan vi startade TechBrief år 2013. I år har vi fått med oss flera nya stora teknikföretag samtidigt som vi har ett flertal återkommande utställare. Det är en bekräftelse på att vi skapat ett solid och hållbart evenemangskoncept. Vi ser verkligen fram emot startskottet av årets upplaga,

säger Kathrine Graugaard, Account Executive på Related och projektledare för TechBrief.

På mediernas villkor
Related har mer än 10 års erfarenhet av kommunikation inom gränslandet mellan teknik och livsstil och har med TechBrief skapat ett skräddarsytt eventformat, anpassat efter mediernas tidspressade vardag.

I dagens snabba nyhetsflöde är det en utmaning för många redaktioner att låta journalister delta på enskilda företags pressevent, där dessutom nyhetsvärdet är relativt begränsat. Därför är grundtanken med TechBrief att skapa ett gemensamt event, där ledande teknikföretag kan samsas på en och samma arena och därmed ge journalister största möjliga nyhetsvärde på så kort tid som möjligt,

säger Henrik Koch, vd, Related.

Under de totalt sju timmar som eventet pågår, kommer journalisterna i kontakt med nio olika företag. Det handlar i grund och botten om att skapa värde timme för timme,

fortsätter han.

TechBrief på Svensk mark
Journalisternas tidspress var också en av anledningarna till att TechBrief, som tidigare arrangerats i Köpenhamn, i år flyttar till den svenska huvudstaden, där Related också har ett kontor:

–Stockholm är idealiskt ur ett medieperspektiv, det är endast en kort flygresa från såväl Norge, Danmark och Finland. Att vi dessutom valt att lägga arrangemanget på Radisson Blu på Arlanda flygplats betyder att journalisterna i stort sett kan stiga av flygplanet och gå direkt in i eventlokalen,

avslutar Henrik Koch.

Den som är intresserad kan följa nyheter och uppdateringar från TechBrief via deras Twitter

Källa: Related Pressrelease