Velocity 2X uppenbarade sig för mig först som ett av gratis spelen på Playstation Network. Jag vet att allihopa inte gör så här. Men som den smålänning jag är så lägger jag till alla gratis spel jag kan i mitt evigt växande spelbibliotek, även om de inte verkar intressanta för mig personligen. Jag testade Velocity 2X en snabbis. Men eftersom det inte är min typ av spel så slutade jag spela och raderade det från hårddisken. Nu har Velocity 2X kommit till PC och jag ger det ett försök även på denna plattform.

Velocity 2X är ett actionspäckat shoot’em up som utspelar sig i en avlägsen framtid. Du antar rollen som Lt. Kai Tana. En testpilot för en av människornas militär och forskningsanläggningar i yttre rymden. I början av spelet så visas en dialog mellan två stycken okända rymdvarelser. De har tillfångatagit en medvetslös Kai Tana. De har även gjort om henne till en cyborg, då hon var illa omtumlad när de hittade henne. Kai vaknar upp och förstår att hon har blivit tillfångatagen. Med hjälp av en oerhört hjälpsam rymdvarelse, som ser Kai som en nyckel även till sin egna frihet, lyckas de bägge att rymma från sina tillfångatagare. Den fientliga rymdvarelse rasen Vokh tar snabbt upp jakten på de två flyktingarna.

velocity2xtxtscrnone

Även som fotgängare så är Kai ruskigt snabb

Hjun Ralan III heter rymdvarelsen som hjälper Kai att rymma. Han tillhör den utomjordiska rasen Jintinda som härstammar från planeten Altranda. Under deras resa hjälper Ralan Kai att använda sina nyfunna förmågor, som att till exempel teledasha, som fungerar som en kort teleportering. Tillsammans beger de sig till Altranda där Kai och Ralan smider planer på hur de ska hämnas på Vokh. Kai blir skickad till olika planeter för att samla in Rekenium, rosa kristaller som kan konverteras och användas som en slags kraftkälla. Det kommer att behövas en hel del Rekenium, för att få igång ett vapen kraftigt nog att slå tillbaka mot den fientliga arten Vokh.

I Velocity 2X styr du även ett rymdskepp genom banor, fyllda med fiender, överlevare, rekenium och pussel. De flesta pussel i spelet går ut på att spelarna skall förstöra olika kraftkällor i rätt ordning, vilket inte är särskilt svårt eftersom de är numrerade. Utvecklaren Futurlabs vill att spelarna skall uppleva hastigheten i spelet (Velocity betyder hastighet på engelska). De har därför gjort ett rankingsystem som rankar spelarnas prestationer efter varje bana. Du ska klara banorna väldigt fort om du vill ha guld på dem, vilket ni såklart vill! Vem vill inte ha guld liksom? Men det är inte bara hur snabbt du klarar av en bana som rankas. Du måste även plocka upp överlevare, rekenium samt döda så många fiender som möjligt för att få den högsta ranken.

Jag gillar verkligen den snabba, stressiga elektromusiken som ständigt stirrar upp mig. Även om denna kanske i vissa fall är en av faktorerna, som bidrar till att jag kraschar på samma plats gång på gång. Som att jag inte stressar tillräckligt för att få guld! Vad jag inte gillade på PC versionen var kontrollerna på tangentbordet. De kändes onödigt komplicerade och eftersom jag inte är van att spela denna typen av spel på PC, så valde jag snabbt att gå över till min handkontroll. Detta kändes mycket naturligare även om jag ständigt tryckte på fel knappar i all stress, även på denna.

velocity2xtxtscrntwo

Vem vill inte ha guld liksom?

Det är inte bara snabba flygningar och teleporteringar kors och tvärs genom banorna, du blir även tvingade att överge skeppet vid ett flertal tillfällen. I vissa av de tidigare nämnda pusslen så kan kraftkällorna finnas inuti rymdbaser där du inte kommer in med skeppet. Även som fotgängare är Kai ruskigt snabb, hon kan teleportera sig och skjuta allt i sin väg. Velocity 2x flyter på oerhört bra även här. När jag springer runt som Kai så känner jag igen det grafiska. Det kanske inte är jättelikt, men jag personligen drar i min hjärna, en grafisk koppling till ett gammalt Sega Mega drive spel som jag spelade i mina yngre dagar. Det spelet är Another World, som även idag finns att köpa till de flesta plattformarna. Jag vet inte riktigt om det är färgerna i Velocity 2X som påminner lite om de i Another World, men som sagt det är det dit mina tankar vandrar när jag spelar det. När jag flyger runt på banorna så ser jag dock inte denna koppling. Vissa saker i spelet kan jag tycka är svåra att förstå vad de är. De överlevande jag plockar upp längs banorna ser inte ut som överlevare någonstans.

Jag kommer definitivt att spela vidare på Velocity 2X. Jag tycker om att banorna endast tar någon minut att klara. Vilket passar mig som kanske inte har jättemycket tid vissa dagar. Jag rekommenderar absolut Velocity 2X. Jag är ingen expert inom just detta område, men tror att Velocity 2X kan vara ett av de bästa i dessa genre jag upplevt på väldigt länge! Något som dock ännu är ett mysterium för mig är varför utvecklarna har valt att lägga in en miniräknare bland spelets menyer. Är det någon som vet?

Velocity 2X

Velocity 2X
8