Mitt första minne med Mega man är från fritids. Jag tror jag var 7 år gammal och det fritidset jag gick på hade ett NES med Mega man 2 och 3. Jag minns att memorerade lösenorden och skrev ned dem på olika lappar jag hade i fickan. En kod gjorde så att du fick börja vid Dr. Wily med alla energitankarna, en sak hade koderna i alla fall gemensamt; De skaffade mig nya vänner. Jag var väldigt social som liten men hade svårt att förklara saker och om man inte förstod blev jag tillslut jättearg. Mega man spelen vart liksom den där mellanhanden som ordnade kompisar. Jag minns tydligt “Hallå är det ingen som kan koden?” “jo David kan” och på det sättet var det.

Mega man har en speciell plats i de flestas gamers hjärtan, i mitt har han tyvärr inte lika stor plats längre. Det kan bero på att jag inte har tålamodet som jag hade som liten, att jag inte imponeras eller har tjatat sönder nostalgin i serien. När jag hörde att Mega man Legacy Collection skulle släppas blev jag först väldigt fundersam och tänkte; “Jaha ska de släppa Mega man X spelen i en samling äntligen!?” Jag hade fel och det rörde sig istället om del 1-6. Mega Man 1-6 är absolut inte dåliga delar i serien, men det är delar jag redan upplevt och spelat om gång på gång.

Huruvida detta stämmer in på dig kan jag givetvis inte svara på, men min personliga åsikt blir helt enkelt “been there, done that” Priset som ligger på 139:- ger dig alltså sex stycken spel, och visst det kan tyckas mycket för pengarna men för oss som spelat dessa, fortfarande äger dessa eller köpt någon annan samling så är det helt enkelt inte intressant. För nytillkomna spelare är det helt perfekt att påbörja den blåa bombarens äventyr här. Chansen är dock att du som förälder med spelintresse sparat ditt gamla NES, eller inskaffat dig ett under senare år och då kan familjen likväl spela del 1-6 på den.

Megamanlegacycollectiontxtscrnone

Dr.Light gör om Mega man till en stridande robot

Mega man 1 som startade hela trenden kom till Sverige 1990 och vart en ganska stor succé bland oss kids. Geniet Dr. Light hade tillsammans med sin kollega Dr. Wily lyckats skapa den människoliknande roboten Mega man.  Tillsammans med sex stycken andra robotar vars uppgift var att hjälpa mänskligheten genom att arbeta som industrirobotar där fara förkom för människor och tunga arbeten som kunde skada människor. Medan Dr. Light får massa beröm hamnar Dr.Wily i skymundan och blir förbannad rent ut sagt, han tar sin hämnd genom att programmera om de sex andra robotarna så de blir onda (d.v.s. följer Dr.Wily kommandon). Dr.Light gör om Mega man till en stridande robot för att besegra de sex onda robotbossarna och sätta stop för Dr.Wily. Mega Man 1 har dessutom ett av världens fulaste omslag.

I Mega man 2 som kom ut 1991 i Sverige är det mer eller mindre Déjà vu och bortsett från att Dr.Light och Dr.Wily inte jobbar tillsammans längre, fortsätter Dr.Wily att bygga sina egna elaka robotar och ett stort fort. Denna gång är det åtta vi får slåss mot och inte 6 som i första delen. Musiken och bossarna är helt klart de mest skinande stjärnorna i serien (även om del 1 har bra musik och bossar). Det blev nu ännu viktigare att lära sig robotbossarnas attack mönster och dessutom svagheter. Vilken ordning man tog de olika robotbossarna i spelade stor roll och var man duktig nog kunde man klara spelet ganska fort. Del två är en av mina personliga favoriter och musiken visslar jag på ännu idag.

Megamanlegacycollectiontxtscrntwo

Det blev nu ännu viktigare att lära sig robotbossarnas attack mönster

1992 har Dr.Wily avtjänat sitt straff och är numera en god samarit som arbetar tillsammans med Dr.Light på en ny fredsrobot-modell kallad “Gamma”. Denna modell ska utvinna material från olika världar, shit hits the fan och kort därefter går alla bärsärkagång och Mega kallas återigen in för att sätta stopp för hotet. Nytt var hunden Rush som spelade en mycket större roll än tidigare, här kan du flyga, åka ubåt, använda honom som studsmatta (tänk Inspector Gadget fast i hundform). När kristallerna som är robotarnas kraftkälla tas ut och lämnas tillbaka, passar Dr.Wily på att bli ond igen och rymmer till sin nya hemliga fort…Efter en relativt lång strid rasar Dr.Wilys fort och Proto man (Mega mans bror och tidigare prototyp) räddar Mega man, men inte Dr.Wily som försvinner i ruinerna

Ungefär här slutade jag spela Mega man serien och kom inte riktigt tillbaka till den fören jag ägde ett SNES med Mega man X, men eftersom det är tre delar kvar att skriva om får jag friska upp mitt och ert minne!

Dr. Mikhail Sergeyevich Cossack aka Dr. Cossack är Dr.Lights Ryska kollega och numera även ond. Dr. Cossack följer Dr.Wilys fotspår och låter världen smaka på hans åtta robotar, men Dr. Cossack vill bara bli erkänd som världens bästa forskare inom robotområdet. “Snacka om arg kille”. Det är också i del fyra av Mega man serien det börjar märkas att idéerna från Capcom på de olika robotorna och deras namn inte är på topp; Ring man, Toad man, Skull man och ja Bright man för att nämna några. Ännu en gång är musiken på topp men serien börjar kännas tjatig vid det här laget.

Megamanlegacycollectiontxtscrnthree

Dr. Mikhail Sergeyevich Cossack aka Dr. Cossack är Dr.Lights Ryska kollega

Det hade blivit 1993 och dags för en femte del i Mega man sagan. Mega man får ett sos från Dr. Cossack där han blir varnad för Proto Man som löpt amok och förstört halva staden. Eftersom Dr.Wily blivit kidnappad och Dr.Cossack numera är god hjälper han Mega man att rädda Dr.Wily och stoppa Proto man. Sedan del tre i serien kan Mega man nu glida (på gott och ont). De olika vapnen från robotbossarna användes för att ta sig till nya platser på banorna och inte enbart för att enklare besegra näste robot på tur. I del fem sviker musiken en helt del och du kan ladda din Mega Buster (Mega mans kanon) i flera olika lägen istället för enbart max som i del fyra, Mega man 5 är också det Mega man spel där storyn faktiskt är intressant och inte uttjatad. Nämnbara robotbossar och roliga banor från denna del måste vara Gravity mans bana, Charge man fighten och slutbossarna.

Det sista Mega man spelet och del sex i serien skulle aldrig komma ut till NES i Sverige, det blev istället i samlingen Mega Man Anniversary Collection som kom ut 2004 till Playstation 2, Nintendo Gamecube och Xbox de flesta av oss fick prova på den sista delen. När det begav sig i staterna och Japan och del sex släpptes, satt jag med ett SNES och spelade Mega man X och älskade varje sekund av det. Det var först på Playstation 2 jag faktiskt gav mig an del sex. Capcom har här tänkt efter lite gällande en del saker. Det har varit fred under en längre tid och robotforskningen har gått rejält framåt, den första robotturneringen anordnas av miljardären Mr.X och forskare får chansen att bevisa att deras robot är bäst. Inget verkar konstigt men när turneringen ska börja dyker Mr.X upp och tar över de åtta robotar som ska delta i turneringen och teleporterar iväg, men inte innan Mega man hinner fråga varför och får veta att Mr.X är det elaka geniet bakom allt! han manipulerade Dr.Wily och har nu bestämt sig för att han ska ta över allt. I den sista delen kunde du även använda två adaptrar som hunden Rush hade vilket gjorde det möjligt för Mega man att att förvandla sig till “Jet Mega man” och senare även till slagskämpen “Power Mega Man” Musiken är på topp, flertalet banor är roliga och favorit robotbossarna är Tomahawk man, Yamoto man och Plant man.

Megamanlegacycollectiontxtscrnfour

Det var först på Playstation 2 jag faktiskt gav mig an del sex

Bortsett från dessa sex titlar innehåller även Legacy Collection en hel uppsjö med material som Capcom lagt in för oss att ägna tid och titta på. Allt från tidiga ritningar,  konstverk, soundtrack m.m. Problemet är att allt detta är upplåst redan vid start och det känns mer som något man bara slängt in istället för något man kämpat för och vill se frukten av sina blod svett och tårar. Sist men inte minst finns även Challenge mode där olika segment från de olika spelen valts ut och du ska klara dessa på kortast möjliga tid. Visst bjuds det på en retroresa och historisk information kring serien, men dessa två “nya” saker räcker inte för att inskaffa Mega man Legacy Collection. Jag är ärligt talat besviken på Capcom. Släpp Ultimate Mega man Collection, där alla titlar finns med, fram till Playstation 2 tiden så snackar vi sen. Helt klart värt att spelas igenom om du inte lagt pengar på någon tidigare Mega man samling eller om du är ny till genren. Kom bara ihåg bli inte för arg när du dör och minns att “det var bättre för”

En Andra åsikt:

Mega Man är en spelserie som funnits i mitt liv under en lång tid. Det första minnet jag har av spelet är i mina yngre dagar, en fredag när jag fyllde år, och samtidigt var hemma ifrån skolan p.g.a. sjukdom. Presenten jag fick på morgonen var Mega man 4 till Nintendo 8-bitars. Här tar all min kunskap inom Mega man universumet vid, Pharao-man, Skeleton Man och många fler bossars attackmönster sitter som insvetsade i huvudet. Jag har under min spelkarriär klarat av alla Mega man spel som funnits på marknaden, men inget klår Mega man 4 i min mening, och antagligen känner jag så då det var starten i serien för mig. Denna samling av Mega man-spel är helt okej, men jag hade önskat mig fler spel än de som kommer med Legacy samlingen, och möjligen att Capcom skulle lagt till någon modern twist på det hela; låtit oss spela co-op kanske. Men nu får vi spelen, lite Art och extraprylar som är upplåsta redan från början, vilket helt tar död på anledningen till att ge sig an spelets utmaningar. Jag hade förväntat mig mycket mer med tanke på att man valt att släppa dessa få spel till Playstation 4, men istället får vi en helt vanlig nostalgitripp som håller i sig under en kortare tid. 6/10 – Lillbirro

Mega Man Legacy Collection

6.75

60/10