Det är med lätt skepsis jag tar mig an One Piece: Pirate Warriors 3, enligt min erfarenhet är spel byggda på serier, böcker och filmer sällan särskilt bra, och den första tiden verkar allt mest rörigt. Jag ogillar också att det är datoranimerat och inte tecknat, då lite av känslan försvinner då. Det är i princip ingen genomgång av vad du ska göra och vi slängs direkt in i strider mot horder av fiender. Den lilla kartan i övre högra hörnet hjälper nästan ingenting utan fylls snabbt med så många ikoner att det blir förvirrande och väldigt plottrigt.

Samtidigt som du ska försöka klura ut målet med banan så får du ännu fler uppdrag och det är svårt att hänga med i svängarna. Men allt eftersom jag spelar och börjar förstå hur spelet är uppbyggt så blir det roligare och roligare. Varje uppdrag avhandlar en del av den väldigt långa mangan One Piece, och spelet startar med kapitel 1 i mangan och sträcker sig till där den är nu. På varje bana befinner vi oss på en liten karta och ska där ta över baser, skydda medlemmarna i sitt piratgäng samt besegra minibossar och till slut en slutboss.

Onepiecetxtscrnone

Det går även bra att aktivera din superattack då för att döda mer eller mindre allt på skärmen

Varje karta har också nio kriterier du ska uppfylla för att få 100 % på den episoden, det varierar lite vad det är men några är alltid med, t.ex. att klara banan på hard mode, att få S-rank på antal kills, tid, kills med super, och att klara alla treasure events. Treasure events är uppdrag som dyker upp under tiden du spelar en bana, det kan vara att snabbt besegra en fiende eller att hindra någon fiende från att nå ett mål. Det enda frustrerande är att ens allierade måste skyddas hela tiden, annars flyr dom från slagfältet och du tvingas spela om banan. När jag 20 minuter in i en bana inte hinner springa till andra sidan kartan för att rädda någon är det skapligt irriterande att behöva spela om allt igen och ibland tappade jag lusten att spela vidare efter det. Men trots små irritationsmoment och en förvirrande start, så har jag riktigt roligt när jag slaktar mig igenom spelets 22 uppdrag.

Att spöa fiender är som att stampa på myror, dom gör lite eller inget motstånd alls och att komma upp i 2-3000 besegrade fiender på ett uppdrag är inte särskilt svårt. Striderna liknar närmast hack ‘n slash-spel och det finns en lista över combos varje karaktär kan göra, men om du vill kan du klara hela spelet genom att bara hamra på fyrkant. Allt eftersom vi spöar fiender så byggs en starkare attack upp som går att använda för att snabbt slå ut stora grupper av fiender och varje karaktär har en unik sån hämtad från mangan. Allt eftersom vi spöar fiender så byggs en starkare attack upp som går att använda för att göra massiv skada på fiender som står nära och varje karaktär har en unik sån hämtad från mangan. Det finns även en ännu starkare superattack som byggs upp långsammare och när den aktiveras så får du under en tid både mer styrka och bättre försvar, om du med den aktiv använder din starakre attack så kan du döda mer eller mindre allt på skärmen. Spelet har även ett lättare rollspelsinslag i och med att du levlar upp alla karaktärer.

Onepiecetxtscrnfour

Pengarna kan du använda för att helt enkelt levla upp till den level som spelets story för tillfället befinner sig på

En skön sak är att du inte behöver spela upp alla 37 spelbara karaktärer, utan under spelets gång får pengar för utförda uppdrag samt genom att besegra fiender. Pengarna kan du använda för att helt enkelt levla upp till den level som spelets story för tillfället befinner sig på. För att vidare levla upp attack, försvar, super o.s.v. måste du betala med mynt som erhålls genom att spela igenom banorna. Vissa mynt kan du enbart få om du klarar 100 % på dom olika banorna. Om du har problem med någon bana så kan du innan val av bana trycka på touchknappen på PlayStation 4 kontrollen. När du sen startar det uppdraget hamnar du i en lobby och får vänta på en annan spelare, och kan då spela tillsammans med antingen en vän eller någon slumpmässig spelare online.

Det finns tre stycken spellägen i One Piece: Pirate Warriors 3; Legend Log, Free Log och Dream Log. Legend Log är spelets huvudstory-läge, det är även där du börjar spelet för att i sin tur låsa upp alla episoder samt de flesta av spelets valbara karaktärer. I Free Log kan du spela om de uppdrag du låst upp med vilken av dina hittills upplåsta karaktärer du vill, och för att få hundra 100% på ALLA uppdrag måste du spela en del av dom i det här spelläget. Dream Log är som ett långt gatlopp av strider och du spelar olika öar med och emot fiender från hela mangan.Vissa karaktärer går bara att låsa upp i det här spelläget. Valet för online finns också vilket då tar dig till en lobby med uppdrag folk behöver hjälp med.

Onepiecetxtscrntwo

Legend Log är spelets huvudstory-läge, det är även där du börjar spelet för att i sin tur låsa upp alla episoder samt de flesta av spelets valbara karaktärer

Att få in runt 15 års serie i ett spel är förstås inte det lättaste och bitvis känns det som dom rusar igenom historien och missar mycket av det som gör serien så bra, stämningar, karaktärsdrag och känslor.  Det sagt så tycker jag ändå att dom fått med det viktigaste och jag tror inte att du behöver ha läst mangan eller sett animen för att ha en rolig upplevelse med spelet. Att spela om varje uppdrag flera gångar för att få 100% gör att spelet kommer hålla länge om du liksom jag alltid vill göra allt i ett spel, men det monotona knapptryckandet kan bli lite tråkigt i längden. För mig avnjuts One Piece: Pirate Warriors 3 bäst i många lite kortare sittningar.

One Piece: Pirate Warriors 3

One Piece: Pirate Warriors 3
7