Vi här på CtrlAltElite har fått privilegiet att ställa några frågor till Fatshark, skaparna av kommande Warhammer: The End Times – Vermintide. En titel vi på redaktionen är mycket exalterade över. Nedanför kan du läsa intervjun med Game Designer Victor Magnuson, speldesigner på Fatshark. som även dykt upp i en tidigare intervju, men då om Fatsharks: Krater: Shadows over Solside.

Under E3 2015 pratade även Andreas Westman med Associate Producer Liam O’Neil som du kan se i videon nedan!


Vi har även recenserat Fatshark titlarna: Bloodsports.Tv och Hamilton’s Adventure.

Victor-Magnusson

Kan ni ge oss och våra läsare en snabb genomgång om vad Warhammer: The End Times – Vermintide kommer att bli?

Warhammer: End Times – Vermintide är ett co-op spel för upp till fyra spelare i första person, med stort fokus på samarbete mellan spelarna. I Vermintide antar spelaren rollen som en av fem hjältar som försvarar staden Ubersreik, där var och en av hjältarna har olika gameplay, förmågor, utrustning och personligheter. För att kunna samarbeta ordentligt måste spelarna använda sina individuella attribut för att överleva den fullskaliga invasionen av Skaven, en avskyvärd ras av rått-män som myllrar upp från sina underjordiska hålor. Att låta en hjälte sacka efter, att inte vara förberedd på ett överfall ovanifrån, kan vara skillnaden mellan liv och död. Slaget om Ubersreik kommer att ske över en rad troget utrenderade-miljöer som sträcker sig från toppen av Magnus Tower till innandöme Under Empires djup.

Hur kommer det sig att ni tog in just Warhammer som tema i denna spelvärld?

Warhammer har alltid varit en favorit hos många på Fatshark, där flera av oss har spelat Warhammer Fantasy sedan 80-talet. Det var tack vare denna kärlek som vi ens fick möjligheten att utveckla spelet, då vår Game Director kontaktade Games Workshop på vinst eller förlust, och presenterade vår idé för dem. Svaret var direkt ett ja, och vi kunde äntligen börja utveckla spelet vi alltid velat göra.

Vermintidesrntwo

Har ni fått några reaktioner ifrån andra Warhammer-communityn angående ert kommande spel? Isådantfall, vilka reaktioner? Positiva/Negativa? Var de något i närheten av vad ni hoppats på?

Överlag så har reaktionen varit väldigt positiv. Man vet ju aldrig hur folk kommer att reagera till ett nytt koncept för ett Warhammer spel, men efter att ha släppt några gameplay trailrar och gjort flera intervjuer där vi förklarar vad vi vill åstadkomma med Vermintide, så verkar folk genuint intresserade.

Warhammer är ju ett väldigt stort community som har varit i liv under många år, hur kommer det sig att ni valde att gå ifrån ”Real-time tactics” trots att tidigare försök ofta slutat i flopp, såsom Warhammer Online: Age of Reckoning (MMORPG) och Warhammer Online: Wrath of Heroes (MOBA).

Vi tror inte att vi är ensamma om att vilja se Warhammer Fantasy världen ur ögonen på karaktären man spelar. Det är sällan spelare och Warhammer-entusiaster fått möjligheten att se denna mörka, dystra och på många sätt briljanta fantasy värld på så här nära håll, och vi tycker att endast real-time tactics kan verkligen återskapa denna atmosfär. När spelarna dessutom måste samarbeta för att överleva så känner man verkligen hur detta är en skoningslös värld.

Vermintidesrnthree

Hur kommer lootsystemet fungera? Kommer det vara grupp-loot eller personlig?

Varje spelare kommer att få personlig loot efter att de samarbetat för att ta sig igenom banan. Spelaren får sju loot-tärningar, och utifrån hur kastet går så kan de få olika bra loot, i form av vapen, hattar eller trinkets. Om de utförde sidouppdrag så kommer de att kunna ersätta några av de vanliga tärningarna med specialtärningar, som har en större sannolikhet att bidra till bättre loot. De mer högrankade looten kommer att ge spelaren speciella attribut kopplade till vapnet/trinketen, som att du får tillbaka ammo eller lite hälsa för varje fiende du slår med ditt melee-vapen. Looten du får är bundet till ditt konto, men du kan få loot för en annan hjälte än den du spelade igenom banan med.

Hur är närstridskontrollerna uppbyggda? Kommer sättet man slåss på vara någonting likt era tidigare spel, t.ex. War of the Vikings, där man måste slå/skydda sig från vissa vinklar?

Vermintide har ett enklare närstridssystem än War of the Vikings hade, både för att framhäva samarbetet och se till att alla spelare känner att de tillför någonting till teamet. Melee-vapnet har en snabb och svag attack, och en långsam och stark attack. Spelaren kan dessutom parera, knuffa tillbaka fiender och ducka undan från slag från Skaven. Ranged-vapnet har en vanlig attack och en specialattack. Så även om närstridskontrollerna är enklare än de var i War of the Roses och War of the Vikings, så kan spelaren förbättra sin spelstil och sätt att hantera fienden.

Vermintidesrnone

Kommer det enbart vara närstrider, eller kommer det finnas möjlighet till fordon och/eller alternativa stridssätt?

Vi bestämde oss att fokusera på närstrider i form av ett melee- och ranged-vapen. Vi ville skapa en känsla av hopplöshet som stadsborna och även hjältarna måste känna när hela Ubersreik håller på att brännas ned av skoningslösa Skaven. Dessutom skulle Skaven-arméen aldrig tillåtit potentiellt skadliga fordon och vapen att överleva deras första anfall. De må vara fega, men de är väldigt intelligenta också.

End Time? Kommer spelare som inte varit insatta i Warhammer historien, kunna hänga med i spelets handling? Isf hur har de löst detta?

Loren och historien bakom det som händer i spelet kommer att förmedlas genom dialogerna som hjältarna har. Vi har sett till att undvika att göra spelet för lore-intensivt, då vi vill att både Warhammer-fans och vanliga spelare ska kunna njuta av spelet, men det kommer att finnas både platser och referenser i spelet som inbitna fans kommer att känna igen.

Vermintidescrnone

Det framgår på hemsidan att Vermintide är ett Co-op spel, men hur många spelare består en grupp utav?

Du kommer att kunna vara max fyra i en grupp. Anledningen till att vi skapade fem hjältar var för att vi ville även den som hoppas in sist i gruppen ska ha två alternativ att välja mellan.

För de personerna som kanske inte har möjlighet till konstant internetuppkoppling, eller helt enkelt inte känner för att spela med andra, kommer det finnas alternativ för dessa personer också?

Du har möjligheten att spela med bottar om du har dålig internetuppkoppling eller inte vill spela med andra. Om du ändrar dig under uppdragets gång så kan spelare hoppa in i spelet och ta över platsen för en av bottarna.

Vi är alla väldigt sugna på att så spela Vermintide. Finns det i dagsläget något preliminärt release datum?

Vi har inte kommunicerat ett datum, men det kommer under hösten 2015. Eftersom Vermintide är vårt största projekt någonsin, som vi dessutom förlägger själva, så vill vi vänta med att släppa spelet tills vi känner oss riktigt nöjda med resultatet.

Läs mer om Warhammer: The End Times – Vermintide