Första intryck sägs vara viktiga. Guild of Dungeoneering får mig att luta mig tillbaka åt den sköna musiken. Min uppskattning av musiken kommer att vara ett löpande tema genom spelet, även om det huvudsakligen gäller de roliga trudelutter som spelas när jag åstadkommer något konstruktivt. De som bara hånar mina konstanta misslyckanden gång på gång blir i längden lite tradiga, men ändå nödvändiga. Att ha en personlig Bard med sig på resan är något jag finner mycket trevligt.

Precis som titeln avslöjar så handlar spelet om en grupp äventyrare, som du skall leda genom diverse gångar och grottor. Jag får själv lägga bygga gångarna genom kortutläggning, vilket är ett koncept direkt taget ifrån Dungeons&Dragons, bygg ditt eget äventyr. Du har upp till tre drag per omgång och kan placera ut antingen ett rum, ett monster eller en skatt. Jag får ett urval på 5 slumpvalda kort och får sedan använda min strategiska sida för att leda min karaktär i mitt uppdrag. I striderna mot dessa monster möts jag av ett kortspel, som är kort (Pun intended) och gott samma spelstil och taktiker som Heartstone, fast aningen lättare. Du ser hela tiden vilket kort din motståndare skall spela, och du kan därav välja vilket av dina kort som gör mest nytta. Du och monstret har varsin kortlek med attacker, sköldar och diverse effekter, och beroende på vad du har för loot på dig, ändras dina kort till olika effekter och attacker. Klarade du av bossen? Grattis!

Guildofdungeoneeringtxtscrnone

Jag förlorar ingenting på att dö, men tjänar heller inget på att vinna.

Hur bra loot du än får, så blir du av med det efter bossen, och får börja på nytt i nästa dungeon. Vad är skillnaden då? I helhet inte mycket, du får lite guld som du kan uppgradera din stad med. Och eventuellt få lite nya gubbar som är av andra klasser, men principen är precis densamma. Du kan uppgradera din stad, vilket kan ge en liten fördel i de första två striderna i en dungeon, men i det stora är det ganska värdelösa uppgraderingar. Att bygga på din stad är dyrt, och det är inte mycket pengar jag får ifrån att klara ett uppdrag. Efter att ha kommit in i spelet, känner jag att allt blir mer och mer repetivt. Uppdragen ser likadana ut, diverse monster kräver till stor del samma taktik, och om jag råkar dö så förlorar jag ingenting. Jag får lite guld för det som är avklarat i dungeonen och får sedan en ny gubbe av samma typ som dog. Jag förlorar ingenting på att dö, men tjänar heller inget på att vinna.

Guild of Dungeoneering verkar vara en digitaliserad version av brädspelet Munchkin. Den ritade grafiken påminner om ritblocken jag hade under min skoltid, när jag var lite skoltrött och ritade mina Dungeons&Dragons-källor. Det är mycket trevligt att kolla på, och sångaren som sjunger om dina strider, både avklarade och misslyckade. Tyvärr känns det som att spelet bromsar mig när jag väl kommer frammåt, och det konstanta nollställandet blir väldigt irriterande efter ett tag. jag finner ingen känsla av avklarande när jag väl kommer vidare, det blir mest: “Jaha, en ny dungeon, precis som den förra”. Gillar du repetitiva kortspel så är Guild of Dungeoneering något för dig.

Guildofdungeoneeringtxtscrntwo

sämre kan det ju inte bli, eller?

Efter ett par dagars spelande kommer en uppdatering! Äntligen kanske de ändrat de tråkiga animationerna och sega fighterna. Det finns hopp. Uppdateringen installeras och jag sitter på spänn, för sämre kan det ju inte bli, eller? Det visar sig till slut att uppdateringen innehöll en märkbar sak, animationer, fler animationer under stridstillfällen. När jag valt mitt kort i strid så visas en ganska dryg animation på attacken som utfärdas. Trevligt de första tre gångerna, urtråkigt resterande gånger. Jag har vid ett par tillfällen försökt prata med skaparna via deras forum, men dessvärre utan svar eller antydan på att de ens sett mina förlag.

Jag vill påminna alla om att min spelupplevelse inte alltid reflekterar er egna upplevelse.

Guild of Dungeoneering

Guild of Dungeoneering