Det började som ett simpelt plattforms spel gjort i Adobe Flash, men utvecklades till slut även till konsol med tiden. N++, som är skapat av Metanet Software, är uppföljaren till N+ som släpptes till XBLA (Xbox live arcade) under slutet på 2008, men uppföljaren följer troget i sin föregångares fotspår. Upplägget i N++ är enkelt; du börjar som din lilla karaktär på en liten bana, där målet är att du ska ta så många mynt som möjligt för att köpa tid till att öppna en dörr som du senare ska ta dig igenom. Nog låter det enkelt, men riktigt så lätt är det inte.

Under spelets gång märkte jag av min egna frustration i att upprepa samma misstag om och om igen. Ett tips är att hålla ett öga på högre hörnet av skärmen. Under varje bana du spelar dyker det upp en hint med få ord om hur du lättast kan klara av ett hinder, och det är en fördel om du kommer ihåg detta tipset till nästa gång du stöter på ett liknande hinder, vilket kommer ske ganska ofta. Det är en hel del att komma ihåg, men tillslut så sätter det sig som handen i handsken. Och muskelminnet gör sitt.

nplusplustxtscrnthree

Nog låter det enkelt, men riktigt så lätt är det inte

Fallskada, raketer, minor och små robotar som förföljer dig är bara en liten del av det som bygger upp frustrationen. Väldigt ofta satt jag och försökte klura ut exakt hur snabb jag behövde vara för att lyckas komma undan de små robotarna eller missilerna, för att snart därefter inse att jag råkat hoppa en smula för högt vilket resulterade i att jag gick mitt öde till mötes vilket i detta fall är ett mycket hårt golv. Det behöver inte betyda att det är en negativ sak, det är bara ännu en utmaning som gör det roligare. Utan fallskada hade det varit mycket lättare, men vem vill ha det så simpelt att detta dras av från ekvationen?

Banorna växer sig större, Ganska mycket större. För varje bana som du klarar av läggs oftast något till. Det kan sträcka sig från att det finns fiender över hela banan som vill ha ihjäl dig, till att en fallgrop endast blivit någon ynka centimeter bredare, men den centimetern gör väldigt stor skillnad i slutändan. Precisionen som krävs för att undvika att falla ner i sagd grop till en oundviklig död är ibland lite väl extrem. Som tur är så är du bara ett knapptryck ifrån att vara på benen för att starta igen med nya friska tag, för att kanske falla ner på exakt samma ställe, men denna gången på ett lite snyggare sätt!

nplusplustxtscrntwo

Banorna växer sig större, Ganska mycket större

Allt handlar inte om utseendet. Vilket verkligen stämmer in på N++, då Metanet Software verkar ha lagt avsevärt mycket mer tid på fysiken än vad de gjort på grafiken. Men är du missnöjd med hur objekt eller bakgrund ser ut, så har du i alla fall en del färgalternativ att välja bland. Dessa alternativ är kanske inte så många men det är fortfarande mer än inget. Skulle du råka vara färgblind, så finns det även alternativ för det med! Personligen ändrade jag inget från början då allt annat verkade mycket mer skrikigt än vad standarden bjöd på. Utöver alla dessa färgskillnaderna du kan byta fram och tillbaka mellan, finns det inte så mycket mer att nämna. Det mesta är kantigt och ofta väldigt sterilt, men vad förväntar kan förväntas av ett 2D plattforms spel 2015?

Elektroniska loopar och slingor är något som märks ganska tidigt. Sällan är det en tyst stund i N++, men det hade absolut inte skadat om musiken hade varierat lite. Bristen på denna variation ledde till att jag automatiskt kopplade bort musiken då jag upplevde att det var samma sak jag lyssnade på under hela spelets gång. Nu spelade jag inte igenom varenda bana N++ har att erbjuda, då det finns ofantligt många av dessa, men vem vet? Kanske blir det en liten ändring i musiken längre fram, men jag har mina små tvivel. Det som lyckades bäst när det gäller ljudet är för mig personligen när jag hör den där missilen skjutas iväg, och jag vet att jag har den bakom mig som antagligen kommer förfölja mig ända fram till mål, om du inte lyckas få den att krascha in i en vägg eller spränga dig i bitar innan du hinner fram förstås! Panikkänslan är påtaglig i N++ när du gjort dig bekant med alla ljuden, och är du stresstålig eller sadist kommer dessa ljud garanterat funka till din fördel!

Ett ganska underhållande spel, men.. Jag lämnar N++ med tanken av att jag antagligen inte kommer återvända till den värld Metanet Software skapat allt för ofta. Anledningen till det är att det blir lätt bortglömt, och springa banor som jag redan klarat av för att förbättra min tid eller teknik är något som andra kanske finner stort nöje i, medan jag ser det mer som att gå tillbaka för att finslipa ett rekord som jag redan vet att någon annan kommer slå inom loppet av ett fåtal timmar. Har du vänner att spela med så blir det roligare då du faktiskt har någon att jämföra och tävla mot, men i singleplayer läget så tycker jag att detta blir lite tristess efter en tids spelande. Men det finns absolut inget som säger att jag aldrig någonsin kommer tillbaka till N++ för att vilja spela några banor igen!

N++

N++
6