Rocket League, ett spel som kombinerar ursnygga bilar med urtråkig fotboll och gör det till något alldeles genialt. Inlärningskurvan är brutalt brant för de som verkligen vill bemästra spelet, men det kan även fungera som ett pick-up-and-play-spel för de som bara vill ha kul med kompisarna. För mig var det här ett spel som slog sig rakt in i hjärtat på mig, framför allt då jag upptäckte det mitt emellan episka strider i Elder Scrolls Online. Det tog mig några sekunder innan jag förstod vad och hur bilen skulle föras, jag hoppade ju självklart över själva inlärningsmomentet som finns tillgängligt i hopp om att jag skulle klara mig utan det. Efter den första matchen, förlust med 5-0 och efter att ha sett motståndare flyga, hoppa i kors och allt möjligt, tog det inte lång tid innan jag tog mig an inlärningsläget.

Rocketleaguegameplaythree

Till en början kör vi runt på marken, men allt eftersom tar vi oss upp i luften för att utföra akrobatik på hög nivå

Här får du lära dig precis allt, hur vi skjuter bollen med hjälp av din bil, hoppar högt, ja till och med hur vi gör för att flyga med bilen. Det här är saker jag aldrig hade kunnat gissa mig fram till att utföra, utan var helt enkelt tvungen att gå igenom det korta inlärnings-momentet vilket jag råder ALLA till att göra. När vi lär oss hur det hela fungerar och framförallt samarbetet inom laget så bjuder Rocket League på adrenalinfyllda matcher, känsla av välmående då ett mål görs, men framför allt känns det som att det aldrig är några Hard-feelings emellan lagmedlemmarna och motståndarna. Det finns en viss respekt hos majoriteten av spelarna, gör jag ett mål fylls chatten upp med ord som “Nice Shot!” och “Good job”, eller om motståndarna gör en grym räddning på mållinjen kan jag med ett enkelt knapptryck skriva ut “Nice save!” på bara några sekunder. Dessa chat-kommandon är placerade på spelkontrollens styrkors.

Rocketleaguegameplaytwoo

Möjligheterna att smycka ut sina bilar är många, och ju mer vi spelar desto roligare smycken erhåller vi

Precis som vilken lagsport som helst fungerar det absolut smidigast om alla lagdelar samarbetar, kommunicera antingen med hjälp av de smidiga kortkommandon som går att använda sig av med hjälp av styrkorset, eller skapa en grupp för att kommunicera med varandra. Finns det ingen som fokuserar mer på att försvara det egna målet, då kommer motståndarna gör slarvsylta av ert lag, och likaså om det inte finns någon som försöker göra mål på motståndarna. För varje mål, passning, rensning av bollen, målvaktsräddning eller om du träffar bollen i luften erhåller du poäng. Poängen i sin tur låter dig gå upp i nivå, vilket även låser upp nya prylar att utrusta sig med. Du kan byta färger, däck, sätta på din bil en hatt eller flagga som representerar det land du är ifrån. Allt detta är dock bara för utseendets skull och aldrig något som gör dig bättre, alla spelar utifrån samma villkor.

Då spelet helt saknar handling går det ut på att klättra i ranking, antingen spelas helt vanliga träningsmatcher mot slumpvis utvalda motståndare, eller så går det att pröva spelets “Ranked Game”-läge där motståndet garanterat är tuffare. Oavsett vad vi väljer att spela för läge, så görs det som oftast mot andra spelare på nätet. Om det inte finns någon motståndare på andra sidan internet, får vi nöja oss med spelets datorstyrda bilar, vilket inte bjuder på en bråkdel av den utmaning som riktiga spelare faktiskt gör. Det jag anser är det roligaste just nu är att spela 2 mot 2, gärna ett “Ranked game”, med en kompis som vi kan sitta och skrika på. Det blir lagom mycket kaos på banan, och samtidigt bjudas på en adrenalinfylld match fylld med målchanser, tacklingar och prestige.

Rocketleaguegameplayfive

Det gäller att luska ut en taktik, för att köra pang på kommer aldrig att fungera

Matcherna spelas alltid under 5 minuter, tacklingar är självklart tillåtet och har du rikligt med fart kan du även köra på motståndaren och spränga dem, vilket gör dem orörliga i 3-5 sekunder, det kan räcka till en farlig målchans. Jag stormtrivs i de kvadratiska arenorna jagandes en metalboll. Spelet är uppbyggt på Unreal Engine 4 vilket även bidrar till en härlig fysikmotor. Jag tror jag till och med haft roligare med Rocket League under ett par timmar, än vad jag någonsin haft med det riktiga fotbollsspelet FIFA. Utvecklarna Psyonix har gjort ett galet bra jobb för att få mig och hundratals andra spelare helt besatta av att köra bil efter en metalboll, bra jobbat!

Rocket League

Rocket League
9