Vid det här laget är det näst intill omöjligt att ha missat utannonseringen av Shenmue 3. Under E3 startades ett kickstarter projekt för att samla in pengar till utvecklingen av spelet. Detta projekt blev inte bara det mest finansierade spelet via Kickstarter någonsin. Shenmue 3 nådde 1 miljon efter endast 102 minuter och hamnade dessutom i Guinness rekordbok för snabbast crodfoundade spel. Tidigare världsrekordhållare var Torment: Tides of Numenera som tog 6 timmar och 5 minuter att uppnå 1 miljon dollar.

När Yu Suzuki (regissör, producent och författare till Shenmue) under E3 gick ut med att en tredje del i serien skulle utvecklas till Playstation 4, fick jag gåshud över hela kroppen. Jag förstod inte att det var sant först. Hoppet om att få se en fortsättning på ett av de spel som lämnat störst avtryck hos mig genom tiderna, hade tagit slut för länge sen. Det är hela 14 år sedan Shenmue 2 släpptes, 14 långa år som spelare världen över har fått vänta på ett avslut. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har sett Shenmue 3 announcement klippet på Youtube för länge sen, och får fortfarande gåshud när musiken spelas.

Jag behöver förfriska mitt minne. Jag ringer runt bland familjemedlemmar för att forska i vem som hade vårat gamla Dreamcast senast och vart det kan befinna sig nu. Det går förvånansvärt fort att få informationen jag sökte och jag beger mig hem till min kära mor, som visste exakt vart det låg. Detta visste hon för att hon bara veckan innan var nära att slänga det! I vilket fall som helst! Där låg det, Dreamcastet jag spenderat så många timmar framför, utan kablar. Lyckligtvis låg där även alla Shenmue skivorna, repiga men jag håller hoppet uppe! Jag letar upp kablarna på nätet och beställer direkt. Paketet levererades fort och var är inte sen med att koppla in konsolen för att testa om det fortfarande skulle fungera. Känslan när lampan på konsolen tändes och den högljudda fläkten dånar är helt underbar, som musik i mina öron. In med första Shenmue skivan, det fungerar också! Helt otroligt! Här ska spelas!

shenmuetxtscrnone

Här ska spelas!

Jag försöker ta mig framåt med joysticken på Dreamcasts enorma handkontroll utan resultat. Jag hade helt och hållet glömt bort att Ryo styrdes med styrkorset! Jag reagerar på att spelet är snyggare än vad jag kommer ihåg, men att röstskådespelet och dialogerna i spelet inte är särskilt bra. När jag går omkring i Shenmue så blir jag förvånad över hur mycket jag egentligen kommer ihåg. Jag vet precis vart jag ska gå och vart de flesta karaktärerna i spelet befinner sig. Det känns absolut inte som att det var 15 år sedan jag spelade det här spelet.

Att Shenmue spelen lämnade ett stort avtryck hos mig går inte att förneka. När Segas Dreamcast lades ner och jag förstod att fortsättningen på Shenmue inte kommer att göras skapades ett tomrum inom mig. När Shenmue 2 släpptes till Xbox höjdes mina förväntningar om att trean skulle skapas till Xbox istället. Jag tjatade på mina föräldrar tillsammans med mina syskon, att de skulle köpa ett Xbox. Vilket de, snälla som de är, gjorde. Åren gick och jag började sakta ge upp hoppet om ett avslut på serien.

Det finns många som inte har spelat Shenmue och som inte förstår varför det blev en sådan super nyhet när Shenmue 3 avslöjades under E3. Jag tror att ni måste ha upplevt spelet när det var nytt. Shenmue var så långt före sin tid och revolutionerade spelvärlden, för de som spelade det. Det var ett av de första open world spelen jag spelade i 3D miljö. Att som spelare kunna interagera med i stort sätt allt i världen var också väldigt häftigt. Du kan till exempel öppna varenda låda och skåp du hittar, plocka upp och kolla på saker (precis som i The Order 1886 som släpptes tidigare i år), köpa läsk eller leksaker från varuautomater, spela gamla SEGA klassiker i arkad hallen och prata med de flesta du möter. Detta är bara några av sakerna i Shenmue som du kan göra. Allt detta var väldigt nytt när Shenmue släpptes. Friheten att göra så många olika saker. Shenmue var även först med att använda QTE (Quick Time Event), ni vet när spelarna får interagera med spelet under cinematiska klipp, genom att snabbt trycka på knappen som dyker upp på TV-rutan. Detta är det många som verkar ha tröttnat på på senare tid, men som jag tidigare skrivit, det var riktigt häftigt när det var nytt.

Shenmue utspelar sig i Japan under slutet på 80-talet. Huvudkaraktären Ryo Hazuki (18 år) kommer hem från skolan en dag och bevittnar mordet på sin far. Mördaren smiter med en slags spegel som Ryos pappa försökte gömma. Fast besluten på att hämnas sin faders död hoppar Ryo av skolan och ger sig ut för att hitta sin pappas mördare och ta tillbaka spegeln. Ryo dras in i en något mörkare värld än vad han tidigare upplevt. Något som ger honom många motgångar i hans vendetta. Ryos pappa har lärt honom karate hela hans liv vilket kommer till användning på Ryos resa.

shenmuetxtscrnfour

Ryo dras in i en något mörkare värld än vad han tidigare upplevt.

Lite om Yu Suzuki och hans skapande av Shenmue. Yu Suzuki började jobba hos Sega 1983. På den tiden skapade han arkadspel med en speltid på ungefär 3 minuter. Han bestämde sig efter flera år att han ville göra ett spel som tar längre tid att spela igenom. Han började forska i 80-tals RPG spel och började skapa ett prototyp spel till Sega Saturn som hette The Old Man And The Peach Tree. Innan vi går vidare så måste jag tillägga att det var Yu Suzuki som skapade det första fighting spelet i 3D, Virtua fighter! Detta blev så klart också revolutionerande inom spel världen, men det är en annan artikel! Året är nu 1996 och Yu Suzuki håller tillsammans med Sega på att skapa ett full 3D RPG med Yu Suzukis prototyp som bas. Spelet skulle komma att innehålla animationerna och fighting motorn från Virtua fighter. Det var dessutom tänkt att Akira, som är en karaktär i Virtua fighter, skulle ha huvudrollen i detta spel. Något som Yu Suzuki senare ändrade. Spelet skulle från början heta Virtua fighter RPG: Akira’s story men ändrades 1998 till Shenmue: Chapter 1: Yokosuka.

Utvecklarna till Shenmue utvecklade något som de valde att kalla Magic weather system. Vilket i stort sätt gjorde det möjligt för vädret i spelet att ändra sig. De lade även till den riktiga väderdatan från området Yokosuka (där Ryo bor) från år 1986/1987 i spelet. Shenmue spelas alltså med det väder som det faktiskt var på riktigt, under de dagarna i spelet. Detta var helt revolutionerande på den tiden.

Precis som på riktigt rör sig tiden i spelet (en aning snabbare som tur är). Vissa dagar i spelet ska till exempel möta någon vid ett specifikt klockslag. Tiden i spelet går tyvärr inte att spola fram i det första Shenmue spelet, vilket ger spelaren en hel del dötid. Denna tid kan du spendera på att spela mini-games, handla, prata med folk, ta hand om en föräldralös katt, eller varför inte slipa på dina fighting skills? Jag kommer ihåg att jag kunde sitta jättelänge för att komma på nya fighting kombinationer. Vissa slag eller sparkar är dessutom låsta. Dessa knappkombinationer på Dreamcastkontrollen måste spelarna själva försöka gissa sig fram till, för att låsa upp. Orkar ni inte det så går det köpa vissa scrolls med instruktioner på. När du har lärt dig en knappkombination och känner att du behöver träna på den, så går det att gå in på spelets ”Move list” där spelaren kan se alla lärda moves. Knappkombinationerna dyker upp på Dreamcastkontrollens display (minneskortet), vilket även den var väldigt långt före sin tid. Men det ska vi inte gå in på nu. Skulle du av någon anledning välja att inte gå vidare i spelets handling utan bara låta tiden gå, så finns det ett slutdatum när spelet helt enkelt tar slut. Vilket datum och hur det slutar vill jag inte skriva här.

shenmuetctscrnthree

ni vet när spelarna får interagera med spelet under cinematiska klipp

Visst finns det spel ni alltid kommer ihåg musiken till? Spelmusik som jag alltid kommer komma ihåg är till exempel Super Mario och alla sånger i Zelda: Ocarina of Time (ja bägge är Nintendo spel). Shenmue är också ett sånt spel för mig. Ibland när jag spelar Shenmue så stannar jag upp, stoppar in kassettbandet i min bärbara kassettspelare och lyssnar på musiken. Helt fantastisk! Vad Shenmue mer lyckas riktigt bra med är de relationer som spelarna får med karaktärerna i spelet. Det känns verkligen som att de är dina vänner, det känns som att du känner dem på riktigt. Shenmue är på ett sätt som en spännande bok som du inte kan sluta läsa.

Jag minns att jag kunde ha kompisar över på besök medan jag spelade Shenmue, som kom  och tittade när jag spelade. Känner någon igen detta scenario eller var det bara jag som var med om detta? Även nu när jag grävt fram mitt gamla Dreamcast och mitt älskade Shenmue har kompisar frågat om de får vara med och kolla när jag spelar det. Har ni varit med om något sådant spel tidigare? Jag tycker det säger en hel del om Shenmue.

Tredje delen är i skrivande stund under utveckling och personligen kan jag knappt bärga mig! Förhoppningarna är skyhöga och jag hoppas verkligen de fixar till lite saker. Bland annat göra röstskådespelet mer naturligt. Jag håller även tummarna för att de gör kontrollerna bättre. Och jag är dessutom nyfiken på att se om Yu Suzuki är lika innovativ som han var för 15 år sen. Om han har utvecklats genom åren eller om han har tappat gnistan, det återstår att se. Personligen är jag väldigt tveksam till att Shenmue 3 kommer bli något nytt. Men det ska bli oerhört roligt att äntligen få ett avslut på spelserien. Jag är en av de som backade kickstarter projektet och väntar nu ivrigt på att få spelet till PS4 hemskickat till mig. Tills dess hinner jag friska upp minnet många gånger till.

Shenmuetxtscreen4

Än så länge befinner sig Shenmue III i ett mycket tidigt utvecklingstadie, så det finns inte särskilt mycket att se av titeln. Men nedan kan ni i alla fall se en liten teaser! Har ni några härliga Shenmue minnen? Vad ser ni mest fram emot i Shenmue 3? Berätta gärna genom att skriva en kommentar här nere.

Källor: Eurogamer, Shenmuewikia, Polygon