Under helgen spenderade Nino och Robert sin tid med att prova på Guild Wars 2 kommande expansion “Heart of Thorns”. Betan som vi fått möjlighet att pröva har varit en delvis öppen beta på så sätt att en stor skara spelare erhållit en kod för att pröva på delar av expansionen. För våra skribenter har det här varit ett helt underbart tillfälle att få njuta av ett spel som de båda håller kärt. När expansionen till Guild Wars 2 kommer släppas är ännu ej klart, men det vi fått uppleva under denna helg visar på att det inte bör vara allt för långt till lanseringen. Expansionen Heart of Thorns bjuder in spelarna till hjärtat av djungeln, Maguuma. Här kommer vi få lära oss delvis flyga med hängglidare, slåss mot gigantiska drakar och lära oss den nya klassen “Revenant”; En typ av blind jägare som påminner mycket om klassen “Ritualist” ifrån Guild Wars.

revenantlegend

I och med expansionen tillkommer en helt ny ras, och möjligheten att använda sig av “Specialization”

Revenants använder sig av tung rustning vilket gör att de tål en hel del stryk och räknas som “front line”; gubbar som ska stå längst fram. De manipulerar energi från “The Mists” för att kalla på legender från det förflutna;

Den legendariska dvärg kungen Jalis Ironhammer
Jalis Ironhammer ger Revenanten ett skill-set för att stå emot fiendernas attacker och magier, samtidigt som du och dina kompanjoner får mer armor, gör mer skada och får tillbaka liv hela tiden.

Demonen Mallyx the Unyielding
Mallyx är en av de ondaste demonerna och även en av slutbossarna i det första spelet. Med hjälp av hans egenskaper kommer du bli en mäktig karaktär på fältet och en ond fiende för dina motståndare

Den legendariska centauren Ventari
Centauren Ventari är en oerhört knepig karaktär, det är svårt att greppa vart du riktigt har honom, men som legend för Revenanten erhålls en förmåga att stoppa fiendernas framfart och dela ut en stor fet käftsmäll.

Den legendariska lönnmördaren Shiro Tacachi
Shiro, lönnmördare, betyder inget annat än att du kommer bli oerhört farlig, erhålla kunskapen att teleportera och förvirra motståndarna. Ren och skär ondska.

Hur fungerar dessa “Legender”?
Varje legend har olika skills som spelarna kan använda. Dessa skills går inte att blanda med andra legenders skills, utan dessa kan endast använda en legends krafter åt gången.

Dwarf King skills
Är som du kan gissa riktade åt tank rollen. De är starka och gör spelaren hårdare. Släng en sten väg (ja väg) på fienden, förstärk dina allierade och dig själv och använd stora hammare som cirkulerar runt din spelare samtidigt som det tar skada på fienderna runt omkring.

Demonens skills
Mer inriktad på boons och conditions. Alltså skada över tid och att stjäla fiendens boons.

Centauren Ventari skills
Är utan tvekan den helande legenden. Här använder du naturen för att hela dig själv eller allierade runt omkring dig.

Shiro Takachi, Assassin Skills
Detta är helt klart en DPS roll. Stjäl liv från fienden, gör fienden sårbar, använder the mist för att ta sig nära fienden. Detta var nog Ninos personliga favorit. Han använde dolk i main hand och yxa i off hand. Klockren kombination, snabba slag, mycket livs stjälande och närstrid. Close and personal, precis som han vill ha det. Kändes faktiskt lite overpowered, dock inte i PvP. Fast det kan bero på hans näst intill obefintliga PVP skills.

Revenantskill

Här, en Revenant som ser riktigt badass ut, och som slår hål i marken så lavan flyger!

Maguuma Jungle
Efter att vi fått ta del av en kortare introduktion till vad som skett i djungeln, hur vår tappra Vigil Army offrade sitt liv, kommer nu alla raser att enas för att slåss mot det verkliga hotet som lurar i djungeln. Inte för att avslöja för mycket, men den här expansionen kommer definitivt bjuda på ett häftigt äventyr, framförallt när vi får ett kärt återseende av exempelvis trädraken som Sylvaries får möta vid låg level (Sylvaries är en ras som lever i naturen och är i princip vandrande träd). I dagens läge går det att teleportera sig omkring i Guild Wars 2-världen med hjälp av Waypoints, vilket inte riktigt är fallet i expansionens område, Maguuma Jungle. Nej, här handlar det allt som oftast om att ta segelflyg dit vi vill ta oss, här finns en oerhörd detaljrikedom och bergsväggar att besöka. Självklart behöver vi nå upp till höjden för att snart segla oss nedåt mot nästa etapp. De nya segelflygen kan inte riktigt räknas som Flying Mounts, men vad gör det när Mounts känns något överskattat i ett spel som Guild Wars. Waypoints är ett klockrent sätt att färdas över världen, så varför plocka bort ett vinnande koncept helt egentligen.

Heartofmaguuma

Det ser fridfullt och mysigt ut, men även denna vackra plats har farliga fiender runt nästan varje hörn

Stronghold är det nya heta
Robert som ägnar sig oerhört mycket tid åt att PvPa (Player vs Player) eller WvWvWa (World vs World vs World) i Guild Wars 2 har kikat lite närmare på det nya PvP-läget “Strongholds” som i princip är ett gammalt koncept ifrån spelserien, men som nu fått sig en uppgradering, och oj vad roligt det är. Här handlar det om två lag om fem spelare i varje lag som ska försöka slå ut motståndarens konung. Mellan ditt lag och motståndarens konung finns det två tjocka murar som ska sprängas i luften. I mitten av kartan finns det en resursbank där majoriteten av all fight äger rum, ju mer supplies ditt lag har, desto mer självmordsbombare och pilbågsskyttar kan du skicka mot fiendens framdörr. Som om inte det var nog pågår det även en strid om “Legends” som slumpmässigt dyker upp på kartan. Tar du dig dit och ber till Legenden under sju sekunder, kommer han automagiskt springa mot motståndarens dörr och knacka på. Varje match pågår i MAX 10 minuter, därefter ser du vem som har lyckats åstadkomma mest skada på motståndarens borg, eller om ni lyckats döda konungen. Poängen samlas in och ett av lagen blir korad som vinnare.

RevenantWvW

Robert prövade sig på att köra World vs World vs World, men alla världar var fulla av Revenants

Spelläget känns som en fräsch fläkt i ett annars uttjatat PvP-läge. Det händer mycket samtidigt som lagets medlemmar måste prata med varandra vem som attackerar, försvarar, letar rätt på legender eller snor åt sig så mycket resurser det bara går. Och mitt i allt sker episka slagsmål överallt på kartan. Men varje gång ett nytt läge tillkommer, finns det även vissa klasser och raser som har stora fördelar, och här är det otvivelaktigt den nya klassen Revenant som får skina. Med sina egenskaper och förmågor går det att totalt dominera kartan på ett sätt ingen annan klass kan, och ofta har det stått “That skill is so overpowered” i chatten, nästan oftare än vad jag har hittat legendariska vapen i spelet.

Specializations, vad är det?
Det här är ett koncept som kommer göra varje spelare något mer unik än vad de redan är. Till skillnad från att du numera kan smycka ut sig i en mängd olika rustningar, är det tänkt att du i framtiden kommer kunna spela en Warrior med stav, Ranger med svärd och sköld, eller varför inte en Assassin med ett tvåhandssvärd? I och med lanseringen av Heart of Thorns kommer vi kunna skapa våra gubbar utefter vad vårat kommande uppdrag erbjuder. Behöver våran grupp mer skada, eller behöver vi mer skydd, eller varför inte förvirra fienderna med tiotals illusioner av att vi är på plats? Allt detta och mycker mer kommer bli möjligt.

gwtwohotbetatxtscrnfive

Bilden visar hur specializations kan se ut för en Elementalist.

Revenanten har under betan haft tillgång till följande specializations;

Devastation specialization – Här handlar det bara om att dela ut så mycket skada det bara går, över så kort tid som möjligt. Ditt skill-set kommer ha en oerhört många olika kombinationer som kan löpa av varandra, i vissa fall även stänga ned motståndaren helt.

Retribution specialization – Slår fienden dig, ta på dig en sköld och gör samma skada tillbaka på fienderna. Här har vi en specialization som helt går ut på att ta så mycket stryk det bara går utan att gå ned på knäna, och eventuellt lyckas vända på ett eventuellt underläge till vinst.

Salvation specialization – Gillar dina lagkamrater att springa med huvudet först in i motståndarna kan denna specialization vara ett bra val, här får du nämligen möjlighet att hålla dina vänner vid liv under en längre tid med magisköldar, vägar av sten eller varför inte slå en hammare i motståndarnas huvud som ger liv tillbaka till dina vänner runt omkring.

Corruption specialization– Här hamnar vi som gärna står lite längre bak, kastar hemska förbannelser på motståndarna och kan eventuellt göra vissa fighter enklare för kompisarna. Dra bort all armor från fienden, göra att de tar mer stryk vid varje attack eller helt enkelt göra dem blinda under ett par sekunder.

Invocation specialization– Lite speciell då du erhåller olika bonusar varje gång du byter “legend”.

gwtwohotbetatxtscrnsix

Till oändligheten och vidare!

Vi på redaktionen har bara spelat i en helg och Heart of Thorns verkar faktiskt riktigt lovande! Kanske kan det till och med locka tillbaka Nino som för tillfället har tagit en paus ifrån spelet. Många av er som läser detta har säkert spelat eller spelar kanske Guild Wars 2. Har ni några förväntningar eller förhoppningar på Heart of Thorns? Kommentera gärna! Och spelade du betan i helgen så vill vi på redaktionen hemskt gärna höra vad just du tyckte om den.