Förstår man Ryu på bas-nivå förstår man sedan mer om spelet

Tommy ”Lu Bu” Leon Andrén har tidigare spelat för Team Druidz i Street Fighter IV och hade då Guile och Blanka som sina main karaktärer. Just nu är Tommy pappa ledig och om vi ser honom på fighting scenen igen någon dag, ja det får tiden visa.

Ni som läst första delen av mina tips borde vid det här laget veta att när man börjar med fighting-spel kan det vara bra att få ännu mer inblick i själva genren. Så jag tänkte dela med mig ytterligare om hur det funkar på teoretisk nivå. Som jag skrivit tidigare håller jag mest på inom 2D fighters så tänkte gå djupare in på den. En del av detta som jag skriver går att föra över till 3D-fighters också. Vi kan börja med att kika på hur man kan röra sig i 2D. Det går att röra sig i sidled och uppåt oftast genom hopp. Hopp brukar kunna göras diagonalt åt båda håll. Många av de nyare fightingspelen har en dash-mekanik som gör att man förflyttar sig snabbare i sidled både framåt och bakåt. Man kan även sitta ner.

Så nu när vi vet hur man rör sig så kan vi prata lite om banornas layout. När matchen startar så börjar man i mitten. Om båda spelarna håller styrspaken till vänster så kommer man komma till en vägg som många gånger kan vara osynlig. Håller båda spelarna till höger så kommer man också till en vägg med samma egenskaper. Med andra ord finns det en gräns för hur mycket man kan röra sig åt båda håll. Detta gör att man kan stänga in sin motståndare i hörnen och inte låta dem komma ut. Vad skulle detta vara bra till då? Jo, att kunna röra sig är ett val man gärna vill ha. En motståndare med flera val är oftast svårare att besegra. En instängd motståndare har du kontroll på. Han kan inte gå ut ur hörnet för du står ivägen. Han kan hoppa ut eller försöka attackera dig så att du trycks bakåt, men han har mindre val från hörnet. Detta är en jättestor del av 2D fighters, att kontrollera banan och ”space” som vi kallar det mer än din motståndare gör.

lubutxtscrnryu

Med dessa special-attacker och en bra uppsättning normalattacker blir Ryu komplett

Hur lär man sig att förstå detta mer i praktiken? Jag tänkte gå in på Street fighter-serien och den kändaste karaktären därifrån Ryu. Denna karaktär är balanserad och har alla ”verktyg” för att vinna emot alla karaktärer. Det som gör honom till en sån bra karaktär för 2D fighting är hans special moves. Ryu har 3 st special moves.

1. Eldboll. Med eldbollar kan man utföra attacker från längre håll än dina normala attacker når. Ryus eldboll färdas horisontellt över banan vilket gör att din motståndare antingen måste blocka eller hoppa över eldbollen. Ett långdistans vapen med andra ord. Man kan också se det som att den kontrollerar marken sålänge den är på banan. Du begränsar alltså vad din motståndare kan göra för val under den stunden.

2. Hans andra special move är en uppercut som kan användas både på en motståndare på marken men även på en inhoppande motståndare. Attacken har i början odödlighets-frames, som gör att den vinner över i princip alla inhoppande attacker. Med denna attack kontrollerar du alltså luften så din motståndare tänker en extra gång att hoppa!

3. Den tredje är Hurricane-kick som gör att Ryu snurrar i luften men samtidigt gör att han rör sig horisontellt över marken. Den kan också gå över din motståndares eldbollar. Denna attack kan du använda om du vill täcka yta längs marken och samtidigt röra dig mot din motståndare. Denna attack är inte lika självklar att använda för det ändamålet då den är enkel att undvika om man står på avstånd genom att sätta sig ner, eller hoppa över. Den är enkel att bestraffa också om man ser att den kommer. Med dessa special-attacker och en bra uppsättning normalattacker blir Ryu komplett.

lubutxtscrnryuone

Vad skulle detta vara bra till då?

Detta är mitt tips till startkaraktär för Street fighter-serien då han har alla viktiga element som 2D handlar om. Förstår man Ryu på bas-nivå förstår man sedan mer om spelet. Många andra spel har efterliknat just eldbollar och uppercuts så om du förstår det i ett spel har du genast enklare att komma in i något annat spel. Gå nu in och kontrollera din motståndares val! Det ökar dina chanser att vinna! / Lu Bu