Vad är “The Swindle” och varför skulle det vara intressant för er? Om jag säger Randomized Stealth som en ny genre, så bör ni börja jubla. The Swindle är en genialisk blandning av “Mark of the Ninja” och “Spelunky”, två spel som är riktigt svåra och som här mixas till ett utmärkt spelkoncept som hellre ger dig en stor käftsmäll än håller din hand. Du får 100 dagar på dig (In-game) på att råna så många olika hus i ett steampunk, viktorianskt London, och med hjälp av flera olika gadgets är det upp till dig hur du går tillväga.

Theswindlescreenshotone

Det finns inga genvägar, det gäll bara att hitta den enklaste vägen in

Vi befinner oss i en knepig situation, “The Man” håller på och utvecklar ett avancerat säkerhetssystem som kommer göra det omöjligt för alla världens tjuvar att ens tänka tanken till utförandet av ett rån. Vi har nu 100 dagar på oss att dedikerad all den vakna tiden till att råna just stora hus på så mycket pengar det bara går. Ett hett tips dock, ta ingenting förgivet. Precis allt i spelet kan döda dig, ramlar du från en för hög höjd dör du, robotar, strålar, spikar, ja precis allt dödar dig. För varje gång du dör, går en dag framåt, en dag närmare dagen D när ingen någonsin mer kommer kunna utföra ett brott. Ditt mål är dock att förbereda sig, för när dagen D är här kommer du få möjlighet att sätta käppar i hjulen för “The Man” och hans avancerade säkerhetssystem.

The Swindle bjuder på en helt ny genre i min mening, Randomized Stealth, varje bana, fiende och fälla är utplacerade med hjälp av slumpen, och du kan inte springa rätt in i ett hus utan att skaffat dig en överblick över vad det är för en utmaning du står inför. Men det som är absolut häftigast är alla de olika gadgets och tillbehör vi kan använda sig av. Ziplines, bomber som förvirrar, slagträn, osynlighetsstoff och liknande. Men bered er på att förlora, du får bara ett endaste försök på varje bana och kommer behöva komma på lösningar on-the-fly, och det handlar mer om att lära sig mekanikerna, än att memorera olika banor. Jag har stött på flera moment där jag övervägt att stänga av spelet på grund av dess höga inlärningskurva, men samtidigt känns det väldigt belönande att klara av ett rån, lyckas fly och känna en viss tillfredsställelse. Och juste, dör du med en tjuv så är hen borta för alltid, alla erfarenhetspoäng är puts väck, däremot överförs eventuella uppgraderingar till nästa tjuv.

Theswindlescreenshotthree

Tillfredsställelsen är stor när en Heist klaras av, och all möds var verkligen värt besväret

Det här spelet kommer du antingen älska, eller hata. Det finns inga genvägar till att bemästra spelets olika system, och framför allt går det inte att springa rätt igenom ett hus i hopp om att råna det på massa pengar. Vid den tiden vi har nått dörren har vi säkerligen redan dött tre-fyra gånger. Lite av ett rollspelsmoment uppenbarar sig när vi får möjlighet att köpa ny utrustning, skor som gör att vi kan hoppa högre, eller hoppa flera gånger i luften. uppgradera hastigheten på vår tjuv eller varför inte göra det möjligt att bli osynlig en kortare stund. Allt handlar om hur du själv vill spela, vad som passar just dig. Beroende på hur duktiga vi är när vi utför de olika rånen, desto mer pengar erhåller vi och för större frihet i att uppgradera våra tjuvar. För att njuta till fullo av spelet bör en spelkontroll användas, det är spelets största nackdel, det är i princip omöjligt att spela med Tangentbord/mus. Det är stor skillnad på de båda kontrollmöjligheterna, och det känns som att spelet är något mer anpassad efter just spelkontroll.

Theswindlescreenshottwo

Det finns alltid flera olika lösningar på alla banor, ingen är mer rätt än den andra

Du bör definitivt införskaffa spelet, för inte nog med att det är relativt billigt via Steam (dryga 120kr) så är det en skön känsla att klara av de olika rånen, spelets grafik är en fröjd för ögat med det viktorianska-steampunken som vi bjuds på. Men inte nog med det är The Swindle ett spel som kan engagera dig den första timmen, och kan vara minst lika kul vid 50e timmen, men det här är ett spel som du definitivt kommer hata att du älskar i slutändan, för det är svårt att stänga av spelet.

Jag fick äran att ställa Dan Marshall (Ägaren bakom Size Five Games) tre snabba frågor om spelet, och ni ser hans svar nedan!

– Hur kom du på iden av att göra ett “Ranomdized stealth”-spel, där varje bana skapas slumpässigt och blir svårare, men som samtidigt höjer svårighetsgraden?

Alla byggnader i spelet var till en början designade för hand, och den första iden jag hade var att de skulle förändras över tiden, ju oftare du kom tillbaka till ett hus, så skulle huset förändras. Det lät jättebra på pappret men det fungerade inte som jag hade tänkt i praktiken. Den första spelidén kastade jag i papperskorgen, men så prövade jag Spelunky och funderade om inte The Swindle kunde fungera på samma sätt, med banor som förändras beroende på hur bra det går för dig. Därifrån skapade jag en prototyp som verkligen fungerade bra.

– I min mening är Steampunk-stilen underbar, men hur kommer det sig att du valde denna era, och inte typ en fantasi-framtid?

Jag har alltid velat göra ett Steampunk-spel, men har känt att själva genren redan “gjorts”, så jag tog spelets grund av att hacka datorer och stjäla pengar, samt AIn och gav det hela ett Cyberpunk-tema. Jag tycker att spelet återspeglar detta rätt bra, och har en väldigt unik känsla. Det, och att Michael Firman (Artist på Size Five Games) är en grym artist och har gjort artworken till The Swindle riktigt bra.

– Är det något speciellt som du blev inspirerad av när du skapade “The Swindle”?

Jag tror inte det, jag hade en idé av att göra ett 2D Break-and-enter-spel och det är något som florerat i mitt huvud under flera år. Den här idén har faktiskt funnits med mig ända sedan barnsben, det har visserligen förändrats en hel del sedan då, men jag är nöjd över att äntligen fått ut idén från huvudet, och presenterat det för er!

The Swindle

The Swindle
8