Under 2010 kom Street Fighter IV ut, många hade väntat och under de fem året del fyra funnits ute har två nya versioner tillkommit. Först ut var Super Street Fighter IV Arcade Edition och nu alltså Ultra Street Fighter IV. Den sistnämnda innehåller ALLT som tidigare versioner innehållit plus de fem nya karaktärerna Poison, Hugo, Elena, Rolento och Decapre där Rolento och Decapre tillhör mina solkara favoriter. Förutom de fem nya karaktärerna bjuds det på sex nya banor att slåss på: Pitstop 109. Mad Gear Hideout, Comsic Elevator, Blast Furnace, Half Pipe samt Jurassic Era Reasearch Facility.

Capcom som är noga med att deras fans ska vara nöjda har dessutom balanserat de 39 karaktärerna från Super Street Fighter IV och core systemets mekanik. Allt tillsammans med fans och proffs feedback. Bryr du dig om det visuella är det skoj att över 100 st olika utseenden till alla karaktärer finns med. När det gäller nya innehållet har Capcom inte legat på latsidan då flera nya funktioner och nya lägen tillkommit:

Ultrastreetfighterivtxtscrnone

Över 100 st olika utseenden till alla karaktärer finns med

Team Battle Mode – som tillåter spelare att spelat tillsammans endast online i 3 mot 3 strider, hälsomätaren följer med från varje match vilket enligt Capcom gör detta till det ultimata testet på uthållighet.

Online Training Mode – Vilket ger spelaren möjligheten att träna online tillsammans med vänner.

Edition Select – Ta striden genom Street Fighter Iv’s historia där spelare kan välja sin favorit version med vilken av karaktärerna som helst för att skapa en dröm matchup där endast en kan vinna och bevisa vem som är den starkaste kämpen egenligen är.

De nya funktionerna: Red Focus – Där du nu kan använda hela supermätaren för att absorbera ett flertal attacker från motståndaren. Delayed Standing – Ska skapa nya mind games och gameplay djup genom att tillåta spelare att fördröja deras wake up en aning.

Ultra Combo Double – Ger spelare möjligheten att använda både sina Ultra Combos under en match på bekostande av att de gör reducerad skada på sin motståndare.

Ultrastreetfighterivtxtscrntwo

Vill du bli bra är det som vanligt öva, öva, öva som gäller

Vad är det som gör Street Fighter till en sån fantastisk bra serie? Frågan är bra och det finns fler svar än ett beroende på vem du frågar. För min personliga del började det redan på Super Nintendo och Street Fighter II, sedan dess har jag följt med serien fram till idag. Personligen anser jag att all gameplay förbättrats och givetvis har grafiken följt med konsolbyten men musiken har blivit sämre. J-Pop och mjuk-rock är inte speciellt njutbart att lyssna på när jag spelar, heller inte heller rap låtar där texten är:

” now that i’m here i want you to know, life is a stage and i’m  start the show, from up top i’ll look below, you’ll be blinded by my golden glow, if you get in my way you will understand, i’m never baking down cuz im taking a stand, giving everything you got you still outmaned, It’s my wish, it’s my command This is our, war Street Fighter 4″

Jag anser mig vara en helt ok spelare men inte i närheten av spelare som Lu Bu, Skatan_Milla, Yagami m.flera, jag har dock haft turen att under åren fått träffa både dessa Svenska E-Sport spelare, men även de från USA och Korea, Japan. Ett av de finaste minnena jag har är när Yagami och Skatan_Milla mötes i final under Dreamhack, och jag förstod för första gången hur sportälskare känner när deras lag spelar.

På redaktionen är vi ett gäng som spelar fighting spel och förutom mig så är även LaKoza, Mastodonium och Nelson duktiga. När jag och Lillbirro spelat igenom 20 st rundor står det 12-8 till mig. Varje runda är lärorik om du kan analysera den, allt från mind games till faktumet att du glömmer blocka, hoppar för mycket eller är för offensiv. Vill du bli bra är det som vanligt öva, öva, öva som gäller. Ingenting kommer gratis då elitspelarna övar timmar varje dag och lär sig mer eller mindre allt de kan med sin val av karaktär.

Ultrastreetfighterivtxtscrnthree

Tillhör du den skalan som faktiskt struntade i Super uppgraderingen eller är ny och helt missat del fyra i serien är det ett givet köp

Vid release av Ultra Street Fighter IV innehöll titeln ett antal buggar, bland annat input-lag vilket är oacceptabelt i fighting spel. Capcom fixade detta med en patch och spelet fungerar numera som det ska. Är detta anledning nog att lägga ned pengar och köpa spelet? Nja har man gått från Street Fighter IV till Super Street Fighter IV Arcade Edition och dessutom lagt ut pengar på nya utseenden på sina karaktärer finns det ingen som helst anledning att inskaffa Ultra Street Fighter IV. Tillhör du den skalan som faktiskt struntade i Super uppgraderingen eller är ny och helt missat del fyra i serien är det ett givet köp för alla fightingtresserade spelare där ute. Nu återstår det att se vad Capcom bjuder på i kommande Street Fighter V, och med lite tur får ni även se lite gameplay från detta.

En Andra åsikt:

Trots att fighting-genren är något som glidit mig ur händerna sedan tiden då jag nötte sönder Street Fighter Alpha 3 till Playstation så kan jag ändå charmas över den väg som serien nu har tagit. Tilltalande för en större publik och ett ofantligt stort stöd för E-Sporten gör Ultra Street Fighter IV till ett härligt spel. Det som däremot sätter käppar i hjulet är just den, för mig, höga inlärningskurvan och lära sig de millimeterprecision känsliga kombinationerna för att dela ut så mycket skada som möjligt. Jag ser mig själv som en troféjägare, och när jag stöter på trofér som mer är en käftsmäll, klara av alla kombinationer med alla karaktärer i “Challenge-läget”, då vill jag inte längre vara med. 7/10 – Lillbiro

Ultra Street Fighter IV

Ultra Street Fighter IV
8