Efter att jag äntligen vaknat något ur drömvärlden Tamriel (Elder Scrolls Online) hoppar jag vidare in i ett annat spel, ett annat universum och ett helt annat spelsystem rakt av. Vi pratar om Final Fantasy XIV: Heavensward, spelets första expansion som fortsätter den episka berättelsen och tar vid precis där “A Realm Reborn” tar slut. För att hänga med i lite vad det handlar om kan ni se vår videorecension av Final Fantasy XIV: A Realm reborn här.

Oftast kan en expansion lägga till flera karaktärer, vapen och dungeons, men i Heavensward är det något annorlunda. Här träder expansionen i kraft först när du klarar huvudstoryn i A Realm Reborn, du måste alltså nå slutet på grundspelet för att med hjälp av ett ynka uppdrag ta dig vidare till den kyliga kontinenten Ishgard. När jag väl står där på gränsen till en helt ny värld känns det som att Square Enix faktiskt lyckats med att knyta samman det hela. Expansionen känns aldrig som en gräns som ska passeras där allt är nytt, utan den har ett härligt och obrytbart flöde. Det är i allmänhet något jag tycker Square Enix gör bra med alla Final Fantasy-spel. Många välkända karaktärer från grundspelet fortsätter sitt äventyr i Heavensward, och även här kommer det bjudas på en hel del oväntade omvändningar i berättelsen. Allt eftersom vi drivs framåt kommer vi bjudas på några av expansionens nya dungeons och trials, vilket är event där vi behöver ingå i en grupp för att klara av utmaningen. En av de svåraste dungeons jag spelat på länge kallas nu”Alexander”, eller “The Four Floors of Alexander” som är Heavenswards så kallade End-game content.

FFXIVHeavenswardgameplayone

Ishgard utmanar spelaren på en helt ny nivå, framför allt med den något förbättrade AIn hos fienderna.

I och med expansionen släpps även tre nya klasser, för som systemet fungerar i Final Fantasy XIV så räcker det att du skapar en karaktär och därefter skaffar dig olika vapen som avgör vilken klass du ska tillhöra. Exempelvis kan du utrusta dig med en stav för att bli en “Conjurer” som är spelets healer. Varje klass går att levla upp till nivå 60, men det finns aldrig någon begränsning på vilken klass du vill spela som. Skaffa dig ett vapen för önskad klass, och voila! De tre nya klasserna i Heavensward är Dark Knight (Spelets nya Tank), Astrologian (En typ av Shaman/Healer) samt Machinist (Full range Damage class) och de går att tillgå så fort du tagit dig över till Ishgard. Personligen älskar jag att rädda livet på mina kamrater och har enbart prövat på Astrologian än så länge, och trivs definitivt med möjligheten att både hela mina kompanjoner samtidigt som jag kan ge dem olika auror. Jag kan även ge fienderna så kallade “Debuffs”, negativa auror som sänker deras hastighet, skada eller liknande.

FFXIVHeavenswardgameplaytwo

En ny ras, tre nya klasser och en helt ny kontinent att utforska där vi kan stöta på dessa flygdjur

Nytt i Heavensward är även möjligheten att flyga omkring på mounts vilket är en helt ny mekanik som inte funnits i spelet, och oj vad välkommet det känns! Några av de nya områdena i expansionen är nästan dubbelt så stora som något vi tidigare skådat, så därför känns det skönt att kunna flyga sig över berg eller ned i dalar utan att behöva rida omkring på vägarna. Och oj vilken värld det är vi bjuds på, allt ifrån “The Sea of Clouds” som är ett område vars miljö sprudlar av färger, till det iskalla “Coerthas” där snön faller tungt och isen blockerar din framfärd. Trots de stora nya områdena känns det som att laddningstiderna förbättrats något markant sedan senast, och att det faktiskt ser lite snyggare ut. Men det kan till stor del bero på att världen känns så otroligt mycket mer levande nu än tidigare.

FFXIVHeavenswardgameplaythree

Ett besök i “Alexander”, den nya raiden, var en häftig upplevelse tillsammans med vännerna.

Sedvanligt har nivåtaket höjts från 50 till 60 i Heavensward, och det är absolut inget negativt i sig. Visserligen kommer gammalt innehåll bli obrukbart, all den utrustning vi kämpat oss till när vi blev level 50 blir värdelös samma sekund du når level 51 och så vidare, men det är ett lyxproblem som inte går att undvika. Under min tid i “A Realm Reborn” kunde jag känna att några uppdrag var identiska; Spring och prata med A, döda x antal vargar, spring till B, för att sedan återvända till A. Det här problemet har jag under min färd till den nya maxnivån inte stött på och tycker att Square Enix lyckats hitta en viss form av variation, en variation som samtidigt är oerhört svår att upprätthålla med tanke på de hundratals olika uppdrag som faktiskt finns representerade. Jag tog nivå 60 till slut och har precis startat en ny karaktär med Heavenswards nya ras; Au Ra som är en drakmänniska med horn på huvudet och ett fjällbeklätt ansikte. Huruvida denna kommer nå nivå 60 vet jag fortfarande inte, men tills vidare finns det en hel del saker att göra för min level 60 karaktär, och framför allt handlar det om att bemästra den senaste 8-manna-raiden “Alexander”.

Final Fantasy XIV: Heavensward

Final Fantasy XIV: Heavensward
9