MMORPGS är en genre som sällan blir lyckad utanför PC sfären, det finns dock fåtal undantag och The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited (ESO) är ett av dem. När vi recenserade Windows versionen för lite mer en ett år sedan, var jag föga intresserad av titeln. Jag har tidigare provat The Elder Scrolls IV: Oblivion, men hann aldrig spela The Elder Scrolls V: Skyrim (något jag fått höra är ett stort misstag att missa). Vi kan minst sagt säga att jag inte hade speciellt höga förhoppningar på Playstation 4 versionen av ett MMORPG från en serie som jag inte vart speciellt intresserad av.

När jag börjar mitt äventyr tillsammans med flera av mina vänner inser jag väldigt snabbt hur bra ZeniMax anpassat ESO till konsol. Behovet för ett tangentbord och mus har aldrig känts så frånvarande i ett MMORPG. Du börjar med att välja klass och ras, att välja rätt kan ta en liten stund då alla raser ger speciella bonusar till diverse klassval, så mitt tips är att läsa om de olika som finns, istället för att skapa den coolaste karaktären. Det gäller att välja rätt för i slutändan kommer du och dina vänner vara beroende av era skills och roller, oavsett om du ska spela med vänner eller tillsammans med främlingar online.

esotxtscrnone

Förutom de fyra klasserna finns det även tio stycken raser att välja bland

Alla har sin roll, men i ESO kan du ha flera, en Healer kan till exempel även attackera, medan en Templar förutom närstrid även stå på avstånd med pilbåge och hagla ned pillar på fiender. Fyra klasser är det du har att välja mellan: Dragon Knight, Sorcerer, Templar och Nightblade. Förutom fyra klasserna får du även välja mellan tio stycken raser: Argonian, Dunmer, Nord, Altmer, Bosmer, Khajiit, Breton, Orc, Redguard och sist men inte minst Imperials. Tråkigt nog går det inte att spela tillsammans med sina vänner på PC sidan, vilket jag personligen hade uppskattat enormt då flera av mina vänner spelar ESO på just PC.

Miljöerna är varierande och beroende på vilken allians du väljer att tillhöra skiftar även startområdet. Det är något mysigt över alla dessa miljöer och spelets dungeons som även de är stämningsfulla och roliga att utforska. Det som dock bidrar till allt i sin helhet är musiken i ESO! Det var längesedan jag spelade ett spel där musiken verkligen inte bara spelade någon roll utan även gjorde en sådan stor skillnad och dessutom är så oerhört viktig. Från ambient till stridsmusiken, ALLT är verkligen bra! Bland medverkande röstskådespelare finner vi namn som Peter Stormare (Jorunn the Skald King) Kate Beckinsale (Queen Ayrenn) Michael Gambon (The Prophet) Malcom McDowell (Molag Bal) för att bara nämna några som blåser liv i karaktärerna du kommer träffa under dina äventyr.

esotxtscrntwo

Det är något mysigt över alla dessa miljöer och spelets dungeons som även de är stämningsfulla och roliga att utforska

Det grafiska är helt klart godkänt även om det inte ser ut och är lika snyggt som t.e.x The Witcher 3: Wild Hunt, vilket kanske i sig inte är så konstigt då nämnda titeln inte har en lika stor värld som Elder Scrolls har (även om den är stor). Varje del på din rustning byter utseende när du antingen köper, hittar eller skapar nya, likaså dina vapen. Möjligheten att färga sin utrustning finns även, vilket kan kännas larvigt för vissa men som en liten extra rolig touch för min egna del. ESO känns verkligen som en titel som samlar allt i mindre delar för att leverera något stort, istället som många idag verkar satsa enbart på maffig snygg grafik är ESO mer allt i allo, på gott och ont. Personligen föredrar jag som många av er vet, sämre grafik och roligare gameplay eller sämre grafik och roligare spelupplevelse.

Att skapa sin egen karaktär är som i de flesta MMORPG’S även möjligt i ESO. Hur du skräddarsyr din karaktär är såklart upp till dig, men det kan vara bra att ha i åtanke att din karaktär kommer följa med dig och synas på din skärm 99,9 procent av tiden du spelar. Det som skiljer ESO ganska mycket från andra titlar i genren är att du även kan spela det genom förstapersonsvy eller/och tredjepersonsvy. Detta uppskattar jag enormt och höjer faktiskt spelvärdet en hel del. Om du tycker det är opersonligt att se din karaktär och hellre vill se genom hens ögon går det byta genom att trycka nedåt på styrkorsknappen.

Kontrollerna är något som ESO lyckas bättre om inte bäst med i konsolversionen. De fem skillsen du har att välja mellan går enkelt att byta ut, och istället för att komplicera till det kan du sätta ut alla olika på diverse knappt som fyrkant, cirkel, kryss, triangel osv. Vid level 15 får du dessutom tillgång till weapon swaping där du får fem stycken nya platser du kan sätta ut flera skills på, väldigt smart och varierande. Styrningen är också simpel, hoppa, rulla, blockera, attackera vanligt och attackera med en kraftig attack. Svårare än så är det inte.

esotxtscrnthree

Vill du hjälpa till att ställa saker till rätta brukar det ofta ha sina konsekvenser

Vill man grotta ned sig i ESOS rika historia finns det massvis med böcker att läsa, både i spelets oräkneliga bokhyllor men även utspridda runt om i världen som “Lore books” och Tamriel är verkligen stort! På kartan finns även olika symboler du ganska snabbt bör bekanta dig med, heliga platser “Waysrhines” agerar som direkt transport från en till en annan. Du behöver dock inte stå vid en för att använda den, men då kostar det pengar. Döskallen betyder att det finns en World boss och dessa bör du INTE gå på ensam, vilket jag gjorde första gången och fick mig en läxa. Banker, smedjor, alkemiststationer, träbygge m. flera finns även lite här och var i Tamriel. I städerna är alla dessa oftast samlade så det lönar sig att ta sig till en stad. Det negativa med att hitta massvis med föremål som vapen, material att skapa nya med o.s.v. är limitationen av ditt utrymme. Det börjar litet men du kan ganska snart köpa större plats, men när jag i skrivande stund har 81 platser i min ryggsäck varpå 81 konstant är upptagna blir det ett irritationsmoment. Inte bara p.g.a. jag är en hoarder utan även för att större utrymme kostar rejält med pengar, och just pengar finns det inte överflöd av i ESO.

Stora så kallade Dark anchors som även dyker upp med jämna mellanrum i Tamriel och här är nyckelordet samarbete. När du väl kommer till en ny stad finns det massor att se och ta in. Istället för kopierade npc’s med samma rörelsemönster har ZeniMax lyckas skapa karaktärer som faktiskt känns levande, det kan vara sorg, svält, fattigdom men även dans, glädje, musik och mjöd. Detta har även med dina val att göra. Vill du hjälpa till att ställa saker till rätta brukar det ofta ha sina konsekvenser, vilket även är sant om du struntar i det. Allt på gott och ont!

När det gäller ESOS dungeons har jag några synpunkter kring hur dessa kunde förbättras avsevärt, även om ingen är direkt tråkig av dem så har vi alla våra personliga favoriter. När du når level 51 vilket är spelets första veteran nivå (Det finns totalt 14 stycken nivåer) hade spelets dungeon kunnat öppna upp en möjlighet att gå djupare ned i grottan, eller öppna den där låsta dörren som egentligen inte fyllde någon direkt funktion mer än visuellt få spelaren att förstå att här tar det slut. Med veteran rank kommer även end game content och nya utmaningar öppnas upp. Så kallade “trails” level 10-14 där hela 12 spelare deltar till skillnad från fyra som ESO’s vanliga dungeons är begränsad till. Dock uppskattar jag public dungeons enormt och vill gärna se mer av dessa i framtida speltillägg, bra att veta är att oavsett vilken av allianserna du väljer kan du spela alla spelets dungeons.

esotxtscrnfour

På Cyrodiil kartan finns det flera olika nyckelområden och punkter, dessa är oerhört viktiga att hålla kvar inom sin allians

I området Cyrodiil får vi mäta de olika alliansernas styrkor då de sätts mot varandra i episka strider i det dedikerade PVP eller Server mot Server-områdena. Här handlar det om storskaliga krig med flera hundra andra spelare som slåss om ära, land och rikedomar. På Cyrodiil kartan finns det flera olika nyckelområden och punkter, dessa är oerhört viktiga att hålla kvar inom sin allians för att andra spelare ska kunna teleportera sig dit, delta i striderna och fortsätta erövra motståndarna. Det finns även mindre områden att ta över som möjliggör uppgradering av slott eller utsiktstorn samt sågverk, gruvor och liknande. ESO’s största nöje i just Cyrodiil är möjligheten att på det storskaliga slagfältet lyckas ta sig runt motståndarna, kanske smyga sig in i deras slott och ta över den utan att någon annan märkt något fören det är försent. Dock råder det en stor förvirring under dessa strider och att se exakt vad som händer, då det vi ser på skärmen är så oerhört nedskalad, och det kan allt för ofta efterlikna en enda stor sörja.

En Andra åsikt:

Elder Scrolls Online Tamriel Unlimited är ett mycket intressant spel, främst då jag allt för ofta sitter fastklistrad mest hela tiden. De musikaliska styckena förhöjer spelupplevelsen oerhört mycket och främst då det går ifrån lugn och fridfull musik, till mer actioninspirerad musik vid exempelvis fighter eller dungeons. Jag hade önskat mig möjligheten att kunna skriva, för som det ser ut nu får man förlita sig på att kunna kommunicera med en mick jämt och ständigt. Jag förväntar mig en hel del uppdateringar inom kort, både vad gäller spelets End game, PVP och i allmänhet, för ESO för mig just nu är ett spel som jag hellre upplever ensam än med någon annan. 8/10 – Lillbirro

The Elder Scrolls Online Tamriel Unlimited

8.75

80/10