Att flyga runt som en get i Goat Simulator, eller hitta det perfekta smultronstället i Stone Simulator kan ha sin charm, men att köra Lastbil som om det vore på riktigt i Euro Truck Simulator är faktiskt bland det häftigaste som finns. Inte nog med att en del uppdrag kan ta flera timmar så bjuds vi på en relativt autentisk upplevelse om hur det faktiskt är att vara en lastbilschaufför i Euro Truck Simulator 2.

eurotrucksimulatorgameplayone

Pengarna jag fick för körningen gick oavkortat till att förbättra lastutrymmet på min lastbil samt ge den ett nytt paint-jobb

När jag först sätter mig ned med Euro Truck Simulator 2 så har en viss förväntan redan skapats över vad det är jag ska få uppleva. Kort och gott så ska du köra lastbil, och beroende på hur bra du gör ifrån dig kommer du få en lön utbetald, en lön som sedan går att använda för att uppgradera lastbilen, köpa nya tillbehör och slutligen bli den bästa lastbilschaufför och företagsägare. Med pengarna kan vi expandera vårat företag, ta oss an jobb som ligger på andra sidan Europa och att göra en sådan körning är en mycket speciell spelupplevelse. Allt handlar om att lära sig hantera lastbilen, hur släpet svänger när vi backar lastbilen, eller främst vad man bör tänka på bakom ratten på en 22 meter lång koloss till lastbil på vägarna. Det finns en överhängande utmaning som är svår att bemästra fullt ut till en början. Med tanke på att vi nu kör en stor lastbil behöver vi tänka till lite extra när vi tar ut svängar eller kör in i rondeller, varje liten centimeter måste tas med i beräkningen och för varje “fel” som görs dras av ifrån uppdragets slutliga lön.

eurotrucksimulatorgameplaythree

Det är en ofantlig komplex kontroll som Euro Truck Simulator 2 använder sig av

Vanliga bilspel avnjuts bäst om tillbehör som ratt och pedaler införskaffas, vilket kommer underlätta styrningen markant. Det går dock att styra lastbilarna med hjälp av tangentbord och datormus, men det är en oerhört komplex kontroll och den känns inte helt hundraprocentig. Jag gasar och bromsar med tangentbordet samt vrickar datormusen åt olika håll för att styra, samtidigt som jag ska svänga både höger och vänster. Det är en ofantlig komplex kontroll som Euro Truck Simulator 2 använder sig av, och det är egentligen inte så konstigt med tanke på det stora bagage vi har efter oss. Sidospeglarna är ett MÅSTE för att kunna navigera sig på vägarna och främst då vid starten av varje jobb för att plocka upp vårat släp, och vid slutdestinationen där vi ska backa in med släpet och diverse olika laster.

Till din hjälp har du din GPS som gör det betydligt enklare att hitta fram till ditt mål genom att följa vägbeskrivningen, passa även på att njut av den härliga och väldigt autentiska naturen vi möts av när vi far runt på vägarna i Paris, Leipzig eller Düsseldorf. I Euro Truck Simulator 2 kan vi besöka nästan hela Europa där varje storstad är återskapad till större del och detaljerad vilket bidrar till en mer känsla av äkthet. Det finns även ett speltillägg som går att köpa till som gör det möjligt att köra runt i Skandinavien. Väl i Sverige är det rätt häftigt att se hur väl vissa platser faktiskt stämmer överens med hur dessa ser ut i verkligheten, inte för att det är det grafiskt snyggaste spelet på marknaden, men vem har sagt att grafiken egentligen förhöjer spelupplevelsen?

eurotrucksimulatorgameplayfive

Väl i Sverige är det rätt häftigt att se hur väl vissa platser faktiskt stämmer överens med hur dessa ser ut i verkligheten

Den längsta körningen jag lyckats klara av är ifrån Liverpool i västra England ner till Graz i Österrike, en resa som i verkligheten ska ta ungefär 20 timmar, men som i spelet tog ungefär två timmar. Sträckorna är något nedskalade i Euro Truck Simulator, men det måste vi som spelar ha förståelse för, annars hade varje körning blivit ett projekt att genomföra. Väl framme vid min destination erhöll jag en bedömning som löd “Excellent”, under de två timmar jag kört lastbilen hade jag varken krockat, brutit mot någon trafikregel eller misslyckats med något av de andra kraven Euro Truck Simulator 2 ställer. Pengarna jag fick för körningen gick oavkortat till att förbättra lastutrymmet på min lastbil samt ge den ett nytt paint-jobb bestående av guldlack, det var jag minsann värd! Det finns nästan ingen begränsning på vilka körningar du kan ta dig an, ju större företag, desto mer välbetalda jobb erhålls. Det finns även kortare körningar som tar knappt tio minuter att klara av, och dessa är utmärkta att träna på för att exempelvis backa med släp eller hur mycket svängradie som krävs för att få runt lastbilen.

eurotrucksimulatorgameplaytwo

Det finns även kortare körningar som tar knappt tio minuter att klara av

Jag minns det som igår när jag stod i spelaffären och kommenterade för min pappa över alla roliga simulator-spel som stod på hyllan. På senare år blir jag inte fullt lika överraskad över hur bra simulatorspelen går när det finns ett “Goat Simulator“, men även “Stone simulator”, jag menar, du är en sten. Euro Truck Simulator 2 är ett spel som verkligen får mig att förundras över hur kul sådana här spel är. Nu är kanske inte Euro Truck Simulator 2 i min personliga mening en het kandidat till årets spel, men spelet nischar sig in i en genre som väldigt inbitna spelare kan njuta av, engagera sig i. Min lillasyster fick sitt bilintresse och kör lastbil i det riktiga livet, när hon spelar Euro Truck Simulator 2 känns det som att hon inte gjort mycket annat, medan jag upplever en komplex kontroll, röriga reglage att hålla koll på, men framför allt den viss tristess som möter mig av att köra en lastbil flera mil i sträck. För den som älskar bil-simulatorer kommer Euro Truck Simulator 2 och dess tillägg bjuder dessutom på en härlig spelupplevelse och ett tidsfördriv för att fly verkligheten, och ungefär där kommer intresset för den övriga spelcommunityn stanna.

Euro Truck Simulator 2

Euro Truck Simulator 2
7