Äntligen fortsätter Geralt’s äventyr! Några av oss på redaktionen har låst in oss ett tag för att totalt leva oss in i The Witcher 3’s värld. En värld fylld med monster, spöken, magi, krig och kärlek.  Äventyret från de tidigare spelen fortsätter och har ni inte spelat de tidigare spelen, så rekommenderar jag er till att göra det.

Min första erfarenhet av The Witcher serien kom i form av ett demo på det första The Witcher. Jag kommer ihåg att jag spelade ut demot flera gånger, även om jag tyckte att stridsstilen var lite konstig och svårhanterad. Dessutom har jag för mig att min dator inte klarade av det särskilt bra. Jag köpte det till slut efter några år när jag väl hade införskaffat mig en ny dator och såg spelet i en spelbutik. Efter att ha försökt installera spelet som vanligt var jag tvungen att krångla med massa olika patchar för att få spelet att fungera på datorn. Det gick inget vidare för mig, och spelet kraschade hela tiden. Så jag bestämde mig för att strunta i att spela det.

Men det var något med The Witcher som fångade min nyfikenhet och när The Witcher 2: Assassins of Kings släpptes så gav jag det en chans. Detta spelet funkade mycket bättre och jag satt som fastklistrad framför det. Det är inte fören jag startar del tre i serien som jag inser hur lite jag egentligen kommer ihåg från det tidigare spelet. Jag antar att det är nackdelen med att släppa en uppföljare efter så lång tid. Det kan även vara så att mitt minne inte är vad det en gång var. Karaktärerna känns bekanta och jag får svaga minnen av att jag tidigare har sett och lärt känna dem. Det känns frustrerande att inte komma ihåg. Så om ni inte har spelat de föregående spelen tidigare eller på senare tid kan ni räkna med att ni blir inkastade mitt i spelets handling. Personligen ångrar jag nu att jag inte spelade igenom de tidigare spelen innan jag gav mig på det senaste. Som tur är finns det videos på bland annat Youtube där ni kan få en snabb genomgång av vad som har hänt innan The Witcher 3: Wild Hunt.

Thewitcherthreetxtscrnone

En Witcher är en gen muterad människa

Visste ni att The Witcher från början var korta berättelser och noveller? Det är polska författaren Andrzej Sapkowski som ligger bakom dessa. Och hans första korta berättelse ”The Witcher”  skrev 1986 som ett bidrag till en tävling som anordnades av en polsk sci-fi/fantasy tidning. Det finns även en tv-serie och några serie tidningar som kommit ut på senare tid. Varje gång du startar The Witcher 3: Wild Hunt eller laddar en sparning så kommer det upp en tecknad bild som loading screen. Det är även en berättarröst som går igenom vad som har hänt och vart i spelets berättelse man befinner sig. Det märks tydligt att CD Projekt RED vill behålla berättandet även i spelet, vilket de gör helt rätt i.

För er som inte vet vad en Witcher är så ska jag försöka sammanfatta det lite kort. En Witcher är en gen muterad människa som är tränad för att både jaga och döda monster. De känns igen på sina kattliknande ögon och att de alltid bär två svärd, ett i stål och ett i silver. Deras sinnen är mycket starkare än människors och de har en bred kunskap inom alkemi och att spåra. Detta för att de använder sig av potions som förbättrar deras förmågor ytterligare. Witchers kan även använda sig av signs som det heter i spelet, vilket är som en slags magi som utövas med hjälp av handtecken. Ett av dessa tecken är att hypnotisera personer till att göra som Geralt säger, ungefär som en Jedi som använder sig av the force i Star Wars. These aren’t the droids you’re looking for.

Men nu återgår vi till The Witcher 3! Geralt får veta att Ciri är tillbaka efter att ha varit spårlöst försvunnen och att hon är jagad av The Wild Hunt. Ciri är Geralts adoptivdotter och han har tillsammans med sin mentor Vesemir tränat henne som en Witcher. Ciri är den enda med Elder blood i sina ådror kvar och besitter stora okända krafter. Hon är även kallad The lady of time and space, för att hon kan teleportera sig i tid och rum precis som hon vill. Tillsammans med sina vänner följer de Ciri’s spår med förhoppning av att hinna hitta henne innan The Wild Hunt gör det. Under sin resa måste Geralt bland annat att hjälpa folk med diverse uppgifter för att få information om vart Ciri kan befinna sig.

Thewitcherthreetxtscrntwo

Ciri är Geralts adoptivdotter

Jag gillar hur utvecklaren CD Projekt RED har gjort miljöerna i spelet. De försöker inte gulla till det bara för att det är en fantasi värld. Det är mörkt och smutsigt i de fattiga byarna och kvarteren i de större städerna. Det pågår ett krig! Folk svälter, soldater plundrar och beter sig som monster, de som använder sig av magi hängs och bränns på bål. Det är en hemsk värld och det har CD Projekt RED lyckats oerhört bra med att framföra och förmedla till oss spelare. Det finns dessutom en väldans massa otäcka monster i världen som inte gör det lättare för invånarna. Vilket betyder att det finns extremt mycket att göra som en Witcher och dessutom påverkar dina val omgivningen och vad som kommer hända framöver. När du kommer utanför området som drabbats av kriget så är naturen en härlig och efterlängtad syn.

Jag var så hypad när The Witcher 3: Wild Hunt skulle komma så jag förbokade det faktiskt. Eftersom jag spelade det föregående spelet på PC så blev det så automatiskt även denna gången. Jag gillar hur de har ändrat stridsstilen och det känns som att den flyter på mer i detta spelet. Vad jag inte är helt nöjd med är kontrollerna med tangentbord och mus. Det är helt klart spelbart när jag väl har bemästrat det, men det känns som om det hade varit mindre klumpigt med handkontroll. Många andra spelare som jag har pratat med har sagt att det är jättebra med handkontroll, men det är bara deras åsikter. Jag själv har inte velat testa det, då jag känner att jag har spelat så pass långt med tangentbord och mus, att jag inte vill förvirra mig själv.

The Witcher 3: Wild Hunt är helt fantastiskt! Den fängslande handlingen, musiken, världen och spelets extremt långa speltid är vad som lyfter upp det. Det sägs vara över 200 timmars speltid om du gör allt i spelet! Bara där får spelarna valuta för pengarna. CD Projekt RED har lyckats extremt bra med att hålla spelarna framför spelet. Det är lätt att glömma bort tiden när du spelar och det är svårt att stänga av när du väl måste. Under tiden då jag inte sitter framför spelet så tänker jag på det och undrar vad som kommer hända härnäst i världen Geralt och jag befinner oss i. Ungefär som när du läser en spännande bok eller följer din favorit TV-serie, som slutar med en cliffhanger. I skrivande stund befinner jag mig i vad jag misstänker är slutet av storyn. Jag har blandade känslor inför detta. En del av mig vill veta vad som händer medan en annan del av mig inte vill att spelet ska ta slut.. Vilket betyder att jag har tagit en paus ifrån huvuduppdragen. Som tur är finns det oerhört många sidouppdrag och monster som behövs dödas. Värt att nämna är att CD Projekt RED ger alla spelare hela 16 stycken gratis tillägg till The Witcher 3: Wild Hunt. Dessa tillägg innehåller fler uppdrag, mer utrustning och vapen, och nya utstyrslar till vissa karaktärer inspelet. Så stort tack till CD Projekt RED!

Thewitcherthreetxtscrnthree

Under tiden då jag inte sitter framför spelet så tänker jag på det och undrar vad som kommer hända härnäst

Det som stör mig mest med spelet är alla de buggar som hela tiden uppstår. Det är oftast grafik buggar som att människor i bakgrunden av en konversation står och skakar eller ser ut som deras ansikten är målade i paint. Eller faktiskt den lilla detaljen att The Witcher 3: Wild Hunt kraschade mitt grafikkort två gånger! Självklart gjorde jag lite research på det och hittade ett forum där det visade sig att detta hade hänt fler än bara mig. Spelfysiken är inte heller den bästa. Geralts galna hår fladdrar hela tiden som om det vore besatt, föremål som ligger lite konstigt kan börjar skaka eller fladdra, vilket även blir ett oerhört irriterande bankande. Tyvärr tycker jag att buggarna i spelet är så pass stora att det drar ner spelets kvalité och jag håller tummarna på att detta kommer att åtgärdas, i form av någon uppdatering eller patch inom den närmaste framtiden.

Det är roligt att se hur mycket The Witcher serien har utvecklats under åren. Inte bara grafiskt men rent kvalitetsmässigt. Som mycket annat har bland annat stridsstilen i The Witcher 3: Wild Hunt utvecklats till det bättre. Personligen gillar jag även hur Geralt nu även kan odla skägg, han passar i det! Det är dessutom lite roligt att sagor man känner igen nämns i spelet, till exempel Hans och Greta. Eller när man ber en dvärg om hjälp och han svarar You’ll have me, and my axe (Ett mycket känt citat från Sagan om ringen). Har CD Projekt RED tänkt på det och lagt in det medvetet? Troligtvis, men fortfarande en rolig detalj. Det ska bli oerhört spännande att se vad CD Projekt Red kommer att hitta på i framtiden. The Witcher 3 är det sista spelet i trilogin, men inte nödvändigtvis det sista i spelserien, säger Adam Kicinski som är CEO på CD Projekt RED. Ni kan även se en intervju med Stan Just som är Art producer.

Thewitcherthreetxtscrnfour

The Witcher 3: Wild Hunt är ett spel som ger oerhört mycket valuta för pengarna

Om jag skulle bortse från buggarna i spelet så är det så gott som perfekt! Musiken och röstskådespelarna i spelet är klockren och passar spelets handling och värld som en handske. Jag rekommenderar alla att köpa The Wither 3: Wild Hunt och kan med all säkerhet garantera att ni kommer kunna sitta länge framför det. The Witcher 3: Wild Hunt är ett spel som ger oerhört mycket valuta för pengarna. Nu tänker jag inte slösa mer av min dyrbara  speltid på att sitta här och skriva. Jag måste tillbaka!

En Andra åsikt:

The Witcher 2: Assassins of Kings var ett segt och komplicerat spel när jag satte mig ned för att spela det på Xbox 360. Det kanske var fel tid? Jag kanske var splittrad. Jag minns och vet faktiskt inte svaret på varför, men jag vet att jag inte imponerades särskilt mycket medan alla andra ropade lovord till serien, förstod jag inte vad det var som var så speciellt med Geralt och hans äventyr. Eftersom det här var min enda erfarenhet av serien hade jag inge direkta förhoppningar på del tre. Ibland har man fel och kan både erkänna det och njuta av det. The Witcher 3: Wild Hunt är en fröjd att spela, visst det förekommer buggar här och var, men då får man göra det bästa av situationen och skratta åt dem (så länge de inte hindrar dig att ta dig vidare i spelet) The Witcher 3: Wild Hunt är precis lika bra som Nino skriver och jag hade gett det en full tiopoängare om det faktiskt inte var för buggarna. Allt annat är mer eller mindre perfekt! Jag önskar bara att jag kunde slita mig från spelets kortspel “Gwent” som jag från början avskydde men nu är beroende av. 9/10 – studio23

The Witcher 3: The Wild Hunt

9

80/10