Som de flesta vet brukar det släppas remakes av spel efter att de funnits ute på marknaden ett tag och även en hel del tillägg. Tropico 5 är ett praktexempel på hur detta sker, här har vi ett spel som fungerar utmärkt på PC och precis som “Eldest” beskriver i sin recension så har vi nog aldrig väntat så länge på ett spel som skildrar hur det är att leka sydamerikansk diktator. Spelet har nu släppts i en uppiffad version, med nya möjligheter i och med att vi styr med handkontrollen samt att två stycken tillägg (The big Cheese och Bayo del Olfato) ifrån PC versionen finns med.

Spelet bjuder spelaren på en härlig blandning av sött och salt; vuxen och morbid humor, mysig sydamerikansk atmosfär och ett spelupplägg vars enda uppdrag är att få mig som spelare att bli fastklistrad. Tropico 5 börjar med att du skapar en egen diktator. Det går att spela som både manlig och kvinlig diktator, och med hjälp av olika förutbestämda ansikten, hårstilar, kläder och så vidare kan vi skapa den diktator som vi tycker ska få representera vårt imperium. När den nya diktatorn fötts kastas vi rätt in i övningsläget. Det är här vi kommer få lära oss alla grunderna i hur man ska bete sig som en diktator, hur man lyssnar till folket eller vilket sätt vi kan få korrupta poliser att tjäna in storkovan åt oss, medan vi glassar i palatset.

tropicofivegameplayone

Det går att få oerhört mycket information kring all befolkning i staden. Ett mycket viktigt fönster att hålla koll på.

Jag älskar spel där målet är att ta sig från botten till toppen, till att bygga sig ett större imperium och växa sig stor och stark. Om du spelar Tropico 5, avnjuter varenda minut kommer du snabbt märka att det händer en hel del i bakgrunden, utanför den plats där du själv bygger upp din bas. Du kommer få läsa om hur en av världens mest inflytelserike kung blev mördad, världskrigen som dånar runt omkring dig eller liknande, alla dessa små detaljer får spelets progression att kännas allt mer grundad i hur du sköter om din civilisation. Allt eftersom kommer även husen att ändra skepnad, bli mer moderna och liknande. Men ta det lugnt, för under spelets gång kommer du lära dig hur de olika systemet i spelet såsom varuhandel, militära insatser och uppror bland folket kan hanteras, och det finns självfallet flera olika lösningar på alla problem som uppstår.

tropicofivegameplaytwo

Att skapa ett imperium där religionen ska fungera i symbios med din diktatur är en utmaning i sig.

Värt att nämna är dock att om du väljer att spela igenom den lagom långa kampanjen kommer du efter varje avslutat uppdrag få “börja om” med din redan byggda stad. Du kommer inte börja om från grunden direkt, utan vissa byggnader som du placerat ut kommer att förflyttas för att bättre anpassa sig efter hur spelet tänkt att du ska bygga. Men frukta ej, det finns ett sandbox-läge där du kan bygga din civilisation precis som du själv vill. När det gäller just denna portning till Playstation 4 tycker jag att man har gjort ett helt okey arbete. Problemet med olika City-builders och dess övergång till konsol är att styrningen utgörs av två spakar och dess precision, medan PC-spelen i samma genre styrs med hjälp av datormusen. Visserligen har man lyckats bra med att konvertera styrschemat till Playstation 4-kontrollen, men det känns fortfarande plottrigt, svårt att vara snabb i de olika byggnations-menyerna och inte riktigt som att kontrollen är anpassad riktigt för Tropico 5. Det har hänt mig flera gånger att jag byggt fel typ av hus, sålt fel typ av handelsvara till helt fel personer vilket frammanat krig och så vidare.

I övrigt är det ungefär samma spel vi får ta del av denna gång som PC-versionen, och Tropico 5 är fortfarande ett bra spel. Jag hade önskat mig fler nyheter, kanske möjligheten att spela fler varierande uppdrag än de som redan spelats igenom på datorn. I portningen till Playstation 4 medföljer två stycken DLC-paket; The Big Cheese som lägger till nya byggnader, ny karta och ett nytt uppdrag, samt “Bayo del Olfato” som även det lägger till någon enstaka byggnad och uppdrag. Till PC finns det 10 extra tillägg, och väljer man att införskaffa dessa även till PS4-versionen kommer spelets scenario-läge hålla ytterligare några timmar, men det är framför allt inom Sandbox-läget som Tropico 5-upplevelsen är som bäst.

Tropico 5

Tropico 5
7