Det har gått ett par år sedan som jag förundrades över hur ett spel som Lemmings kunde få mig fastklistrad framför datorn flera timmar. Eller det är i alla fall så det kändes, och ända fram till idag har jag haft svårt att hitta ett substitut till samma atmosfär som Lemmings bjöd på. Tills vidare kommer hädanefter Flockers få ta del av den beskärda del av spelandet som jag ägnar när det kommer till lösandet av pussel, för Flockers kan ses som en uppfräschad version av Lemmings med några få men innovativa nyheter. 90-talet är delvis tillbaka och Flockers är ett spel som ni alla 2D-pusslande vänner kommer älska.

flockersgameplayone

Det finns en hel drös med hinder att ta sig förbi, men ibland är det för mycket “Trial and error”-lösningar

Team 17, samma utvecklare som skapat Worms-serien ligger bakom Flockers, vilket fick mig att bli riktigt intresserad över spelets potential. Jag är nog inte ensam om att avguda Worms-serien, och när jag nu får ett spel som blandar en del av humorn ifrån Worms och självaste grundidén ifrån spel som Lemmings kan det inte gå mer än utmärkt. Vi ska agera fåraherde och ta vår lilla flock får från en sida banan till den andra, väl i mål erhåller vi poäng som räknas utifrån hur lång tid det tog oss att slutföra uppdraget samt hur många av våra söta får som överlevde. Ett tidsfördriv som jag ägnar mig åt under bussfärder, tågresor eller i väntande stunder är att spela sudoku på telefonen. Ett spel som kräver tålamod, tankeverksamhet och en del finurliga lösningar. Flockers är precis likadant, tålamod är ett måste för att se vart ens karaktärer är på väg, tankeverksamhet för hur jag ska få så många får in i mål som möjligt, och finurliga lösningar då spelets olika banor går att klara av på flera olika sätt. Till en början kommer vi få spela banor där vi får lära oss olika egenskaper som vi delar ut till våra får. Vi kan tala om för ett får att stå still och blockera vägen, vilket gör att resten av flocken byter färdriktning, eller varför inte mana på vår flock att flyga upp för närmsta kant, eller sväva ned mot nästa attrapp. Allt detta måste vi ha listat ut redan innan flocken är på plats, för om vi är för sena kommer de säkerligen falla mot en säker död, eller till och med sågas i tu av en sågklinga vars strategiska placering på banan är förödande.

Flockersgameplaythree

Trots att bandesignen må vara enformig finns det en stor variation i olika pussel

Ett problem som finns i Flockers är att den moderna kontrollen, jämfört med det vi hade att styra med på 90-talet, mer förstör än förbättrar upplevelsen. För mig kunde det ta 10-talet banor innan en form av bekvämlighet började närma sig, men genom spelets gång kändes det alltid knepigt till och från att hantera mina får. Oftast handlade det om att utföra en simpel sak som att göra en blockad med ett av fåren, som i slutändan istället sprängdes och tog med sig hälften av min flock, allt på grund av en krånglig och obekväm kontroll. Det här är ett spel som fungerar klockrent till datorer där tangentbord och mus är styrdonet, istället för en kontroll med spakar, knappar och triggers.

Äventyret består av hela 60 banor samt sex stycken bonusnivåer där det finns en variation av uppdrag som ska slutföras och bossar som ska besegras på olika sätt. Sett till den stora skara banor som finns att tillgå finns det en variation som gör varje ny bana till ett helt nytt pussel som ska lösas, och utmaningen känns alltid fräsch. Nackdelen däremot är att svårighetsgraden i Flockers är något ojämn och i det här fallet handlar det om enstaka banor som mer eller mindre blir ett “Trial and error”-hinder, där lösningen inte riktigt är självklar utan vi måste traggla oss framåt långsamt för att komma på lösningen allt eftersom. Bonusbanorna är dock spelets absolut roligaste moment då det inte finns några som helst fällor, fiender eller dödliga mackapärer som försöker ta död på dina får. Istället har du två minuter på dig att hitta så många får som möjligt utplacerade på banan, väcka dem, och gå vidare.

flockersgameplaytwo

Humorn skiner i Flockers, och ibland kan även farliga hinder frammana ett djävulskt skratt

Som nämnts tidigare äger utvecklarna Team 17 hela Worms-serien, och det återspeglas så väl i Flockers. Humorn är både bra och balanserad, och jag kommer på mig själv skrattandes åt absurda saker som sker. Det finns egentligen ingen berättelse i Flockers utan Team 17 bjuder oss på ett pusselspel som ska väcka både minnen och skratt. Vi möts av svåra utmaningar som känns betryggande att klara av och samtidigt kommer vårat tålamod prövas inte bara en gång utan flera gånger. Om du gillar Worms-serien och har ett vagt minne av vad Lemmings till Super Nintendo var för spel, så kommer du definitivt ha kul med Flockers. Om du är ny i genren kan jag bara önska dig ett stort “grattis”, för flockers kommer bjuda dig på en hel del roliga moment.

Flockers

6.25

70/10