Call of Duty serien har gjort sig känd för sin action och att faktiskt vara en av få Fps titlar som har något som kan kallas för story i sin singleplayer del. Många vill men få lyckas, enda sedan det första Modern Warfare tycker i alla fall jag att det känts både intressant och engagerande att spela igenom dem. Redan när Modern Warfare kom ut kändes det som vi fick ta del av en Hollywood action rulle med häftiga effekter, medan första Black Ops satsade stort på det kalla kriget och CIA’s fuffens. Nu är det dags att titta närmare på vad den senaste delen i Activisions actionfyllda serie har att bjuda på i Advanced Warfare.

Det första som slår mig är att Kevin Spacey ser ut som Kevin Spacey gör…nästan läskigt mycket och jag får nästan nypa mig för att inse att det är ett spel jag faktiskt spelar, eller nej det skulle inte vara korrekt då det är en CGI film jag ser på framför mina ögon på tv,n. Det finns ett par titlar och spelserier som konstant ligger i framfarten när det gäller det grafiska på konsolerna. Metal Gear Solid är en av dem och Call of Duty en annan. Så fort spelet väl börjar är det snyggt men det imponerar inte mer än vad Playstation 3 grafik gör. Är detta på grund av att Advanced Warfare kom ut endast ett år efter Playstation 4 vart ute på marknaden? Det törs jag inte svara på men jag hade nog velat ha mer av den där “wow” känslan Modern Warfare gav mig för flera år sedan.

Codadwancedwarfaretxtscrnone

Det finns ett par titlar och spelserier som konstant ligger i framfarten när det gäller det grafiska på konsolerna

Året är 2054 och Jonathan Irons (spelas av Kevin Spacey) äger företaget ATLAS Corporation som är världens största privatägda militärföretag. Efter att hans son Will tillsammans med 60 000 andra soldater förlorar sina liv i USA’s halvlyckade försök att trycka bort NordKorea från att ha invaderat huvudstaden Seoul i SydKorea.
Den enda anknytningen Jonathan har kvar till sin son hans bäste vän Jack Mitchell, som förutom såg sin bäste vän Will dö även blev av med sin arm. Tur är det väl då att ATLAS är ledande i världen inom proteser och är även de företag som ligger i framfarten på de Exoskelett mer eller mindre alla soldater i spelets värld använder sig av.
Men alla älskar inte teknik och en man som kallar sig Hades gör allt för att se till att mänskligheten ska vakna upp och slutar göra sig så beroende av tekniken som är en del av vår vardag. Här stannar vi upp när det gäller spelets story, för även om du kanske kan räkna ut vad som kommer hända så låter jag dig uppleva det själv och inte spoila något.

Exo suits som exoskeletten kallas, låter soldater hoppa högre, springa fortare, längre uthållighet osv. Det är ett bra koncept men känns ovant till serien och det tar mig en timme att vänja mig, speciellt med tanke på hur beroende du är av att veta hur du använder dig bäst av den i multiplayer. Problematiken som i alla spel där du rankar upp och låser upp nya vapen m.m. är att om du inte är ute samtidigt som alla andra hamnar du efter, och om du inte är bra nog kommer du troligtvis få stryk online och bli ledsen i ögat.

Codadwancedwarfaretxtscrnfour

En man som kallar sig Hades gör allt för att se till att mänskligheten ska vakna upp och slutar göra sig så beroende av tekniken som är en del av vår vardag

De osynliga väggarna är fortfarande där och när jag vill utforska ett hus får jag självfallet inte det och den gula ringen med texten “Follow” “105 m” m.flera behövs göras om, vi är inte så dumma att vi inte förstår. Lägg in detta i dialogen istället och gör karaktären du ska följa efter frustrerad eller förbannad om du bara står still. Jag köper att det behövs ibland men inte hela tiden, varje gång.

Call of Duty Advanced Warfare bjuder på action och jag vet att många tycker det är monotont, skriptat och overkligt. Till det säger jag: Vi behöver alla action ibland, vila händerna ibland och uppleva något som är vad det faktiskt är: Ett spel, även om det finns verklighetsförankring till terrorism och krig är det fortfarande roligt att skjuta på andra i spelens värld. 99,9% av oss förstår skillnaden mellan verklighet och spel. Jag har kul med Advanced Warfare även om jag blir förbannad för jag valt den svåraste svårighetsgraden. Dialogerna och storyn håller mig fast framför spelet de timmar jag spelar själv, utan hetsen från andra i det kaos och stress som är närvarande i multiplayer delen. När spelets singleplayer är slut och eftertexterna rullar, en av mina fingrar känns som gummi och jag lite stolt skriker ut i cyberspace: “Jag klarade det på svåraste” svarar ingen och jag inser att både trophies och gamerscore numera är gammalt och inget vi som gamers egentligen behöver längre.

Codadwancedwarfaretxtscrntwo

Både trophies och gamerscore numera är gammalt och inget vi som gamers egentligen behöver längre

Dags att ge sig in i multiplayerläget och tro att jag är skitbra, endast för att inse endast en minut senare att jag får stryk och svordomarna flyger ut ur munnen på löpande band. Här hittar vi som i förra Call of Duty möjligheten att göra din karaktär unik (med limitationer såklart) de nya spellägena: Momentum och Uplink samt gamla kära klassiker som Team Deathmatch, Kill Confirmed m.flera. Det är fortfarande roligt men som jag skrivit var jag inte ute samtidigt som alla andra så jag får kämpa dubbelt så mycket och lära mig saker dubbelt så fort. Till skillnad från tidigare del i serien ser jag nu vart motståndare befinner sig på kartan. Killstreaksen är i tanken roliga men i praktiken ganska trista. Mycket återanvänds med ny look och det är precis som alltid lika svårt att få en killstreak på 900 för att sitta å skratta åt allt å alla jag skjuter.

Du kan även skräddarsy dina killstreaks för att göra de snabbare, ändra vad de gör och lite annat smått och gott, detta till priset att varje bonus höjer kostnaden i poäng du måste komma upp i för att använda den. Sist men inte minst belönas man då och då med Supply drops som innehåller allt från vapen till nya hjälmar, knäskydd och annat kosmetiskt. De gör ingen direkt skillnad in-game förutom själva utseendet. På detta har man även valt att “teasa” spelaren med vapen man bara absolut vill ha. Men dessa går inte att låsa upp utan du får istället betala pengar via PSN/Xbox för att låsa upp, dåligt? Ja det sämsta? Nej. För att spela det älskade läget Zombies måste du hosta upp pengar för spelets första Dlc alternativt köpa ett seasonpass. Vi får istället nöja oss med Exo Survival som går ut på att överleva våg efter våg av fiender. Hela online delen luktar väldigt mycket Pay2win. Ett misslyckande i mina ögon. Activision kunde enkelt valt att ha 2-4 vapen på det sättet och extra föremål eller boosters till Zombieläget, istället kör de all out på det kundtänket och detta faktum får mig att bli en smula besviken på Advanced Warfare.

Codadwancedwarfaretxtscrnthree

Vill du ha action och vet vad du får så är Advanced Warfare absolut en titel för dig

När det gäller E-sportscenen har Activision valt att fortsätta pusha för turneringar m.m. men frågan är: Hur länge håller det här konceptet? Speciellt med tanke på att världens elit spelare inom Call of Duty fortfarande föredrar de två första titlarna Modern Warfare och Modern Warfare 2.

Vad är problemet med Call of Duty serien? Vad kan förbättras? Personligen tror jag att Activision måste sluta trycka ut ett nytt Call of Duty varje år. Det fungerade nog de första två-tre åren för att pusha tekniken framåt och ligga först, men vid det här laget borde alla involverade i serien, oavsett om det är Treyarch eller Sledgehammer games vara väldigt utslitna och sönderstressade. Vad Call of Duty Black Ops III bjuder på ska bli spännande, men hypen kring ett nytt Call of Duty varje år blir konstant mindre och att Sony under årets E3 lyckades sno tidsexklusiva Dlc’s till serien var det få som brydde sig om. Vill du ha action och vet vad du får så är Advanced Warfare absolut en titel för dig, men väntar du på något nytt får du nog vänta ett tag till.

Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Advanced Warfare
8