Personligen är jag en av de som faktiskt inte spelade det mycket omtalade Magicka. Min nyfikenhet drev mig till att införskaffa Magicka 2 ganska omgående efter att det släpptes. Eftersom jag inte kan jämföra Magicka 2 med det tidigare spelet så har jag fått göra lite research. Jag har bland annat läst recensionen på det första Magicka spelet här på CtrlAltElite, och tycker att det i stort sett verkar vara samma spel.

Det första som slår mig när jag startar Magicka 2 är det fantastiska språket som talas i spelet. Det är en rolig blandning av bland annat de nordiska språken, tyska, franska etc. Vid ett flertal tillfällen skrattar jag högt åt vissa ord och meningar. Det roliga med språket avtar tyvärr desto längre du sitter och spelar. Utvecklaren har i detta spelet slängt in referenser och namngett vissa NPC efter filmer och serier som vi känner igen. Vid ett tillfälle stöter du bland annat på en NPC som tydligt har inspirerats av Jon Snow från den populära TV-serien Game of Thrones. Spelarna kan dessutom ändra röst på sin trollkarl så att denna låter som Arnold Schwarzenegger.

magickatwotxtscrnone

Vid ett tillfälle stöter du bland annat på en NPC som tydligt har inspirerats av Jon Snow från den populära TV-serien Game of Thrones.

Det är tydligt att Magicka 2 är skapat för co-op. Det finns både nackdelar och fördelar med det såklart. En av nackdelarna är att jag ofta sitter och pratar med de jag spelar med varandra vilket resulterar i att jag inte hänger med i spelets handling. Det blir också väldigt stökigt när fyra spelare spelar ihop. Du tappar ofta bort din karaktär eller dödar dina medspelare av misstag. Något som kan vara kul till en början, men som snabbt blir oerhört irriterande. Skulle du inte vilja spela ihop med vänner eller slumpmässiga spelare kan du alltid spela själv. Men att spela själv är otroligt svårt, och inte i närheten så roligt som att spela med vänner.

Att blanda ihop de olika elementen för att skapa en så stark och skadlig attackmagi är inte bara en rolig idé, det ökar även spelarens skicklighet. I stundens hetta kan det lätt bli fel och risken att göra om och göra rätt är stor. Så att träna på vilka element som är på vilka knappar är en mycket bra idé. Det är ganska roligt att vi kan blanda våra attacker med medspelarna, för att förstärka dem eller skapa bomber. Det är även här det kan bli knasigt, korsar du en livsstråle med en medspelares dödsstråle resulterar detta i en kraftig explosion! I Magicka 2 har utvecklaren lagt till hotkeys till vissa trollformlar som behöver laddas upp för att kunna användas igen. Kan spelarna kombinationen till just dessa så kan de slå in dem manuellt utan att behöva vänta på att dem skall laddas upp.

Magicka 2 är inget vanligt RPG spel där du går upp i nivå eller samlar på sig utrustning från fallna fiender. Däremot låser du upp nya kläder, färger till kläderna, vapen och stavar under spelets gång, och när du klarat av ett område. Detta för att kunna skräddarsy din trollkarl efter egen smak. Var dock på din vakt när du väljer kläder och vapen. Dessa föremål kan försämra dina magier och din resistans mot vissa element, precis som de kan förbättra något annat.

magickatwotxtscrntwo

Det är även här det kan bli knasigt.

Spelet bjuder på en rolig och härlig atmosfär med färgglada och välgjorda miljöer. För att spelet inte skall kännas så linjärt som det faktiskt är så har utvecklaren Paradox Interactive valt att gömma saker runtom på banorna, för att spelarna ska vilja utforska så mycket som möjligt. Musiken i spelet är välgjord och jag kommer ibland på sig själv att nynna den. Det jobbigaste är helt klart att lära sig vilka knappar att trycka på eller hålla in för att få rätt kombination. Jag har inte spelat Magicka 2 på PC men kan tänka mig att det är betydligt lättare att hålla koll på knapparna än på konsol.

Jag kanske inte får spelet att framstå som särskilt roligt. Men sanningen är att jag har haft ganska roligt under tiden jag har spelat Magicka 2. Det är dessutom lätt att hitta folk att spela med och du kan alltid testa dig på någon av spelets utmaningar, om du inte vill följa spelets handling. Även här låser du som spelare upp fler föremål till trollkarlarna. Spelet är definitivt prisvärt då du kommer att få dig många skratt ihop med vänner. Helt klart värt att testa!

Magicka 2

Magicka 2
7