Tidigare i år fick vi på CtrlAltElite provspela Block N Load betan. När betan tog slut tvingades vi återgå till våra vanliga liv. Lite bättre grafik vart det väl, men det var något med Block N Load som lämnade ett avtryck hos oss. Vi ville både ha och se mer! Nu är Block N Load släppt i fullversion och självklart tar vi oss en titt på allt nytt!

Det krävs inget geni för att se vad grafiken och spelmekaniken i Block N Load har inspirerats av. När Markus Persson tog över spelvärlden med sin blockuppbyggda och pixliga supersuccé Minecraft, var det många indieutvecklare som fick idéer på liknande spel. Utvecklarna Jagex Game Studios och Artplant är bara några som inspirerades tillräckligt mycket för att skapa något av den inspirationen och Block N Load blev resultatet på deras idé.

Block N Load är en härlig blandning mellan FPS och MOBA med det bästa från Minecraft. Allt börjar med att bägge lagen får en liten stund på sig att förstärka sin bas, detta görs med olika typer av block och fällor.
Vad spelarna vill använda för block får de välja innan matchen börjar, efter att de valt vilken klass de vill spela som. Det finns sju olika klasser att spela som. Genom att låsa upp/köpa andra skins så tillkommer även andra karaktärer i varje klass. Jag vill dessutom tillägga att karaktärerna i spelet inte har inspirerats av karaktärerna i Minecraft. I detta spelet är de tecknade.

BlockNLoadtxtscrnone

karaktärerna i spelet inte har inspirerats av karaktärerna i Minecraft

Det bästa med Block N Load är variationerna i matcherna. Att ena matchen är inte den andra lik ökar spelarens ”upplevelse”. Tanken är alltså att det hela tiden känns fräscht. En stor del av just detta är att även kartorna är uppbyggda med förstörbara block. Bygg broar, spräng väggar eller gräv tunnlar för att överraska dina fiender. Block N Load bjuder på en hel del kreativa tillvägagångssätt för att du och ditt lag ska vinna matchen, och det är fortfarande roligt att se spelares olika tankesätt och påhitt för att vinna.

Både Jagex Games Studio och Artplant har lyckas oerhört bra att få dig som spelare att vara delaktig i spelet, och med den använda humorn känna att det hela är på skoj. Block N Load’s något fjantiga atmosfär bidrar till att spelarna blir påminda om hur de två utvecklarna tänkte när de skapade Block N Load: ett spel som alla ska ha roligt med. Personligen blir jag inte lika arg när jag dör, som jag garanterat skulle bli i ett lite mer ”allvarligt” spel. En skön och avslappnad känsla även om spelet är något kaotiskt ibland.

Vad jag saknar i Block N Load är variation bland spelets vapen. Jag hade gärna sett en större arsenal när jag väljer karaktär och klass, och precis som i många andra lagspel finns det många spelare som inte vet vad samarbete innebär. Det känns nämligen inte som att samarbete inom laget behövs i Block N Load. Det händer ofta att du som spelare kan gå din egna väg helt ensam och ändå lyckas vinna över det andra laget. Roligaste är det såklart om du spelar tillsammans med dina vänner.

BlockNLoadtxtscrntwo

En skön och avslappnad känsla även om spelet är något kaotiskt ibland.

Grafiken i Block N Load är inget att hurra för, men det är å andra sidan inte tanken, här har man valt det som är roligt framför tunga grafikmotorer och det är något vi alla kan behöva ibland både som omväxling men också som en stunds lekande, och om det är något Block N Load lyckas med så är det simpelheten blandad med skratt. Musiken passar spelet helt okej och karaktärerna har ibland små roliga kommentarer att fälla.

Spelets oerhört härliga blandning av utvecklarnas inspiration och idéer gör spelet roligt och man kan utan att tveka spendera många timmar framför det. Förhoppningsvis kommer det fler kartor, vapen och karaktärer för att hålla spelet levande ett bra tag till. Block N Load finns att ladda ner på Steam för en mycket prisvärd summa. Köp och ladda ner så spelar vi tillsammans eller mot varandra! För visst låter det ändå lite (b)lockande?

Block N Load

Block N Load
7