Utvecklaren Petroglyph games har tillsammans med utgivaren Playgrid games släppt en early access, på vad som enligt dem är det första militär MOBA spelet. Om det verkligen är det första vet jag inte, då jag inte har någon större koll på MOBA spel. Vi på CtrlAltElite fick testa spelet i den stängda betan precis innan spelet släpptes som på Steam. Efter att ha testat det så nära early access releasen så bestämde vi att fortsätta spela det för att skriva en recension.

Victory command är 5 vs 5 militär MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) som går ut på att spelarna ska förstöra motståndarlagets huvudbas. Detta gör spelarna genom att ta över baser runt om på kartan för att först få ihop en viss summa poäng. Antalet baser beslutar hur snabbt lagets poäng skall öka. När ens lag har tagit kontroll över flera baser än motståndarlaget så tickar lagets poäng snabbare. Alltså helt vanlig conquest som det heter i de flesta spelen. Men Victory Command känns  inte bara som ett MOBA, utan som en blandning mellan MOBA och RTS (Real Time Strategi). Och även om man som spelare inte bygger något i det här spelet så finns en svag känsla av de gamla Command & Conquer spelen.

Spelarna får kontroll över en liten trupp. I den kostnadsfria versionen av spelet har spelarna till en början tre olika klasser att välja mellan innan de går med i en match.

• The Jack Company: En tyngre trupp där spelaren får kontrollera en liten mängd pansarvagnar, bäst mot andra fordon.
  • Dune Runner Company: Fordon med monterade maskingevär, bäst mot infanteri.
  • Striker Company: En trupp med infanteri som är utrustade med raketgevär, bäst mot pansarvagnar.

Victorycommandtxtscrnone

Skulle du dö med någon enhet i din trupp går det inte att få tillbaka denna.

Att pansarvagnarna inte tar särskilt mycket skada på infanteriet är enligt mig ganska ologiskt. Men vad vet jag, jag har aldrig varit ute i krig på riktigt. Fler typer av klasser finns att låsa upp eller köpa för riktiga pengar. Skulle du dö med någon enhet i din trupp går det inte att få tillbaka denna. Dör du alltså med hela truppen så måste du vänta tills matchen tar slut. Så tänk taktiskt och slå till reträtt när du ser att det går åt skogen. Don’t be a hero. Använd kartan och miljöerna för att strategiskt kunna attackera dina fiender. Göm dina trupper i högt gräs, ta skydd bakom stenar eller stå på en upphöjd plats på kartan för att skjuta ner på dina fiender.

Efter att har spelat en match så får spelarna poäng som de kan köpa nya förbättringar med. Varje klass har sina egna förmågor och förmåner som spelarna kan använda taktiskt under spelets gång. Förmågan som just nu står mig närmast hjärtat är utan tvekan speed boost, vilket jag använder flitigt både när jag jagar motståndare och när jag försöker fly för mitt liv. Till en början tyckte jag att spelet var otroligt svårt och jag förlorade match efter match, vilket var ganska tråkigt. Men när du väl kommer igång så blir det betydligt roligare! Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte älskade att vinna. Att spela en match tar ungefär 10 – 15 minuter vilket i min åsikt är ganska lagom för ett sånt här spel.

Än så har jag inte testat att spela ihop med vänner, vilket jag tror kan vara ganska kul. Samarbete i laget går dock bra ändå. Det går nämligen att pinga på kartan för att visa vart man vill att sina lagmedlemmar ska gå, eller för att varna för fiender. Annars kan spelarna alltid skriva, men oftast finns det inte tillräckligt med tid för just det. Även om den ena matchen inte är precis som den andra matchen, så känns det som att Victory command kommer att bli enformigt ganska snabbt. Men det är bara min åsikt, någon som tycker att de flesta MOBA spelen blir enformiga.

Victorycommandtxtscrntwo

Don’t be a hero.

För att vara ett spel som är i ett ganska tidigt stadie i utvecklingen så är jag imponerad av att spelet är så stabilt och att det går så snabbt att hitta matcher. Grafiken i Victory command är helt okej och som spelare förväntar man sig inte heller mycket mer av den här typen av spel. Kontrollerna är väldigt lätta att lära sig eftersom de är som de andra MOBA spelen jag har spelat. Flytta kameran med piltangenterna, högerklick för att förflytta dina trupper, tangeterna Q,W,E för olika förmågor. Ja, inte mycket krångligare än så.

Tycker du om MOBA spel eller RTS så tycker jag absolut att du ska testa Victory command. Även om ingen av dessa sorters spel är min typ av spel, så har jag faktiskt haft ganska roligt när jag har spelat Victory Command. Speciellt när jag vinner. Spelet finns som jag tidigare har skrivit nu som early access på Steam, det är bara att installera och köra! Kanske ses vi på slagfältet?

Victory Command

Victory Command
6