Schrödinger’s Cat and the Raiders of the Lost Quark är ett spel med ett galet långt spelnamn, men som  i övrigt slår ned som en blixt från klar himmel rätt in i hjärtat på alla spelare som älskar plattforms-genren. Spelet tar avstamp ur en helt vrickad värld där spelaren tar sig an rollen som Schrödinger’s katt, (Schrödinger var en av grundarna till det vi idag kallar för modern fysik, kvantmekanik) får medhjälpare i from av andra djur och din bäste vän kommer vara olikfärgade smådjur vid namn Quarks. Quarksen ger dig olika krafter så som att låta dig flyga, göra hål i marken eller slå dig igenom väggar. Konceptet känns väldigt simpelt, men i sitt utförande är det väldigt komplext och belönande vid spelets svårare pussel.

Schrodingercattextone

Mysigt, framför allt när man ska ta sig igenom tighta passager på tid

Spelet går, likt de flesta plattforms-spel ut på att ta sig från start till mål, och under resans gång kommer vi stöta på flera olika hinder i form av krångliga pussel eller fiender som ska besegras. Det här är ett vinnande koncept och ett beprövat sådant som fungerat i alla år, så varför försöka göra en förändring? Valen du gör i Schrödinger’s Cat är som tidigare nämnt att slänga in små gubbar som kallas för “Quarks”. De finns i olika färger och även detta moment är väl genomtänkt. Du som spelare kan exempelvis samla på dig tre blåa Quarks vilket ger dig möjligheten att flyga uppåt i ett par sekunder. Parar du däremot ihop tre stycken röda Quarks kan du dunka rätt ner i marken och skapa ett hål som sedan används för att ta sig vidare på banan. Quarksens olika färger representerar olika egenskaper helt enkelt, och mot slutet av spelet behöver du kunna dessa kombinationer utantill för där krävs det oerhörd precision.

Jag minns väl bana nummer sju, jag satt med två stycken blåa och en röd Quark, men förstod inte riktigt hur jag skulle göra då det verkligen inte fanns fler Quarks att samla på sig. Det visade sig dock att just blåa och röda går att kombinera med varandra, och beroende på ordningen som Quarksen aktiveras kommer olika effekter att frammanas som att exempelvis skjuta en missil mot en fiende.

Schrodingercattextthree

Det gäller att vara förberedd på vad som komma skall

Kontrollen är till en början oerhört komplex och väldigt svår att hantera, och då menar jag inte sättet vi styr vår stackars lilla katt, utan just utförandet med Quarksen och alla kombinationsmöjligheter som de används till. Varje färg aktiveras med ett knapptryck, R2, L2, R1 och L1 är knapparna som används. Ett feltryck och effekten uteblir, och då måste vi springa tillbaka för att hämta den förlorade Quarken, därav namnet “And the Lost Quark” i titeln möjligtvis.

Missförstå mig rätt, för trots att kontrollen är det som verkligen drar ner spelets betyg så finns det nästan inget så tillfredsställande som att klara av de olika kombinationerna i en följd; Flyga uppåt, skapa en plattform under sig för att i sin tur utföra ett långt hopp och i luften transformeras till en grön slimeboll för att fastna på väggen, allt detta sker på knappt 10 sekunder, och det är där som Schrödinger’s Cat and the raiders of the Lost Quark verkligen skiner. De pussel som Team17 skapat i spelet utmanar spelarna på en bra nivå, och blir egentligen aldrig för svårt, utan det gäller att man dedicerar några minuter till att faktiskt lära sig färgerna och dess egenskaper, vilka som kan kombineras med varandra för bästa önskvärda effekt.

Schrodingercattexttwo

De pussel som Team17 skapat i spelet utmanar spelarna på en bra nivå

Grafiskt känns det som att man fortfarande sitter fast någonstans i början på 2000-talet. Spelet är av 2D-karaktär där karaktären porträtteras som en pappersfigur, medan resten av världen fått betydligt mycket mer kärlek. Färgerna är sprudlande och ibland kan det kännas som att det är ett barnprogram jag sitter och tittar på, om det inte vore för spelets skruvade syn på humor. Till min förvåning har all dialog i spelet röstskådespelare spelat in, och i min mening måste det här nog vara de härligaste karaktärerna röstmässigt sedan Psychonauts från 2005. Musiken är ingenting som egentligen sätter sig på minnet, men just där och då hjälper den spelaren att inte bli fullständigt galen när ett pussel inte riktigt går som den själv vill.

Schrödinger’s Cat har en mycket bisarr titel, men jag kan tänka mig att spelare kan bli intresserade av spelet då alla pussel har en viss action-sekvens inbyggt i sig då vi ständigt måste hålla koll på våra “Quarks” och att de bara går att använda under ett fåtal sekunder. Mot slutet av spelet kommer de pussel som känns lagom utmanande, men då är vi ju som sagt redan i slutet. Jag skulle vilja se en större utmaning, för konceptet är ju redan klart, och jag ser fram emot en värdig uppföljare till ett redan helt okey spel.

Schrödinger's Cat and the Raiders of the Lost Quark

5

5/10