Hur ofta brukar du kolla upp filmtips på IMDB? Nu finns det en liknande sida för spel! Vi har intervjuat de svenska skaparna av Internet Game Database och kan idag bjuda på en unik inblick i hur ett så stort projekt går till.  Vi tackar så mycket och låter dem introducera sig!

Vilka är ni som ligger bakom konceptet Internet Game DataBase?

Från början var det Sebastian och jag, två gamla väderbitna Gamers som mer eller mindre spenderade hela 90-talet med att spela allt vi kom över på PC när vi ”bodde” i Sebastians föräldrars datorbutik i Göteborg. Idag består teamet utav åtta personer där fem av oss kommer från Sverige och övriga tre från England, Belgien och Finland. Det vi alla har gemensamt är att vi älskar dataspel och har en dröm om att få jobba heltid med det en dag. – Christian Frithiof, talesman för Internet Game Database

igdb-bar

Hur kom ni på en så ambitiös idé och vad bygger den på? 

Idén kom till liv, som så många andra, vid en lunchdiskussion för en herrans massa år sedan. Vi pratade om att det hade varit coolt att få göra en spelsajt på vårt eget sätt. Utmaningen då, som nu, är att man går till olika sajter för att konsumera olika typer av information. Det blir t.ex. en sajt för att kolla trailers, en annan sajt för att läsa recensioner, en tredje för att läsa om kommande spel och så vidare.

Vi ville skapa en spelsajt där man har allt på en plats, en one-stop-infospot om spel och som riktar sig till både spelkonsumenter och personer verksamma inom dataspelsbranschen. Det tog sedan några år för att få tag på rätt domännamn. Som ni vet så är det ju inte lätt att få tag på bra .com-adresser, men med lite vilja, tur och uthållighet gick det bra till slut.

igdb1

Hur har visionen kring IGDB växt till att bli verklighet?

IGDB.com var från början och fortsätter att vara ett drömprojekt. Vi insåg samtidigt att om vi skulle lyckas med uppgiften att ta IGDB.com dit vi ville behövde hjälp av andra människor som delade våra värderingar och vision. Inte bara det, vi insåg att om man skall bygga den bästa spelsajten på Internet så är det kritiskt att man inkluderar användarna av sajten i själva utvecklingsarbetet.

Med tiden har idébanken och vision växt och idag är det våra användare som genererar majoriteten av idéerna. Faktum är, vågar jag påstå, att om vi lyckas att implementera hälften av alla idéer som vi har samlat på oss redan nu så kommer IGDB.com bli något helt unikt bland spelsajter på nätet.

igdb2

Hur ser IGDB ut idag, om ni fick beskriva det själva?

IGDB.com är fortfarande bara ett embryo. Fram till nu har vi fokuserat uteslutande på att utveckla databasen och plattformen som driver den. Det vill säga göra det möjligt för användare att bidra med information på ett kontrollerat sätt och sedan publicera allt på ett strukturerat sätt som är enkelt för andra användare att hitta och konsumera.

Nu när vi har gått in i en öppen beta-fas börjar det riktigt roliga arbetet dock. Tanken med IGDB.com är inte enbart att det skall vara en informationsdatabas, vilket många tror. Vi vill bygga en värdefull applikation och socialt nätverk för gamers där de kan spendera tid när de inte spelar spel.

Nu när vi börjar få en automatisk inströmning av data om spel, spelföretag, spelutvecklare och spelkaraktärer kommer vi fokusera mer på att bygga funktionalitet på själva datan. Ett enkelt exempel som vi har redan nu är vår ”Hype”-funktion, där användare kan hajpa spel som inte är släppta ännu. När spelet släpps får användaren en notifikation som meddelar hen om det. En mer avancerad funktion som vi har börjat spåna på är att tillåta användare att följa personer inom dataspelsbranschen, t.ex. utvecklare, producenter, musikskapare etc. för att därigenom meddela användarna om när nya spel släpps som de har medverkat till.

igdb5

Hur vill ni skilja er från sidor som IMDB och Metacritic?

Det är en bra fråga. Som jag nämnde tidigare så vill vi göra IGDB.com till mer än enbart en databas. IGDB.com skall bli ett värdefullt verktyg för både gamers och spelutvecklare.

Vi tog från början fram fem missionspunkter som leder oss i utvecklingen av sajten. De skapar tillsammans något unikt och vi har inte funnit någon annan spelsajt idag som kan checka av samtliga boxar.

  • IGDB.com skall vara en objektiv plats på så sätt att vi sammanställer våra användares åsikter och presenterar dem på ett neutralt och icke-manipulerat sätt.

  • IGDB lyfter fram personerna bakom spelen. Dataspelsutvecklare är fortfarande ganska okända och vi vill vara med och framhäva dem bland vår community.

  • Vi ökar statusen för Indie-spel och presentera dem side-by-side med AAA-spelen.

  • Vi bygger en modern sajt som fokuserar på användarvänlighet, sökbarhet och läsbarhet. Där har vi fortfarande arbete kvar att göra, men vi jobbar på det.

  • Vi fokuserar på användardriven utveckling där vi hela tiden tar in information från, och mäter av allt vi gör på våra användare för att säkerställa att vi gör rätt saker. Det är den viktigaste faktorn som avgör om projektet lyckats eller inte.

igdb3

Kan ni berätta något om Hype-listan och era favoriter på den?

Min i särklass största favorit är Star Citizen. Jag fullständigt älskar rymdsimulator-spel och har spelat alla de gamla klassikerna så som Elite, Wing Commander och Privateer, Tie Fighter och X-Wing, Freelancer etc. Jag tycker att det är så sjukt kul att den här genren får en revival igen.

Sander, vår belgiska projektledare:
I’m extremely hyped for the videogame called Squad. It is the successor of Project Reality and in my opinion, PR has the best gameplay I have ever experienced. I have played it for hundreds of hours. It’s crazy to think it is just a mod of Battlefield 2 because it really has the content of a full game. So yeah, that is the game that I want to play.”

Jonas, vår lead-utvecklare:
Yooka-Laylee, which came out of nowhere and it looks so good. It’s so impressive what they have done in 3 months. My hope for this game is that it takes me back to my childhood when you got a game and played it to death. I have been missing these collect em up games for so long. Now they have assembled the original team and that makes me exited. Also they have shown me a lot and I have been listening to ”Jungle Challenge” by DW a lot. That made me confident that they could make this game perfect.

Jake, vår engelska frontend-utvecklare:
The Witness. Although it’s not a new art style, it hasn’t been used nearly as much as I’d like in recent years. I love the idea of exploring such a beautiful setting and puzzling my way from place to place. I like to see new engines like this come out and I’m excited to see what they do with this engine afterwards too.

igdb4

Hur ser framtiden ut för IGDB och dess uppkommande features?

Faktum är att vi planerar att integrera recensioner från andra spelsajter då det är förenligt med vår vision om en one-stop-infospot. Samt att låta användare följa sina favoritsajter som recenserar spel och bli automatiskt notifierade när de släpper nya.

Vi kommer även att kolla närmare på hela E-sportscenen och börja bygga funktioner kring den. En annan funktion som ligger nära i tiden är möjligheten för personer inom dataspelsbranschen att skapa egna profiler som de kan uppdatera med info, nyheter och spel som de har jobbat med.

Vi försöker släppa två-tre nya funktioner var sjätte vecka. Det finns ingen brist på idéer och vi gör allt vi kan för att med tiden göra IGDB.com till den coolaste spelsajten på nätet.

Tveka inte att titta förbi och skicka oss dina synpunkter. Vi tar verkligen till oss allt och svarar på alla email vi får. Besök oss på IGDB.com och se om det är något för dig!