Polk har jobbat med ljud i olika former sedan 1972, redan då med stor fokus på högtalare som varit företagets storsatsning under åren, men på senare tid har de även gett sig in på både hörlurar och headsets ämnade till spel och portabel musik.

Polk som märke har varit ganska så okänt för mig, men har hört namnet nämnas här och där, så när jag fick erbjudandet att kolla närmare på ett av deras headsets så tackade jag inte nej. Striker ZX, heter hörlurarna som vi kollat närmare på under ett par veckor och är riktade mot Xbox One. Men Striker serien finns även för andra enheter men går då under namnet Striker P1.

Polkstrikerzxtxtscrnone

Striker ZX är utrustat med två stycken 40mm element

Vad gömmer sig i lådan?

Om vi börjar titta på utsidan av lådan så hittar vi bilder på själva headsetet i olika vinklar och en del övergripande information som Polk tycker du ska känna till innan du köper headsetet. På insidan då, så hittar vi själva headsetet, en manual, lite information om garantier, en micro USB sladd och en hörlurs adapter som kopplas in i Xbox one kontrollen.

Övergripande information om headsetet:

Striker ZX är utrustat med två stycken 40mm element som är tillverkade med Polk’s patenterade design kallad Dynamic Balance och ska enligt företaget själva eliminera resonansen och ge Striker ljud i hög kvalitet. På headsetet hittar vi även en mikrofon som går att gömma i den vänstra kåpan, Micken sitter på en sju centimeter lång böjbar kabel vilket gör att det lätt går att placera den rätt för bra ljudupptagning. Tack vare att headsetet även använder en 4 polig 3,5 millimeter kontakt likadan som den på headsets för telefoner, gör även att du kan ta samtal om du ansluter Striker ZX till din telefon. Polk har även satsat på att göra detta headset väldigt lätt och det väger enbart 235.3 gram allt för att det ska vara skönare att ha på huvudet en längre tid.

Tankarna efter en tids användning:

Personligen har jag inte testat speciellt många headsets till just Xbox One så jag har inte mycket att jämföra Striker ZX mot förutom PC-modeller. Men jag ska försöka ge er en så realistisk bild som det bara går. Tanken bakom Striker ZX är helt klart att skapa en skön spelupplevelse i TV-soffan med headsetets lätta design och inkluderad adapter för handkontrollen.

Polkstrikerzxtxtscrntwo

Striker ZX finns även i  två andra färger

Designen och insidan:

Tittar vi närmare på den yttre designen av Striker ZX så möts vi av en lite grå/vit plast med Orangea detaljer, Striker ZX finns även i  två andra färger. Headsetet är litet, smidigt och extremt lätt med den nätta vikten på 235.3 gram, detta gör att det passar perfekt för spelande i soffan och även lätt att städa undan när man inte använder det. Tyvärr så går det inte att vika ihop kåporna något vilket hade kunnat vara ett trevligt tillägg.

Kabeln till lurarna är 1 meter lång och sitter fast i den vänstra kåpan, att sladden enbart är en meter kanske låter konstigt men eftersom Polk skickar med en adapter för att ansluta dem till handkontrollen så blir detta bara skönt då den inte är i vägen under spel men ändå tillräckligt lång för att kunna lägga ifrån sig kontrollen om man väljer att kolla på en film och inte vill använda högtalarna och inte störa andra i hushållet. I den vänstra kåpan hittar vi även den utdragbara micken som sitter på en sju centimeter lång böjbar kabel för att kunna gömmas undan när den inte behövs och för att kunna placeras rätt för bra ljudupptagning vid användning.

Hur bra fungerar mikrofonen?

Mikrofonen gör sitt jobb väldigt bra med ljudupptagning och ger ett klart ljud och på en nivå så du verkligen slipper skrika för att få ljudet på en bra nivå, Polk har även jobbat på att få till en bra medhörning så du hör dig själv, detta också för att du som användare ska få en känsla av hur högt du pratar. Med den flexibla kabeln så kan man även placera den närmare munnen om så skulle behövas.

Polkstrikerzxtxtscrnthree

Att köra bil i Forza eller att bekämpa Aliens i Halo låter skarpt

Ljudet…

Polk verkar ha trimmat själva adaptern för att ge ett “bättre” ljud i headsetet jämfört med om man kopplar in det i till exempel en mobiltelefon, ljudet från Xboxen vare sig det är film, spel eller musik låter bra mycket bättre än när jag kopplar in det i min mobiltelefon. Anledningen är troligen att Polk skapat egna kurvor för ljudet alternativt att Xboxen har bättre från början, vilket av detta som stämmer kan jag tyvärr inte svara på. Det jag däremot kan säga är att köra bil i Forza eller att bekämpa Aliens i Halo låter skarpt, bra och varken diskanten eller basen är överväldigande vilket ger ett mer realistiskt ljud. Ljudet levereras av två stycken 40mm element som ger ett fylligt ljud och inte allt för tryckande.

Hörlursadaptern:

Polk inkluderar även en adapter som fästs på handkontrollen för att kunna få ett trådlöst ljud från konsolen. På denna enhet så finns det fem knappar: öka spelvolymen, öka chat volymen, stänga din mick samt höjja och sänka volymen i lurarna. Att Polk inkluderar denna är en snygg touch som jag tycker om. Det som behöver göras innan den fungerar ordentligt är att uppdatera handkontrollens mjukvara genom att koppla in den till basenheten med en inkluderad usb-kabel, men det är precis som du behöver göra om du hade köpt denna adapter separat.

Slutsats

Polk har lyckats skapa ett headset som håller va det lovar, det är skönt under längre spelsessioner i soffan och smidigt med den inkluderade adaptern för handkontrollen. Micken plockar upp det ljud som är relevant och ger även en feedback i lurarna vilket gör att användaren kan ha bättre koll så man inte skriker i onödan. Men för det ringa priset på 800-1000 kr så tycker jag nog att det är lite väl plastigt men det är nog en kompromiss som Polk fått göra för att få headsetet lättare. Trots detta så kan jag rekommendera Striker ZX om du letar efter ett headset att kunna använda till ditt Xbox direkt ur lådan.

Sugen på fler Polk Audio produkter? vi har även recenserat Polk Gaming Soundbar N1 och Xbox 360 headetsetet Polk Melee. Ni kan även surfa in till Wendros hemsida för att se fler produkter ute på marknaden idag och kommande.

Specifikationer:

Vikt – 235.3 grams
Max känslighet: 98 dB @ 126mV