Vad är egentligen Skyforge? Förutom att det är ett klassiskt sandbox-MMORPG så återfinns även en gnutta Hack ‘n’ Slash blandat med Sci-Fi. Kort sagt är det alla dessa saker och lite till. CtrlAltElite fick möjligheten att prova på Skyforge som i skrivande stund är i Closed Beta. Skapat av Obsidian Entertainment som även står bakom titlar som: Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, South Park: The Stick of Truth m.flera

Skyforge utspelar sig i en framtids/fantasy värld, där du som spelare börjar ditt äventyr som en odödlig halvgud, men någonstans smider mörkrets makter lömska planer och som vanligt är det upp till dig och andra spelare att ställa allt till rätta. Gudarna kallar på alla halvgudar i Skyforge världen och kampen att rädda Aelion från ett dystert och mörkt öde börjar!

Skyforgearticletxtscrnone

Planeten Aelion som är döpt efter den gud som en gång var dess beskyddare

Efter en kort introduktion befinner vi oss huvudstaden: Divine Observatory vilket agerar som Skyforges mittpunkt och fristad, här kan du i sedvanlig ordning köpa och sälja föremål som du under uppdrag hittar eller fiender lämnar kvar efter sina besegrade lik. Planeten Aelion som är döpt efter den gud som en gång var dess beskyddare vid namn Aeli är även den planet du kommer spendera din tid på. Du blir snart inkallad av Herida som är en mycket viljestark gud. Hon beordrar dig att ge dig ut för att besegra de hot som vill ödelägga vår hemplanet och äventyret börjar

Uppdragen utspelar sig i en väldigt vackra och framförallt stilrena sandbox miljöer och jag finner mig ofta stillaståendes för att ta in de varierande platserna spelet låter mig besöka, och alla går att spela om men då på en svårare nivå än föregående. Det är inte bara svårighetsgraden som ändras det blir även andra direktiv och utmaningar du måste klara av. När ett uppdrag sedan är slutfört belönas du med “Sparks” som du sätter ut på din karaktär för att öka förmågor och färdigheter, det finns tre olika typer av sparks: Destruction, Creation och Balance.

Skyforgearticlescrngunnerclass

Hittills är den personliga favoriten Gunnern med sin mini-gun

I Skyforges stängda beta finns det total fem olika klasser du kan välja mellan och här bjuds det på en till överraskning! Till skillnad från andra spel i genren där du väljer en klass, levlar och fortsätter kan du här byta och spela som vilken klass som helst, så länge du låst upp den och inte är i en strid. Vid release har Obsidian lovat hela 13 stycken klasser: Cryomancer, Paladin, Lightbinder, Archer, Berserker, Kinetic, Necromancer,  Slayer, Gunner, Warlock|Witch, Monk, Alchemist och Knight. När du startar Skyforge finns tre klasser tillgängliga att välja mellan och de andra låses upp genom utmaningar spelare klarar av. De klasser vi fått prova på i betan är Paladin, Cryomancer, Lightbinder, Berserker och Gunner. Hittills är den personliga favoriten Gunnern med sin mini-gun och tekniska prylar.

Stridssystemet är en viktig del i ett MMORPG och det som särskiljer Skyforge från många andra är att du konstant måste röra på dig, detta har Obsidian löst med en “dash” funktion som låter dig snabbt kasta eller rulla åt önskat håll och på så sätt undvika fiendernas attacker. Står du stilla och tar stryk kommer striden vara över innan den ens börjat, även om du är en spelare som tycker om att spela den klassiska “tank” rollen och visst kändes det förnedrande första gången jag åkte på stryk men det var en läxa väl lärd. De offensiva attackerna varje klass har skiljer sig en hel del men har alla gemensamt att de har två så kallade “basic” attacker som utförs med höger och vänster musknapp, på detta erbjuder varje klass även tre olika specialattacker som kostar energi vid användning.

Skyforgearticletxtscrnthree

Förutom de sedvanliga striderna med fiender möter vi självklart även på olika bossar

Till en början kan striderna kännas ganska stela, monotona och ojämna, en strid kan vara innehållslös medan en annan känns episk. Dock är mekaniken för alla densamma: attackera, rulla undan, repetera. Skyforge är i skrivande stund som sagt i stängd beta så mycket kan och behöver hända fram till release, Obsidian är förhoppningsvis lyhörda till de som deltar i betan och lämnar feedback. Förutom de sedvanliga striderna med fiender möter vi självklart även på olika bossar och dessa kräver ett taktiskt tänkande tillsammans med en förståelse och inblick av omgivningen du befinner dig i under striden, detta nytänk uppskattar jag enormt och tycker flera av dagens titlar borde anamma då saknaden av ny idéer är en bristvara.

Att ge sig ut i strid kräver även både bra offensive/defensiv utrustning och att hålla sig uppgraderad med det senaste och bästa är A och O. Skyforges syn på utrustning är dock lite ovanlig förutom de traditionella “vanlig levlade” utrustningarna går uppgraderingsprocessen ut på att du bryter ned föremål som du hittar, som till exempel vapen, ringar etc.  Ritual vapen går då att skapa och dessa är betydligt mer kraftigare än de vanliga “additional”Det kanske låter tråkigt men jag anser att även detta är smart nytänk då det bjuder på uppgraderings möjligheter efter mer eller mindre varje uppdrag du slutfört.

Skyforgearticletxtscrnfour

I slutändan kommer Skyforge kommer bjuda spelarna på ett helt nytt sätt och tänk i hur man spelar MMORPGS

En annan betydande roll i alla MMORPG är utrustningen. I Skyforge kan du både hitta utrustning och skapa din egen. Efter att ha besegrat bossar, klarat olika instanser eller liknande brukar man alltid erhålla en liten uppgradering till sitt vapen. All utrustning kan uppgraderas genom olika typer av gems som erhålls genom att bryta ned all utrustning du inte kommer använda. Desto mer du uppgraderar ett vapen, desto starkare blir slutresultat vilket i slutändan kan leda till klasspecifika supervapen och superrustningar. Det vi har testat så här långt, så handlar inte Skyforge om att stå på samma ställe och döda samma fiender om och om igen för att erhålla ett visst föremål, och det finns en viss variation i de olika uppdragen vi får uppleva. I slutändan kommer Skyforge bjuda spelarna på ett helt nytt sätt och tänk i hur man spelar MMORPGS, här finns det oerhört mycket innovation att lära sig av. Vi ser fram emot att resa tillbaka till Aelion i slutet av året för en djupare analys och förhoppningsvis recension.

Text: Daniel Cederbland | Video: Robert Nilson