Mortal Kombat är en serie som tillhör personliga favoriten och delar första plats med Street Fighter. Enda sedan den första delen kom ut 1992 har vi imponerats, äcklats eller bägge delar åt Scorpion, Sub-Zero, Cage, Raiden, Kano m.flera mörda motståndaren vid matchens slut. Fatalities var något helt nytt och väldigt vågat för 23 år sedan. Jag minns alla känslorna och coolhetsfaktorn från då. Är Mortal Kombat fortfarande en serie att räkna med?

Netherrealm fortsätter att jobba på Mortal Kombats berättelse, och det märks att de behärskar det ännu bättre än i föra delen. Kanske underlättade Injustice: Gods among us deras berättarteknik, oavsett målas berättelsen upp på ett ganska intressant sätt. Storyn är uppdelad i ett flertal kapitel och trots irriterande Quick time events lyckas Netherrealm hålla kvar mitt intresse tills eftertexterna rullar förbi på skärmen.

Den här gången står inte Lui Kang, Raiden och de andra kämparna i fokus, istället får vi bekanta oss med Jax dotter; Jacqui Briggs, Johnny Cage och Sonya Blades dotter; Cassie Cage, Kung lao’s yngre kusin; Kung Jin och Kenshi’s son Takeda Takahasi som tillsammans ska bevisa för sina respektive familjer att de är duktiga nog att ta egna beslut och vara självständiga. Självklart går det käpp rätt åt helvete och mycket snart har de fyra hamnat i trubbel, det är alltså dessa fyra som har största rollerna i storyn, även om vi får kontrollera mer eller mindre hela rollistan.

Mortalkombatxtxtscrnone

Storyn är uppdelat i ett flertal kapitel

Jag nämnde Quick time events tidigare och dessa fyller för min egna del absolut noll funktion. Jag förstår om man velat engagera spelaren genom att lägga in dem, men eftersom resultatet efter dessa blir exakt likadant oavsett om du trycker rätt alla gånger eller lägger ifrån dig kontrollen och går på toa ger de inte tillräckligt i min mening. Storyn känns som en actionrulle där du styr de olika rollinnehavarna där slutet blir samma varje gång. Men Netherrealm ska ha plus för deras försök då det är deras bästa i Mortal Kombat’s historia

Mortal Kombat har och kommer alltid handla om fighting, X är inget undantag och det känns som Netherrealm gjort en 200 % förbättring sedan föregångaren. Det är snyggt, flyter på, har en bra och enkelt inlärningskurva, bra responsiv kontroll och är dessutom roligt att spela. I Mortal Kombat X finns hela 24 stycken spelbara karaktärer plus 3-4 kända extra karaktärer som i skrivande stund går att köpa via förbokning av spelet alternativt från PlayStation Store, Xbox Live eller Steam. Det är även första gången jag stöter på WBPlay vilket är Warner Bros egna system som påminner om Ubisofts Uplay väldigt mycket. Att bli medlem här ger dig en bonus och kommer troligen ha betydelse för fler titlar i framtiden.

De olika banorna du kommer slåss på är inte bara snygga, de ger dig även möjligheter att interagera med dem. Du kan till exempel hoppa från objekt eller försvara/attackera dig med olika föremål genom en enkel knapptryckning, där personliga favoriten måste vara kast med liten tant. Alla karaktärer har precis som sist X-Ray attacker som är skithäftiga att se de första tio gångerna, efter det avtar coolhetsfaktorn och man börjat använda dessa taktiskt istället för att se häftig ut. Det bjuds även på tre olika stilar per karaktär, en defensiv, en allround och en offensiv, varje val kommer innebära en konsekvens och vice versa. I online läget är detta extra tydligt.

Mortalkombatxtxtscrntwo

Personliga favoriten måste vara kast med liten tant.

Mortal Kombat slog in sig i E-sportens värld med föregångaren under EVO 2011 och sedan dess har mycket förbättrats för tävlingsscenen, för om det är något skaparna bakom serien är bra på, så är det att lyssna på sitt community både från casual och pro hållet. Innan releasen bjöd Netherrealm på flera livestreams där spelare fick vara delaktiga genom frågor och dylikt, detta skapar ett band mellan bägge parter, ett band som är stärkande och som alla vinner på i slutändan. Online är numera den största fokusen, men det betyder inte att offline glädjen att spöa polaren i soffan går förlorad. Själv gick jag online en gång, vann en match och förlorade 10 stycken direkt efter. 1 Vs 1 ranked match provade jag på, men nosade även lite med min nyfunna brutna näsa på King of the hill där totalt åtta stycken spelare möts var lite roligt. Det jag fastnade för var nog ändå spelets Test your luck läge där det slumpas fram fem olika slumpade effekter som kan vara både dåliga eller bra och sen slåss man. Det kan vara allt från magnetiskt golv så ingen kan hoppa, narkolepsi så karaktärerna rätt vad det är somnar till. Ett roligt tidsfördriv som jag skrattat mycket åt de timmarna jag slagits i Mortal Kombat X

Förutom storyläget får vi besöka the Krypt vilket mer eller mindre är en kyrkogård där du krossar gravar och statyer och på så sätt låser upp olika hemliga saker som artwork, spelets soundtrack, fan art m.m. Ett nytt intressant läge är även Faction Wars som går ut på att man väljer en av fem olika fraktioner; (Black Dragon, The brotherhood of Shadow, Lin Kuei, Special Forces och White Lotus) När man valt den fraktion man vill tillhöra går poäng till dessa i ett globalt krig som utspelar sig över alla plattformar spelet finns till. Varje vecka utses en vinnare och belöningar specifika till just din fraktion ges ut vid vinst, och varje vecka under 24 timmar attackeras alla av en invaderande realm och då är det lagarbete som gäller. Oavsett hur du vill spela bidrar du med poäng till just din fraktion, skitsmart och kul tycker jag eftersom man inte tvingas att interagera utan det liksom bara ligger där i bakgrunden och bygger upp till ett gemensamt mål, sen är det upp till dig hur delaktig du vill vara. Det sista spelläget värt att nämna är Living Towers som roterar vid olika tillfällen, varje timme och varje dag (24 timmars intervall) Dessa torn har olika utmaningar med olika motståndare du måste klara av för att avancera och få belöningar.

Musiken i Mortal Kombat är mycket bra och röstskådespeleriet lika så. musiken är ambient och tar aldrig över effekterna eller skriken från karaktärerna. Med träning kommer även färdighet och det som började som random knapptryckning utvecklades till breakers och juggles, vill man ha någon som helst chans online gäller det att träna. Kontrollen lämnar inget utrymme till klagomål men tajmingen på träffar är något man får träna in rejält då hoppa upp i luften för att sedan slå och utföra en uppercut väl nere på marken är svårt. Du kan till exempel inte bara hoppa och direkt trycka på slag knappen då du kommer missa och bli irriterad. Tur att training finns och jag rekommenderar alla nybörjare att gå in och spendera någon timme där.

Mortalkombatxtxtscrnthree

vill man ha någon som helst chans online gäller det att träna

Mortal Kombat X är ett fightingspel som inte bara blivit bättre och utvecklats sen sist, det är även hutlöst snyggt och roligt att spela. Oavsett om du är gammal fan eller ny till serien är det absolut värt en närmare titt! Här återfinns så många kära gamla ansikten och även nya, så räkna med många timmars underhållning från Netherrealms senaste. Nu känns inte väntan på Street Fighter V lika lång.

Mortal Kombat X

Mortal Kombat X
9