Efter att ha sett sista avsnittet av Breaking Bad märkte jag ett hål inom mig. Den där barnsligt spännande idén om att ha sitt eget Dexter-laboratorium någon stans under jorden hade bitit tag i mig och ville inte somna om. Men det enda spel jag kommer ihåg som ens var i närheten av dessa två var det gamla webbläsarspelet Dekrim som mina kompisar spelade i högstadiet. Nu har indieutvecklaren Halfbus satt upp sitt labb någonstans i Vitryssland och har därefter kokat ihop spelet Basement. Vad är då Basement och hur kan man spela det? Själv är jag dock ingen förespråkare för droger utan jag är mer av en ovan gymnasiekemist.

basement3

Vad är då Basement och hur kan man spela det?

Det är helt enkelt en småtrevlig resource manager i charmig retrografik som låter dig börja som marijuanaodlare. Du har bara en bil att frakta dina varor med från början och poliserna kommer ständigt i vägen med sina razzior. De blockerar även langarnas lastkajar om du inte har hyrt livvakter som försvarar platsen. Visserligen kan du muta poliserna, men det är ganska dyrt i början och det får dem att kolla dina källare oftare. Det bästa du kan göra är att bygga ut din bas för att leverera droger till de närmsta langartyperna du tagit över.

Man börjar grönt och går sedan vidare mot LSD, Hasch och Amfetamin. På vägen dit får man även ta över fler garage som ger dig fler bilar att frakta med. Du får också tillgång till ett par andra byggnader att skapa extra laboratorium under, men de har inte lika mycket plats som din huvudbas. Eftersom de ligger närmare spelets dyrare drogställen så kan det nog vara smart att koka ihop dem lite närmre säljplatsen så att det går fortare att få dem ur hyllorna. Men det är inte alla knappar som funkar och spelet “talar” inte direkt om varför det är så.

basement1

Efter det lyckades jag skrapa ihop $30.000 per timme

Första gången jag satte igång spelet förstod jag inte någonting och blev bankrutt. Det finns ingen introduktion som berättar någonting om hur man ska spela spelet eller komma igång, så jag fick pröva mig fram på egen hand. Efter ett tag förstod jag hur man helade upp sina livvakter mellan slagsmålen och att man kunde använda sofforna på samma sätt för att öka produktiviteten hos tillverkarna. Efter det lyckades jag skrapa ihop $30.000 per timme. Det är inte så svårt men det är ganska repetitiv, och det finns rätt få resurser att leka med. Tyvärr är det sämsta med spelet att AIn väntar som idioter och att muskontrollen är bråkig.

Ljudet och musiken faller mig i smaken, men det är mest genom bakgrundsmusiken. Ljudeffekterna står inte ut så mycket och de hjälper mig inte alltid att identifiera vad som kommer hända. Med lite tokiga röstskådespelare och meningsfulla karaktärer hade jag kanske brytt mig mer om vad som hände på skärmen. Men just nu har de bara en kort och banal personlighetsbeskrivning och ingen som helst skillnad i hur de fungerar. Däremot så behöll jag intresset för spelsessionen utan några pauser och det fanns alltid något nytt delmål att jobba sig fram till. Det skulle nog passa perfekt att spela på tablets skulle jag tro. Jag kan varken rekommendera eller avråda från att spela Basement förrän det är färdigt.

Basement

Basement
6