Det ligger en viss förväntan och förtjusning i luften när man ska recensera ett mobilspel. Oftast handlar det om ett spel som ska fungera under kortare spelsessioner där alla systemet är långt ifrån det man faktiskt förväntar sig av ett PC eller konsol-spel. Men framför allt handlar det om att allt ska vara så nedskalat som möjligt för att förhöja spelvärdet då skärmarna är relativt små. När jag har spelat Origami Crush har jag gjort det på en Sony Experia Z2 som har en 5,2 tums skärm, och det jag upplevde var faktiskt förvånansvärt bra med tanke på spelets upplägg och yta.

Origamicrushtextone

Vi styr ett vitt origamiskepp, ett sorts pyssel-papper

Att sitta och trycka på våra mobiltelefonerna gör vi säkert allihopa minst någon timme varje dag, jag kan göra det under mina raster som idrottslärare, andra på bussen till jobbet, skolan eller slappandes i soffan. Origami Crush är ett perfekt spel för mikropauser som uppstår då det inte tar lång tid att starta spelet, däremot tar det lång tid och bli en mästare. Storyn är obefintlig i ett spel som detta och fokuset ligger mer på att erbjuda spelarna en “hardcore”-feeling med tanke på spelets svårighetsgrad. Vi styr ett vitt origamiskepp, ett sorts pyssel-papper. Origami Crush saknar helt story, det enda du behöver tänka på är att försöka överleva attacker från origami-skepp så långt du kan genom att strategiskt och snabbt planera ditt nästa steg.

Mobilspel som tilltalar mig är anpassade för att snabbt och enkelt vara tillgängligt för spelarna under kortare spelsessioner. Det får inte finnas massa krångliga regler, helst så simpelt att vi slipper spendera flera minuter på att sätta oss in i spelets grund vid senare speltillfälle. Origami Crush är ett praktexempel på hur ovanstående ska fungera. Vi har ett spel som i sitt utförande är väldigt simpelt och väldigt straight-forward, men som i praktiken är oerhört svårt att bemästra. Vi börjar först med ett pappersflygplan som vi kan flytta omkring på spelytan och med hjälp av ett fingertryck på skärmen avlossas ett dödligt skott mot fienderna. Efter varje avklarad våg av fiender får vi möjlighet att uppgradera vårt skepp utifrån storleken på de avlossade skotten, hastighet som vi kan skjuta eller liknande. Efter ett antal vågor får vi även tillgång till både en och två kompanjoner i form av mindre origamiskepp som även de går att flytta omkring på skärmen och som automatiskt skickar iväg salvor av skott mot fienderna. Vi som spelare har hela 9 olika skepp att använda oss av där varje enskilt skepp har styrkor och svagheter. Standardmodellen är till exempel både snabb på att skjuta, samt att den tål en del stryk. Sen finns det skepp som skjuter snabbt men som knappt tål någonting.

Origamicrushtexttwo

Inte nog med att du ska styra tre skepp samtidigt, så har du en hälsomätare att hålla koll på

Det Origami Crush gör bra är att utmana oss redan från start, och det är en utmaning man måste vara intresserad av att anta. Spelet är till en början galet svårt då det händer mycket på skärmen hela tiden. Det är skott som ska undvikas, fiender som måste dödas och uppgraderingar som måste användas. Spelaren har även tillgång till två specialattacker varpå den saktar ner tiden i tre sekunder, och den andra är en bomb som dödar precis allt på skärmen. Detta medför även en taktisk dimension då det gäller att välja rätt läge när dessa ska aktiveras för bäst effekt. När det gäller valet av uppgraderingar till dina skepp gäller det att vara snabb, för spelet fortgår i bakgrunden och tar du för lång tid kan det vara förödande då en motståndare kanske tar sig över till din sida och du förlorar spelet. Inte nog med att du ska styra tre skepp samtidigt, så har du en hälsomätare att hålla koll på. När den är tom är det game over, och den sjunker för varje fiende som tar sig förbi ditt försvar eller för varje gång ett av dina skepp blir träffade.

Det är sällan jag spelar mobilspel, men när jag väl gör det brukar det ofta handla om enklare simulator-spel så som allt utvecklarna Kairosoft kastar åt oss. Just nu ser jag dock Origami Crush som en het konkurrent då det är utmanande trots det simpla upplägget. Vi får dock se hur länge det håller då varje spelsession knappt varar längre än 20-25 sekunder om du är duktig, kan enkelt bli så att man tillslut når en gräns där man vägrar fortsätta spela på grund av ren frustration.

Origami Crush

Origami Crush
6