När jag för första gången hörde talas om Bloodsports.tv höjde inte mina ögonbryn på sig alls, tills den stund jag själv satt helt insjunken i spelet. Tillsammans med mina fyra kompanjoner har vi slagit oss fram genom vågor av fiender som kommer ifrån alla håll och kanter. Ibland har vi även varit tvungna att dela upp oss, förbereda oss med vilka roller och utrustning vi ska ha och har även fått känna på ett och annat nederlag. Bloodsports.tv är ett typ av MOBA-spel, fast kallar sig själv “Hero Defence” med en tydligt fokus inriktad på enbart samarbetet med sitt lag, här finns det inte någon ensam hjälte som i andra MOBA-spel som exempelvis DOTA eller League of Legends. Bloodsports.tv går istället ut på att försvara en bas tillsammans med fyra andra lagkamrater mot inkommande fiendevågor. Beroende på hur duktiga vi är att samarbeta som lag, döda fienderna samt hur snabbt vi gör oss av med dem får vi poäng som vi sedan kan vara med och slåss om prestigefyllda platser i spelets leaderboard.

Fatshark som är en spelutvecklare baserade i Stockholm har verkligen försökt göra sitt bästa att sätta sitt Bloodsports.tv på kartan genom att nischa sig något oerhört. Alla likheter från MOBA titlar finns närvarande: Du får välja hjältar med olika roller och likaså köpa olika föremål som gör din hjälte starkare. Du kommer tillsammans med ditt lag slåss mot fiendevågor, bossar och erhålla högre nivåer vilket i sin tur leder till , gör att dina slag förgiftar fienderna och liknande, du samarbetar med dina kompisar för att döda fiendevågor, bossar och allt detta för att erhålla högre nivåer på din hjälte som i sin tur leder till nya förmågor. Varje hjälte har både styrkor och svagheter, detta är något ni i laget bör planera inför. Förutom att spela med vänner kan du även hoppa in i andra spelares pågående spel, men det gäller att strategiskt välja hjälte, för om alla spelar som starka krigare, kommer ni inom väldigt snart gå en säker död till mötes, någon måste ha koll på allas hälsa.

bloodsporttwo

Du kommer tillsammans med ditt lag slåss mot fiendevågor

Som host får du välja en av spelets sex olika kartor. Här går det att välja allt ifrån simplare kartor med få öppningar för fienderna att dyka upp ur, till svårare kartor med fler öppningar där ett bra samarbete måste upprätthållas. Det går även att välja olika svårighetsgrader vilket påverkar hur mycket fienderna tål, gör dig illa och i vilken mängd de kommer. Frågan jag väldigt snabbt ställde mig var hur det är tänkt att titeln ska hålla i det långa loppet? Vad har Bloodsports.tv som får mig att vilja spela vidare efter att jag klarat av den svåraste kartan på den svåraste svårighetsgraden. Toadman Interactive har lagt in motivations funktion för alla oss som älskar att försöka få tag på alla troféer/achivements vilket de kallar “Path of Glory”. Detta är ett färdighetsträd där vi ska utföra olika uppdrag för att få ta del av bonusar för de olika hjältarna. Det kan handla om att dela ut över 10.000 i skada, överleva en match utan att dö eller liknande.

För varje nivå vi avancerar i “Path of Glory” blir uppdragen betydligt mycket svårare och därmed även mer tidskrävande. Tyvärr tar även detta slut efter ett tag, och vad finns det då kvar att göra?.Jag kanske fick det att låta som att klara av den svåraste banan på svåraste svårighetsgraden var något enkelt? Inte alls utan snarare mer tidskrävande då det tog mig och de jag spelade med över 30 stycken försök och ett gäng timmar av farmande för att få de högre bonusar som Path of Glory erbjuder, men tillslut gick det.

Bloodsports.tv är utvecklat av den Svenska spelstudion Toadman Interactive tillsammans med Fatshark. De flesta MOBA-spelen på marknaden har en sak gemensamt: en kommentator som oftast skriker till när en av hjältarna dör, någon spelare gör en double eller triple-kill, men i Bloodsports.tv använder man det konstant och det slängs ut rätt sköna kommentarer till spelarna på Svengelska. Ofta med inslag av humor vilket känns som plåster på såren för de mängder av timmar som vi spenderar för att ta oss vidare i Path of Glory. Den grafiska stilen är även den speciell och det känns som att vi befinner oss i ett postapokalyptiskt, industriellt exteriör på kartorna. Skoj är även faktumet att Bloodsports.tv utspelar sig både miljömässigt och tidsmässigt som Fatsharks rollspel Krater: Shadows Over Solside som vi recenserade 2012.

bloodsporttvtextone

Det slängs ut rätt sköna kommentarer till spelarna på Svengelska

Så vad är det egentligen som får mig att fortsätta spela Bloodsport.tv efter att ha nått toppen av “Path of Glory”, klarat de redan nu kluriga och svåra banorna. Jag återkommer på grund av kärleken till spelets atmosfär, jag älskar spelsystemets presentation och framför allt älskar jag samarbetsaspekten. Känslan av tillfredsställelse är stor när jag lyckas hålla ett helt gäng fiender på avstånd från basen medan lagkamraterna slåss mot en stor boss på andra sidan. Hjältarna finns där, variationen finns där och framför allt bjuds vi på ett humoristiskt inslag i den annars så seriösa genren.

Bloodsports.tv

Bloodsports.tv
8