Den 28 April släpptes den första patchen för kriminalshootern Battlefield: Hardline. Eftersom jag varit ett fan av vad spelutvecklarna försökt åstadkomma med Hardline så ville jag ge Visceral Games en chans att rätta till de svagheter som flera andra recensioner nämnt. Men har de lyckats med det ännu eller har de gjort en day1-patch som är 40 dagar försenad? Fanns det en chans att spelet kunde bli mer än en övervärderad cashgrab för vårens bokslut? För att förstå varför Hardline bemötts som det gjort får vi nog gå tillbaka till början av spelets vision och undersöka hur spelets image har påverkats sen Omaha blev Battlefield: Hardline. Med den bakgrunden kan vi därefter berätta hur kampanjen och multiplayern står sig idag.

Jag kan kort försöka summera det som Visceral kan ha haft redo innan alphaversionen: SWAT mot drogkarteller, med en militariserad tredjepart i form av krigsfanatikern Tony Alpert och en målmedveten maktkamp om drogpengarna i Kalifornien. Alla resurser kunde samlats in från antingen singleplayern eller multiplayern och sedan taktiskt spenderats på att kalla in uppgraderade fordon eller att dynamiskt kunna svara på liknande hot med andra tillgångar. Vi såg stor valfrihet med valutan i singleplayer och multiplayer, samt fler fordon på banorna. Pitchen lovade även intensiva och taktiska 5v5-matcher i form av Hostage och Rescue mode. Hur detta då skulle ske i en eftersläpande version av Frostbite 3 var det många som undrade.

Vad som tyvärr hände var branding, utplattning och nedskalning för PS3 och Xbox 360. Istället för en farlig och politiskt intressant skildring av kapprustningen mellan FBI-styrkor och drogligorna så fick singleplayern en linjär uppdragsföljd med ointressanta moraliska icke-val och en naiv protagonist som bleknar i jämförelse med sina motspelare. Karaktärer som ex-paret Tyson Latchford och polispartnern Khai Minh Dao gör mycket större avtryck på storyn och polariserar även spelarens förhållande till Nick Mendozas skenheliga chef, Julian Dawes. Men vi ges aldrig valet att själva få avgöra om vi vill spela för polisens skull eller för vår egen. Trots den intressanta variationen i var storyn utspelar sig så blir vinkeln ofta rätt påtvingad. Slutsatserna som bevisen och ledtrådarna leder till presenteras även på ett undermåligt sätt.

hardline01

Karaktärsdynamiken i Hardline hade stor potential och liknar flera TV-serier.

Den ständiga besvikelsen är att karaktärerna hålls i koppel tills spelet ger dem en ursäkt att bete sig annorlunda, vilket främst handlar om att få spelaren (eller Nick) att ändra sin syn på situationen för att övertyga oss om att nästa förutsägbara twist är en rimlig plan att följa. Om narrativet skulle behöva vara så låst hade det varit mycket bättre att spela kampanjen från Khais eller Tysons perspektiv och att antingen leta upp bevis eller förstöra dem. Båda har flera motiv till att sabotera de andra drogligorna och att i slutändan få inflytande över Tony Alperts resurser med de stulna pengarna för att slå ut antingen poliser eller kriminella. Vi får en cool cast med intressanta bakgrunder, tyvärr blir Nick Mendoza bara en pjäs i spelet.

Rent spelmässigt så dummas även progressionssystemet i kampanjen ned till en linjär följd av vapen som inte längre kan köpas i den ordning du tycker passar uppdragen. Detta betyder att du inte kan spela uppdragen på dina egna villkor förrän du smygit i 3 timmar och arresterat fler skurkar än din handklovsbudget borde ha tillåtit. Om spelaren istället hade tvingats välja vem som ska dö och vem som ska arresteras för att få olika typer av belöningar hade uppdragen kunnat spelas om och om igen. Men tyvärr finns inga intressanta narrativ kvar för spelaren att utforska och ingenting av det du låst upp kopieras till MP. Här missar tyvärr Visceral Games mot öppet mål och står istället och viftar med Battlepacks, vilka har ett erkänt felkalibrerat innehåll som fortfarande sällan ger mer än krimskrams och exp boosters.

hardline03

Eldstriderna känns sällan motiverade och arresterna blir alltför repetitiva.

När det kommer till Multiplayern så har inte mycket ändrats sen betan, förutom att vi får se de fyra andra spellägena i fullt dagsljus. Till en början var flera av dessa intressanta ur variationssynpunkt, men jag märkte dock att de knappt blir relevanta p.g.a. unlocksystemet och inte heller presenteras eller avlöser varandra med starka narrativ som grund. Istället blir det en lekplats som låter vem som helst förstöra för de spelare som faktiskt försöker vinna. Skräckexemplet är Hotwire som ända sedan betan kritiserats för raketkastarna i bakluckorna och hur ofta de kan användas av spelare som egentligen bara dör om och om igen. Resultatet är att server admins helt enkelt satt upp boostingservrar där man inte får döda varandra och där spelarna kör runt i cirklar tills de kan köpa toppvapnen i varje klass. De kompetitiva 5v5-lägena har inte ens ett separat upprankningsläge eller skillbaserad matchmaking, där tunn speldesign även resulterat i 20-sekunders rundor med förvirrade och avhoppande spelare.

hardline02

PS3 och 360-satsningen kan ha varit ett misstag och PC har bättre alternativ

Hardline har även tappat en hel del spelare på kort tid, medan Battlefield 4 börjar öka igen. Trots att Hardline anpassats för att fungera på gamla konsoler så har de i skrivande stund knappt 11.000 aktiva spelare tillsammans under högtrafiktider, vilket är hälften så många som på Xbox One och även mindre än varje enskild plattform på Battlefield 4. Problemet jag ser är att spelets tema och gameplay inte sys ihop på ett meningsfullt sätt, samt att viktiga features slopats på grund av missuppfattningar kring spelets målgrupper och vad som hör hemma i ett balanserat multiplayerspel. Att försena spelet med ett halvår har säkert bidragit till en stabil launch, men innehållet har tyvärr dunstat bort och stagnerat eftersom patchning går alldeles för långsamt. Som det ser ut nu kommer inte spelet vara balanserat förrän när Premium Edition släpps om drygt ett halvår, på grund av att progressionssystemet och övrig speldesign gör två tredjedelar av innehållet irrelevant. Varför undergräva sin produktbudget?

Om du är mer intresserad av patchdetaljerna så kan du lyssna på videon här:

Mina åsikter om patchen är väldigt snarlika Levelcaps. I korthet kan vi se att Battle Rifles blivit lite bättre, men att SA-58 OSW fortfarande är obesegrad i den mångsidiga men sällan spelade Enforcer-klassen. Mekanikerns K10 är inte längre lika bruten som förut, men om du spelar som tjuv måste du i princip låsa upp FMG-9 för att hävda dig. Operators är fortfarande obesegrade med M16A3 och HK416 sedan Hardlines AK-47 blev av med sitt enda trumfkort. Ingenting har gjorts åt mekanikerns förargliga body armor och flera Syndicate Assignments är fortfarande ologiskt krångliga att låsa upp, även om man hjälps åt. Bortsett från vapenmissar är klassbalansen helt okej och deras nya gadgets är oftast rätt användbara i flera scenarion.

Det assymetriska vapensystemet har både för- och nackdelar. En detalj som många har missat är att du med större säkerhet vet vad motståndaren kommer använda, vilket gör att du kan ställa dig utanför deras effektiva räckvidd. Men nackdelen är att du tvingas byta lag och farma kills istället för att spela nära objektiv och använda fordon för att hjälpa ditt team. Men som många redan insett så finns det inte så många intressanta roller att utvecklas inom för att behålla intresset för Battlefield: Hardline under en längre tid. Som mest kan du lära dig att köra helikoptern eller de bepansrade bilarna, men det hjälper dig tyvärr bara i Conquest Large och Blood Money. Dessa speltyper och Heist/Rush görs däremot mycket bättre inuti tidigare Battlefield-spel, där det mer skalbara läget Obliteration även har fått 5v5-potential.

hardline04

Biljakterna i Hardline hade varit roligare om kollisionsfysiken hållit måttet

Nu har vi pratat en stund om hur spelet är uppbyggt, men hur är det med finishen? Grafikens kvalitet är som förväntad men briljerar mest i kampanjen, där bandesignen är mer fantasifull och karaktärernas skådespeleri hjälper till att väcka spelvärlden till liv. I multiplayern känns banorna rätt ödsliga och den begränsade förstörelsen hade kunnat motiveras om det fanns människor att skydda eller fler bilar att interagera med. Ursäkten blir istället att byggnader kan skydda spelarflödet, men med så mycket vertikalitet håller tyvärr inte det argumentet. Motorcyklarna och tyngre fordon har ingen fjädring och känns som som badkar på trähjul. Raketkastarna i bakluckorna hade kunnat bytas mot spikstjärnor eller brandsläckare istället. Spel som CS:GO, Payday 2, GTA V, Insurgency och Rainbow Six Siege gör denna genre bättre.

Ljudet har tyvärr inte utvecklats särskilt mycket och det är fortfarande oerhört svårt att avgöra om ljud kommer ovan- eller underifrån. Musiken har sin charm och gör bilkörningen lite roligare, men jag är besviken på det låga antalet låtar och att poliserna oberört pumpar thugmusik. Spelbarheten hindras främst av hur ojämnt cashflödet i de olika spellägena är och hur illa spelet förklarar vad du borde köpa. Som tur är kan du alltid läsa vår strategiguide, för det ser ut som att Hardline kommer köra på tomgång någon månad till. Vid den tidpunkten kommer spelet även få en ny testklient (CTE), men den blir exklusiv till Premium-spelare och verkar inrikta sig mer på prestandatestning av uppkommande DLC. Tyvärr så finns det väldigt få anledningar att köpa någonting sådant om inte Hardline förändrar hur dess systemdesign och fumliga vapenbalans motiverar innehållets användning i praktiken. Så spela med en vän!

En Andra åsikt:

Polis, Polis potatisgris gå hem och laga morsans spis! De flesta av oss känner nog till “tjuv och polis” som man gärna lekte som barn, där det häftigaste jag visste var att leka tjuv. Att Battlefields franchise nu utforskar det här konceptet och tillsammans med Visceral Games gör ett försök att charma mig lyckas tyvärr bara halvhjärtat. Det känns som ett Battlefield 4 med en mod eller skin på. Det är absolut inte dåligt, men Hardline är antagligen inte den variationsrika kriminaldebuten EA och Visceral Games hoppades på.
7/10 – studio23

Battlefield Hardline

Battlefield Hardline