När det gäller mig och mitt spelande finns det en viss kombination som fungerar extra bra. Spel inom rollspelsgenren är en favorit, och hur de sedan kombineras kan göra mig euforisk. Costume Quest 2 hamnar under genren rollspel då det återfinns ett par segment ifrån genren, men om det här med barn som klär ut sig i olika kostymer, letar rätt på godis och slåss mot “läskiga” fiender och fortfarande ska man försöka ta spelet någorlunda seriöst vet jag inte om det riktigt passar mig. Redfield recenserade föregångaren till Costume Quest 2 som ni både kan och bör läsa: han föll nämligen pladask för dess charmerande design och utstyrsel, jag ska försöka bena ut mina åsikter och argument gällande dess uppföljare.

Costume Quest 2 handlar om att återta makten över Halloween

Double Fine Production som tidigare gjort spel som Brutal Legend, Psychonauts, The Cave och Broken Age, titlar som jag verkligen älskat trots att det inte riktigt faller under den typ av genre som jag diggar mest. Men det hör egentligen inte hit, vi pratar om en utvecklare som har hyfsat bra koll på läget och vet hur man bemöter sin publik. Costume Quest 2 handlar om att återta makten över Halloween, rädda kvällen och slå Dr Orel White på näsan. Orel White går ihop med de så kallade “Time Wizards” och tillsammans planerar de att göra Halloween-kvällen till en mardröm för huvudpersonerna Wren och Reynold, plus resten av världen. På vägen kommer vi stöta på flera sido-karaktärer som kommer hoppa in och ur vårt lilla entourage. Här kommer även rollspels-attributen in, vi kan anpassa våra karaktärer och ändra attributer genom att välja vilken typ av dräkt de ska klä sig i. Halloween handlar trots allt om att klä ut sig, vilket är ett roligt koncept att använda sig av för att bygga upp sitt party i spelet. Det finns dräkter som den starka riddaren (Damage-dealer), Clownen (Healern) eller varför inte klä sig som en mumsig godisbit som siktar in sig på att tåla mycket (defender). Dessa dräkter erhålls genom att hitta olika delar av dem och efter att ha klarar mindre sido-uppdrag, dödat bossar eller bokstavligt talat rotat i närmsta papperskorg ståendes på gatan får du ett komplett set och kan utrusta dig med dem.

Spelet är inte direkt långt trots att det klassas som ett rollspel, men med tanke på den estetik och underbyggande system som erbjuds känns det som det tar slut lite väl fort. Redan efter ett par bataljer med fienderna som är besegrade känner jag en viss enerverande känsla av otillräcklighet. Med detta menar jag att striderna känns repetitiva och inte tillräckligt varierande för att få mig fastklistrad vid kontrollen då de utspelas på exakt samma sätt varje gång, förutom att fiendetypen varierar. Under striden kan varje karaktär kasta sina besvärjelser eller attackera med sina tillhyggen, och här finns det även ett pyttelitet “Quick-time-event” där du ska tajma in en knapptryckning för att göra bonus skada. Likt de konceptet Pokémon en gång i tiden hade när det lanserade med karaktärers olika styrkor och svagheter använder man i Costume Quest 2 ett liknande sätt, där vissa attacker är mer effektiva än andra, beroende på vilken sorts fiende som står på motsatt sida. Striderna är tur baserade, varpå möjligheten att utföra en special-attack ökar för varje runda som passerar. Alla karaktärer har olika special-attacker med olika typer av effekter, men det känns inte riktigt som att det finns ett större djup vilket jag verkligen hade velat ha, striderna känns väldigt platta och som jag redan statuerat så känns det som att varje fight är densamma, man tröttnar efter ett par stycken och börjar istället undvika så mycket fiender det bara går.

Under striden kan varje karaktär kasta sina besvärjelser

Det som jag dock absolut kan ge Costume Quest 2 är dess mysighetsfaktor och försök till humor. Det är inte så att jag sitter och skrattar så jag får ont i magen, men det händer att jag efter att ha läst någon enstaka dialog små ler och fnittrar, absolut. Costume Quest 2 ska utspelas under en dag och det finns möjlighet att färdas både framåt och bakåt i tiden, detta var inte något föregångaren erbjöd. Jag tror att Double Fine genom Costume Quest 2 försöker att bjuda med dig som spelare på ett kort och ganska intensivt äventyr där de försöker hålla det på en så pass simpel nivå att vi enkelt ska kunna plocka upp det när som helst och snabbt sätta sig in i det igen. Det finns egentligen inte så mycket att säga om kontrollen, alla handkontrollens knappar används inte, och möjligheten att åka så kallade “Heelys”, (skor med hjul undertill) finns där för att snabbare ta sig runt i spelets värld. Jag står fast vid att det som lockar med spelet är just dess charm och enkelhet, att ett rollspel faktiskt kan engagera oss trots att det inte finns komplexa system att fördjupa sig i. Förutom huvuduppdraget som Wren, Reynolds och dess vänner ska lösa finns det en del sidouppdrag. Dessa kan gå ut på att leta rätt på en tjuv som stulit allt godis från barnen, eller locka publik till ett lokalt bands spelning i staden för att belönas med en godisbit. Godiset samlas i sin tur in för att delvis gå upp i level, men även för att köpa föremål hos läbbiga typer som gömmer saker i sina långa svarta rockar. I mina ögon ser de ut som pedofiler eller blottare, och du som spelare antar trots allt rollen som småbarn, och vart detta skulle vara ett roligt inslag förstår jag inte.

Färgerna sprängs på skärmen och mysighetsfaktorn är total

Costume Quest 2 fungerar absolut som en “Pick-up-and-play” titel, men inte mycket mer än så. Berättelsen är något som fungerar, men att slåss mot en ond doktor/professor har vi gjort så ofantligt många gånger att jag nästan börjar döma spelen innan jag ens spelat dem. Färgerna sprängs på skärmen och mysighetsfaktorn är total, dialogerna erbjuder humor som jag kan och troligen många andra kan relatera till. För mig stannar Costume Quest 2 på ett ytligt plan och berör mig inte speciellt mycket utan fungerar mest som ett tidsfördriv i brist på något annat. Att få klå upp en stöddig tandläkare är nog något vi alla drömt om att göra, och vad passar då bättre än just Costume Quest 2?

Costume Quest 2

Costume Quest 2
6