När Borderlands 2 släpptes till Pc, PlayStation 3 och Xbox 360 älskade jag det. Gearbox bjöd på fantastisk humor och gameplay, del två kändes som en klar förbättring där den första delen kanske föll en smula kort på vissa punkter. Efter en tid släpptes även fyra stycken expansioner (Dlc’s) Captain Scarlett and Her Pirate’s Booty, Mr. Torgue’s Campaign of Carnage, Sir Hammerlock’s Big Game Hunt samt Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep. Tyvärr missade jag alla dessa men läste att gamers överallt hyllade dem till skyarna tillsammans med de fem headhunter packs som även släpptes lite senare (TK Baha’s Bloody Harvest, The Horrible Hunger of the Ravenous Wattle Gobbler, How Marcus Saved Mercenary Day, Mad Moxxi and the Wedding Day Massacre och Sir Hammerlock vs. the Son of Crawmerax) och sist men absolut inte minst två helt nya klasser att spela som: Gaige the Mechromancer och Krieg the Psycho.

Även om du aldrig spelat Borderlands 2 är de flesta karaktärerna länkade till den officiella Borderlands wikin

Ja som ni ser är det minst sagt x antal speltimmar i de tillägg till det redan underbara Borderlands 2. När jag fick veta att Gearbox och 2K tagit beslutet att släppa en samling som förutom gav oss 60 fps även skulle innehålla både Borderlands 2 med ALLA tillägg OCH The Pre-Sequel ansåg jag att det inte fanns några ursäkter längre. Det var dags för mig att spela ikapp det jag missat. Jag bestämde mig för att börja från början och därmed är Captain Scarlett and Her Pirate’s Booty först ut.

Captainscarlettandherquestforbootyintxtheader

När The Warrior är sönderskjuten och svinet Handsome Jack tagits hand om sticker jag och tre vänner till Oasis och får en blandning av Sand och pirater, um sandpirater? Det börjar med att vi kommer till undsättning för staden Oasis där pirater tydligen lever livet. Efter en kort stund visar det sig att alla invånare i staden redan är döda med megafoner på olika ställen på deras kroppar (Ja jag vet men det är trots allt Borderlands 2 vi spelar) Det tar inte lång tid fören vi får vårt första uppdrag av Shade som påminner väldigt mycket om en ung Johnny Depp från filmen Fear and Loathing in Las Vegas. Han berättar att för vi ska få tillgång till det nya fordonet ”sandskiff” måste vi hitta några delar som saknas. Här börjar alltså första äventyret och jag har redan hunnit skratta flera gånger under de 15 minuterna jag spelat.

Legenden om Captain Blade’s Lost Treasure of the Sands har lockat många till det torra landet med sand så långt ögat når, ingen har dock funnit den förlorade skatten men Piraten Scarlett har hittat den första kompass-delen av fyra som enligt legenden visar vägen till den förlorade skatten. Scarlett skickar ut oss på olika uppdrag och vi får träffa på allt från Banditer som blivit pirater och en mycket obehaglig gammal herre vid namn Herbert vars namn rimmar på exakt det han faktiskt är ”pervert” besatt av Scarlett komplett med altare och bilder han tillber och gud vet vad. Herbert är den enda med kunskap nog att sätta ihop de fyra delarna i kompassen för att den ska bli komplett. Men inte utan en gentjänst såklart. Eftersom Herbert även skulle klassas som en psykopat har han i sin sjuka hjärna en skruvad känsla av hopp, att han och Scarlett ska gifta sig och få massor av barn, men för att detta ska ske (yeah right) behöver han sina inspelningar som han gömt lite här och var. Det är alltså upp till oss att hämta dem. Allt från flåsande, obehagliga inspelningar när Scarlett sover till dikter tvingas vi lyssna på.

Oasistownintxtscrn

Staden Oasis där pirater tydligen lever livet

Scarlett lovar oss att hon inte tänker lura oss när vi fixat fram kompassen och att vi Vault hunters kommer behövas för att komma åt den hemliga skatten och besegra The Leviathan som är en sort stor mask. förutom detta bjuds det på vackra miljöer och sanden är inte det enda vi kommer få se. Allt i allo får du:

• 7 st nya områden att utforska
  • 9 st story uppdrag
  • 19 st sidouppdrag
  • 2 st Raid bossar
  • Nya vapen, huvuden och skins

Inte dåligt alls och jag lämnar den torra öknen bakom mig för att bege mig till en lite vildare miljö där en macho man vid namn Mr. Torgue skriker obscena ord, det mesta handlar om vapen och en arena ska få oss att återuppleva gladiatorernas en gång ärofyllda strider under romarnas tid.

Mrtorguescampaignofcarnageintxtheader

Att Mr.Torgue är både en avbildning och hyllning till Jonas ”incubis” Önnerud är lika uppenbart som vackert. Beteendemässigt skiljer sig de två egentligen inte så mycket åt heller. Bägge är totalt knasiga och självfallet roliga. Företaget Torgue som tillverkar vapen till alla som har pengar att köpa dem (eller stjäla i banditernas fall) och just Torgue vapnen tillhör de kraftigaste i spelet. Jag möts av en zeppelinare som åker runt vad som ser ut att vara en stor arena och Mr.Torgue ber mig skriva in mig för turneringen som ska börja. Det går snart upp för mig att det här kommer bli inte bara drygt utan även innehålla massor av fusk. I detta tillägg introduceras även ”Torgue Tokens” som är en valuta du kan använda i de speciella Torgue automaterna som finns utspridda genom området. Miljön här är ganska trist, jag kom nyss från en sandig ganska död miljö (trots att den var vacker) till en annan lite mer omgivning där sand möter metall.

Banditer här har sina egna tillhåll och åker runt på motorcyklar medan de skriker saker till oss. Det finns en racerbana att åka runt på och slå olika varvtider, en stor plåtstad fylld med banditer, En bar där Moxxi arbetar samt en Bar där ingen verkar jobba och du kan räkna med barslagsmål och riktigt konstiga karaktärer. Piston som är stjärnan i arenan har inga planer att låta någon annan ta hans plats, även om det betyder att han måste fuska för att behålla den. För att vi ska ta oss till toppen behöver vi tydligen träna oss med hjälp av olika tränare och Tiny Tina är en av dem som kommer hjälpa oss ta ned Piston från den tron han tror sig sitta säkert på.

Doucebagpistontxtscrn

Medan Mr.Torgue Campaign of Carnage känns som mer av en utfyllnad

Egentligen är det inte så mycket mer som händer i den här expansionen, Arena rundorna känns som direkta kopior av tidigare arenor som Fink’s Slaughterhouse m. flera som redan finns i Borderlands 2 utan expansionerna. Jag tycker att Captain Scarletts tillägg var lite mer fartfyllt medan Mr.Torgue Campaign of Carnage känns som mer av en utfyllnad. Under äventyrets gång bjuds det på väldigt mycket action och Mr.Torgue är rolig att lyssna på tills man tröttnar. Efter du besegrat Piston, slagit rekorden på racingbanan finns det tyvärr inte så mycket mer att hämta här. Alla uppdrag är namngivna efter kända rocklåtar som Highway to hell med AC/DC, Welcome to the Jungle med Guns n´Roses. Totalt bjuder Mr. Torgue’s Campaign of Carnage på:

• 7 st nya områden att utforska
  • 15 st story uppdrag
  • 21 st sidouppdrag
  • 1 st Raid bossar
  • Nya vapen, huvuden och skins

Med upplevelsen av enformig men fartfylld action tar jag mig vidare ut på jakt med den Brittiska gentlemannen Sir Hammerlock och hans besatthet av att jaga olika livsfarliga djur.

Sirhammerlocksbiggamehuntintxtheader

Sir.Hammerlocks vänstra arm blev under hans tidiga dagar som jägare avsliten av ett djur kallat ”Thresher” men det stoppar inte den Brittiska gentlemannen från att fortsätta med sin passion för jakt. Vi möts av en väldigt stor grotta som för tankarna till Jurassic Park med flygande ödlor och konstiga djur överallt. Tyvärr bor det även infödingar runt om vars högsta önskan troligen är att äta upp dig (Bandit infödingar/kannibaler alltså) En känd filmregissör vill dessutom skapa en dokumentär om djurlivet medan han lägger voice over och ni gör uppdrag, detta blir hysteriskt roligt och Borderlands humor är på topp. Gearbox bjuder inte bara på sig själva utan de använder fint olika paralleller från andra håll, vilket man kan stötta på under spelets gång, somliga mer uppenbara än andra. Några av uppdragen är spännande men ett går ut på att döda x antal av ovanliga monster vilket tar onödig lång tid och lätt kan få spelare att tappa lusten att fortsätta.

Att utforska blir det roligaste i Sir.Hammerlocks Big game Hunt och ett stort plus är att åka runt i de nya träskbåtarna med sina olika element skadar fiender. Infödingarnas medicinman är bara för jävlig och jag önskar han aldrig existerade överhuvudtaget och det är just infödingar som känns som de största hotet här, även om djurlivet kanske inte heller är det mest trevliga man vill uppleva. Uppdragen känns mer varierande och mer inbjudande än i tidigare expansion men på något sätt satte Captain Scarlett and Her Pirate’s Booty en standard som jag tror flera (när det kom ut första gången under slutet av 2012) Satte som krav på vad man ville ha ut av kommande expansioner.

Sirhammerlocknativstxtscrn

Uppdragen känns mer varierande och mer inbjudande än i tidigare expansion

Sir.Hammerlocks Big game Hunt är absolut inte dåligt eller misslyckas med att locka din tid och upplevelse med men det är inte alls i närheten av vad det sista i gänget är. Sir. Hammerlocks Big Game Hunt bjuder på:

• 5 st nya områden att utforska
  • 4 st story uppdrag
  • 12 st sidouppdrag
  • 2 st Raid bossar
  • Nya vapen, huvuden och skins

Tinytinasassualtondragonkeepintextheader

Den sista och absolut bästa expansionen till Borderlands 2 är Tiny Tina’s Assualt on Dragon Keep. Inte bara på grund av den extremt klockrena humorn och hyllningen till rollspel (såväl brädspel som digitalt) utan även för Gearbox vid det här laget även planerade höjningen av max level på alla spelbara klasser i Borderlands 2 till 72 samt att de två nya klasserna numera kändes som standard och vi spelare hade fått tid på oss att sätta oss in i dessa och kanske hittat någon ny favorit?

Trots endast fyra story uppdrag är dessa otroligt roliga och intressanta! ”A Game of Games” (ni kan säkert gissa ursprunget) fick mig att skratta högt och vid ett tillfälle stöter vi på två ”andra spelare” vars nicks är ”420 E-sports Masta” och ”xxDatVaultHuntrxx” Mr. Torgue vill gärna vara med och spela, men är inte nördig nog och blir utfryst. Självklart finns det även Orcher, Drakar och andra typiska monster som man brukar strida mot i diverse rollspel. Claptrap agerar Gandalf och ber om skägg från bergets dvärgar så han kan känna sig mer mänsklig då robotar dessvärre inte innehar förmågan att odla skägg.

Jag upplever Tiny Tina’s Assualt on Dragon Keep precis som jag gjorde första gången jag spelade Borderlands 2. Man har liksom gått tillbaka till allt som var och fortfarande är roligt med serien. Gearbox lyckas fånga in mig totalt och jag påminns om varför jag älskar Borderlands som spel, varför jag spenderat alla de timmar på att utforska, prova på alla vapen, ha roligt med vänner. Alla dessa saker sammanvävs perfekt och musiken sätter pricken över i’t. Har man aldrig upplevt dessa expansioner är det skäll nog att inskaffa Borderlands The Handsome Collection! Har man redan spelat dessa tidigare är det dags att spela om de. För de är i sin helhet fantastiska och nu finns det ingen ursäkt bra nog att missa dessa humorfyllda expansioner som bjuder på skratt, utmaningar, vapen, raidbossar och spelglädje! Borderlands 3 har otroligt mycket att leva upp till när, för jag skriver inte OM det kommer, det är snarare en tidsfråga då 2K’s chef Karl Slatoff vid företagets finans rapport tidigare i år sa:

”Looking further ahead, we have robust long-term pipeline of titles in development, including ground-breaking new intellectual properties and new releases from our proven franchises. For example, we can confirm that 2K and Gearbox Software will develop an all-new Borderlands game built specifically for next-gen consoles.”

Tinytinadragonslayingtxtscrn

Gearbox lyckas fånga in mig totalt

Tiny Tina’s Assualt on Dragon Keep innehåller: