Jag gillade Resident Evil revelations när det släpptes för tre år sedan i till konsoler och Pc. En av sakerna som gjorde det såpass bra var co-op funktionen som fungerade väldigt bra utan att ta bort något av det andra som gjorde Resident Evil Revelations bra: Skräcken.

Att Resident Evil serien traskat mer mot action hållet och bort från survival horror hållet har knappast undgått någon fan av serien, men när Revelations dök upp blev det en nytändningen av spelets en gång starka gnista. Det blev inte sämre när Capcom tidigare i år även släppte en HD remaster på Gamecube versionen av Resident Evil (Del ett i serien) Nu är det dags för Capcom att släppa en ny del i Revelations sagan men denna gång skiljer sig fler saker än föregångaren.

Till att börja med är Resident Revelations 2 ett episod spel (d.v.s spelet är uppdelat i flera episoder) Vi har sett flera titlar göra likadant, senast med Life is Strange men även tidigare titlar som Telltales The Walking Dead m.flera. Revelations 2 innehåller fyra episoder och tar dig med på en resa där Claire Redfield tillsammans med Barry Burtons dotter Moira efter en kidnappning strandsatta på en mer eller mindre öde ö. Självklart är den inte så öde som de önskar tro, mycket snart dyker det upp zombier i olika former och som om det inte vore nog har både Claire och Moira armband på sig som de inte får loss. Det visar sig snart att dessa armband innehåller en slags mätare för hur rädda dess användare blir och i sin tur även muterar de till ja… zombier. Den andra delen av spelets story bygger på att Barry Burton beger sig till ön efter att ha hört ett SOS från sin dotter, när han väl kommer fram har det gått sex månader och den enda levande själen han stöter på är en liten flicka vid namn Natalia. De påbörjar då ett sökande efter både Moira och Claire.

Residentevilrevelationstwotxtscrnone

Språket i Revelations två är långt ifrån snällt

Det jag uppskattar mest med del två av revelations sagan (även om del två inte bygger vidare på storyn från första delen) är att det känns vuxet, vuxet på det sättet att det känns som Capcoms QA läst igenom röstskådisarnas repliker och skrikit “Yolo” för språket i Revelations två är långt ifrån snällt. ord som Fuck förekommer en hel del, ganska så mycket när jag tänker efter, bortsett från det grova språket är det även väldigt mörkt och bygger vidare på just den faktor Resident Evil serien blev känd för från allra första början: Skräck. Dessa två element tillsammans skapar den lite mer vuxna stämningen. Men spelets story är lite för tunn för min smak. Jag slåss ganska snabbt av att jag tycks mig ha upplevt ett liknande scenario där x antal individer befinner sig på en öde ö, både i spelens värld men även i filmens. Karaktärerna vi får spela med känns dock väldigt genomtänkta och alla fyra har ett simpelt men väldigt smart sätt att komplettera den andre.

Claire använder sig av skjutvapen medan Moira avskyr dem och använder istället en ficklampa och en kofot, det är här dynamiken kommer in. Genom att lysa med sin ficklampa kan Moira hitta gömde föremål, men även blända fiender med ljuset så de därefter direkt är redo för en spark eller smäll från någon av damerna. Detta är utmärkt när du inte vill slösa på ammunition (även om detta inte är en bristvara på spelets lätt och normala svårighetsgrad) Men Moira använder också sin kofot till att bända loss plankor och diverse bråte som sitter för dörrar och hindrar dem att ta sig vidare, i dessa stunder blir det väldigt hektiskt då ditt ansvar blir att se till att hon inte tar skada medan hon försöker få bort de bråte som sitter för dörren. Skadas hon börjar hon om men inte per automatik, utan det är upp till dig att styra henne rätt för att sedan byta tillbaka till Claire och agera beskyddare igen. Moira kan även öppna vissa kistor som finns utspridda runt om på ön vilket Claire inte kan. Den enes svaghet är den andres styrka, och så fortsätter det igenom hela spelet.

Residentevilrevelationstwotxtscrntwo

Fyra stycken episoder bjuds det på

Barry och Natalia som radarpar har en ganska lik relation som går ut på att Natalia kan öppna mindre kistor, plocka upp tegelstenar och kasta på fiender, krypa genom små hål och gångar samt peka och med något sjätte sinne se fiender genom väggar och varna Barry för dessa. Barry använder skjutvapen och även här handlar det om styrkor och svagheter som tillsammans tar sig igenom de hinder som ön skapar. Att byta mellan de två karaktärerna du styr görs enkelt med ett knapptryck och när varje bana är färdig belönas du med BP som du kan sätta ut och levla upp diverse färdigheter Claire, Moira, Barry och Natalia har. Musiken är mer än godkänd och som jag skrev tidigare i recensionen är röstskådespelarna på topp. Där tar mer eller mindre det roliga och positiva slut med Resident Evil Revelations 2. Den så kallade co-op funktionen är ett skämt och om jag inte visste bättre skulle jag säga att samma person som skrek “yolo” när de gick igenom manuset är ansvarig för co-op delen. men istället skrek “Yomo” (you only play multiplayer once) Det är 2015 och split screen co-op uppskattas säkerligen offline men Capcom seriöst! really? Online? dessutom enbart via Share play på Playstation 4 och totalt borttagen på Pc versionen. När jag spelar ett spel som utlovar flerspelare läge så förväntar jag mig faktiskt att min skärm är min skärm och min väns skärm är hans, inte att vi ska dela på en och samma dessutom med fula linjer runt om och kräkreflexerna går i högvarv. Ai’n i Resident Evil Revelations 2 är väldigt bra så det Capcom kanske borde gjort var att skippa co-op och förfinat den mer. De som skaffar sig spelet i hopp om att få spela tillsammans med en vän online kommer onekligen att bli förbannade (både jag och Robert tillhör den skaran) och det känns som de kunde skippat den helt.

När det kommer till kontrollen har jag inget att klaga på och tempot i spelet samt att du kan sikta, skjuta och gå samtidigt är en funktion som bör stanna i Resident Evil serien för den uppskattas enormt. Fyra stycken episoder bjuds det på och även om spelet inte är särskilt långvarigt är det en helt okej upplevelse man får ta del av för en ganska liten peng. När du känner dig färdig med spelets story och tagit allt hemligt den innehåller (jag tänkte skriva singel kampanj, men eftersom det “host” finns co-op känns det missledande) kan du ge dig på spelets Raid mode. Ni som spelat första Revelations bör vara bekanta med detta spelläge som går ut på att ta sig igenom olika banor från spelets story på antingen kortast tid eller med högsta poäng som slutresultat, låsa upp nya karaktärer och modifiera vapen presenteras i snygg förpackning tills du dör x antal gånger och inser att du nu har två val:

1. Köp liv för riktiga pengar via Playstation Store, Xbox live eller steam
2. Vänta tills nästa dag och utföra en så kallad “Daily challenge”

Residentevilrevelationstwotxtscrnfour

Alla dessa mikrotransaktioner gör mig illamående

Personligen tycker jag just såna här saker förpestar spelet och spelupplevelsen, att i bakhuvudet veta att jag måste betala pengar för att spela vidare om jag är riktigt dålig, även om det inte påverkar spelets story så är det där och besudlar stämningen. De flesta jag pratat med och känner som köpte Resident Evil Reveations 2 förbokade det och fick då även med två extra bonus episoder, men då man betalt för ett spel har man väl ändå..ja betalt för ett spel? Jag är helt med på noterna att ett MMORPG kostar per månad, men alla dessa mikrotransaktioner gör mig illamående. Det känns allt vanligare att läsa på spelfodralens baksida “contains in-game purchase” sorgligt tycker jag.

Så vad kan du förvänta dig av Resident Evil Revelations 2? Ett spännande ganska läskigt äventyr med grovt språk och som du absolut ska spela och uppleva ensam då co-op funktionen skrämmer bort antingen dig eller din vän, men inte skrämd på det spännande sättet. Du kan också förvänta dig att spela om storyn för att samla på dig alla hemliga saker som finns i de fyra episoderna. Storyn är helt klart godkänd och även om ön i sig är ganska trist med miljöer som känns återanvända från tidigare delar i Resident Evil serien så är det med spänning jag väntade på att tisdagen skulle komma då ett nytt avsnitt släpptes då. Är du dock ute efter ett spel att spela tillsammans med en vän eller bara online kan du titta någon annanstans du kommet inte hitta det du söker efter i Revelations 2.

En Andra åsikt:

Det var ett bra tag sedan jag tappade intresset för Resident Evil serien, ungefär då man valde att slopa allt som har med skräckinslaget och gå all-in på actionmomenten. I Resident Evil Revelations 2 lyckas man dock på något sätt kombinera dessa två delar, och trots att jag alltid tyckt skådespeleriet i serien vacklat något ordentligt blev jag faktiskt skrämd inte bara en enstaka gång. Man är definitivt på väg åt rätt håll, och som småbarnsförälder älskar jag konceptet med att dela upp spelen i mindre kapitel för att kunna hänga med bättre i handlingen utan att få hälften spoilat vid nästa spelnyhet.
7/10 – Lillbirro

Resident Evil Revelations 2

Resident Evil Revelations 2