Jag hade ingen aning om att det fortfarande gick att skapa banbrytande titlar, men när Shiftlings uppenbarade sig med sin roliga men samtidigt äckliga handling insåg jag direkt att det här var något helt nytt, i alla fall för mig. Handlingen är simpel men genial, två stycken vaktmästare blir lurade av en programledare vars mål är att få enorma tittarsiffror på deras bekostnad. Allt börjar med en läsk, en läsk vars intag skapar enormt illaluktande gaser i magen, efter att ha blivit i lurad en av dessa är det din uppgift att se till att den inte kommer ut. Detta gör du antingen ensam eller tillsammans med en vän, men om det är en positiv upplevelse eller ej är jag inte säker på ännu

Två vaktmästare, en spydig programledare och ett “dolda kameran”koncept är det som Shiftlings bygger på. En av vaktmästarna bjuds på en läsk som är god utom dess like, men nackdelen är att han får ofantligt illaluktande gaser i magen och behöver få ut dessa på något sätt. Innan han uppfattat detta kommer den spydiga programeldaren in och kopplar ihop de båda vaktmästarna i varsin rymddräkt med en luftslang vars funktion är att flytta “gasen” fram och tillbaka mellan de två vaktmästarna. Genialiskt och samtidigt fruktansvärt äckligt, men det är trots allt ett komiskt tv-spel eller hur? Blotta tanken av att en av karaktärerna blir smällfet på grund av en fjärt som inte kan ta sig ut någonstans får mig att bli smått illamående och jag kanske kommer behöva terapi för att få bort synen på min näthinna. Shiftlings är ett utmanande pusselspel, framförallt om du väljer att spela det ensam.

shiftlingsone

Genialiskt och samtidigt fruktansvärt äckligt

Varje bana innehåller mängder av hinder, hinder som står mellan vaktmästarparet som sitter ihop, och den reparationsverkstad som de båda måste ta sig till och laga. De olika utmaningarna vi måste ta oss igenom kan bestå av allt från att agera studsmatta till sin kompis eller som en tung vikt för att exempelvis dra upp din kompanjon, användas med gravitationslagen och liknande. De krångligheter vi måste ta oss igenom är utmanande redan från första stund och det krävs att man tänker till ett steg längre än väntat, framför allt om du väljer att spela Shiftlings helt ensam. Kontrollerna är väldigt simpla, det finns en knapp för att förflytta gasen mellan vaktmästarna, och en knapp som byter karaktär. Min irritation växte sig stor redan i början då det här blev ett problem när jag spelade ensam, då man försöker klara banorna snabbt kan ett enda litet feltryck vara förödande och det är bara att börja om från början. Efter mycket om och men lyckades jag läsa mig till att R2-knappen på Dualshock 4 låter dig flytta båda karaktärerna samtidigt vilket inte var något jag fick under genomgången, eller som kanske fanns där men i en för liten utsträckning, detta lärde jag mig någonstans halvvägs in i spelet.

Spelet höjer sig en nivå när det kommer till Co-op-spelandet, här måste man ständigt upprätthålla en kommunikativ linje med kompisen bredvid när man ska tajma in gasbytet, vem som ska göra vad och liknande. Det kan låta väldigt simpelt såhär i textform, men jag utmanar er här och nu, skaffa Shiftlings och klara minst 3 banor utan att någon ska jävlas med den andra, eller att ni snart börjar kasta kontrollerna på varandra. I och med att vaktmästarna sitter ihop i en luftslang kan man inte heller springa för långt ifrån varandra, och precisionen måste finnas där när vi ska utföra vissa hopp och då handlar det ibland om hopp exakt på millimetern för att det ska fungera. Några av de senare banorna är rätt häftiga att slutföra tillsammans med en kompis för det kan handla om att man ska byta gasen mitt i ett hopp, och samtidigt som man faller måste man byta gasen med varandra för att snabbt kunna förflytta sig i sidledes. Det här är en svårighet att förklara i skriven form, men eftersom ni har läst så här långt så har ni redan listat ut att jag uppriktigt sagt älskar konceptet med Shiftlings trots den smått groteska idén av att dela en fjärt med en kompis som sitter fast i en rymddräkt.

shiftlingstwo

Du överför gasen mellan de två karaktärerna för att lösa olika pussel

Miljöerna vi befinner oss i är väldigt färgglada där det händer mycket hela tiden, både i förgrunden och bakgrunden. Musiken är något enerverande efter ett tag om man sitter fast på ett visst hinder, men det släpper man snabbt då man försöker fokusera för att ta sig vidare. Handlingen är inget vi behöver lägga större vikt på, vaktmästarna sitter fast och en av dem prövade en ny läsk, därefter utvecklas inte handlingen speciellt utan det handlar bara om att vi ska ta oss till det absoluta slutet och se vad som händer. I den här texten har jag nästan lyckas förklara de flesta hindren i spelet och det händer att det blir rätt så repetitivt efter ett tag. Ett sådant här koncept hade mått bra av att ge spelarna en möjlighet att skapa egna banor, eller åtminstone erbjudas någon typ av kraft som att låta vaktmästarna flyga, bara detta skulle kunna erbjuda en drös med nya hinder, men man kan ju inte få allt man önskar. Shiftlings är ett klockrent spel om du har en kompis bredvid dig, spela någon timme och skratta ihjäl er, men utöver det finns det inget större värde i att ta sig igenom spelet, om man nu inte skulle vilja veta vad som händer i slutet.

En Andra åsikt:

Shiftling är ett roligt annorlunda pussel spel där jag fler gånger än jag kan räkna faktiskt får använda hjärnan och tänka efter. Extra roligt är det såklart att spela tillsammans med en vän och dela skratten, för humor har Shiftlings gott om och bjuder på det i stora lass. Tyvärr håller det inte lika länge som jag önskat och när sista banan är avklarad känns det som det borde funnits lite mer. Shiftlings är en titel för alla åldrar och som tvingar dig att tänka efter för att ta dig vidare oavsett din ålder. Lätt att plocka upp, svårt att stänga av. 7/10 – studio23

Shiftlings

Shiftlings
6