Det var under ett av våra redaktionsmöten det bestämdes att titeln “White Night” skulle recenseras av mig. När David småskrattade och sa “lycka till” så visste jag inte vad jag gav mig in på. Personligen kollar jag sällan upp spel innan jag recenserar de, dels för att jag tycker om överraskningen men även för att första intrycket ska vara just det första. Ett lite småkusligt deckarspel i svart och vitt som utspelar sig under 30-talet. Det var den uppfattningen jag hade fått av det lilla jag hade sett av spelet och som avslöjats för mig sen tidigare. Tro mig när jag säger att hjärtat stannade till i någon sekund, då det var genom den hårda vägen fick reda på att det även är ett skräckspel!

Efter att ha tvingats väja för en tjej ståendes mitt i gatan så krockar spelets huvudperson med ett träd och blir skadad. Man tar sig till det närmaste huset, vilket visar sig vara en herrgård, för att söka hjälp. Något man absolut inte får. När man väl har kommit in i herrgården för att låna telefonen så smäller dörrarna igen och man bli inlåst. Endast ett fåtal lampor fungerar i huset och man tvingas att tända tändstickor för att kunna se i det kolsvarta mörkret. Det visar sig att det finns oerhört mycket historia i huset och ju mer man gräver i den, desto obehagligare blir den.

Whitenighttxtsvrnone

Det Osome har lyckats bäst med är att skapa den läskiga atmosfären i spelet.

Det är utvecklaren Osome som ligger bakom White Night. Det är dessutom deras debuttitel! White Night är ett överlevnads/skräck spel som utspelar sig på 30-talet, vilket såklart bidrar till en noir känsla. Att det utspelar sig på 30-talet och inte nutid gör spelet så mycket läskigare. Det finns inga mobiler som man kan ringa bärningsbilen från, eller lysa upp mörka områden heller för den delen. Man har tändstickor, väldigt kortvarigt ljus, som man inte bör slösa som man vill. Den som spar han har. Runt om i huset hittar man dagböcker från de som tidigare har bott där. I dessa kan man läsa om varje persons tankar och vad som har hänt dem. Dagböckerna ligger lite överallt och det blir efter ett tag ganska tråkigt att läsa dem. Det finns även skuggor (spöken) lite överallt. Vissa förflyttar sig och vissa står stilla och väntar på att du ska komma nära. För att ta sig förbi dessa skuggor så måste man tända lampor. Ibland fattas det glödlampor eller så är kabeln utdragen, så man måste klara vissa pussel för att få de att lysa. Det är ingen idé att tända en tändsticka och försöka skrämma bort de, det är nämligen bara elektriskt ljus eller elden från eldstäder som biter på dem. Förutom spöken så bidrar herrgårdens historia en hel del till den läskiga atmosfären. Tidningsartiklar om seriemördare och obehagliga bilder ligger utspridda runtom i huset. Något hemskt har hänt här och genom att läsa dessa tidningsartiklar och dagböcker dras man in i husets mörka historia.

Spelet är ritat helt i svart och vitt med vissa undantag som eld och några andra småsaker. Grafiskt så kunde White Night ha varit bättre, ibland kan det vara svårt att se vad vissa saker ska föreställa i den svartvita miljön. Speciellt de väldigt snabba inzoomningarna på skuggorna som ibland hoppar fram. Det är knappt så att man hinner uppfatta vad det man nyss fick se skulle vara. Det Osome har lyckats bäst med är att skapa den läskiga atmosfären i spelet. Jag gillar faktiskt röstskådespelet en hel del också. Rädslan av att stöta på ett spöke i mörkret och behöva göra om allt man har gjort de senast femton minuterna är frustrerande. Spelet går nämligen bara att spara på vissa platser. Vad har vissa utvecklare emot autosave funktion egentligen? Jag förstår att det ökar spelarens rädsla att dö, men det ökar även spelarens frustration. Vid ett flertal tillfällen har jag stängt av spelet för att det blir alldeles för tråkigt att göra om allt, igen.

Whitenighttxtsvrntwo

Något hemskt har hänt här

Även om man inte är mörkrädd i vanliga fall så blir man det när man spelar White light. Spelet är helt klart värt pengarna då det ligger ute för ett rimligt pris. Jag tror dock inte att jag hade gett mycket mer för det. Är det en skräckupplevelse med mordgåtor och småpussel du söker, där ljuset är din enda vän? Stäng då in dig, släck lampan och sätt på dig headsetet för bästa upplevelse. Har du vad som krävs för att ta dig levande ut ur mörkret?

White Night

White Night
7