Det var faktiskt inte jätte längesen som jag för första gången fick höra om Helldivers. Snacket eskalerade otroligt fort och jag började höra Helldivers nämnas från alla möjliga håll. Självklart blev jag sjukt intresserad och nyfiken på att ta reda på vad som gjorde just detta spel till en så stor snackis. När jag såg att vi på redaktionen fått in några exemplar hoppade jag på recensionen direkt, och nu när vi har spelat det så förstår jag varför spelet har uppmärksammats så mycket.

Det är svenska Arrowhead game studios som tidigare har utvecklat spel som bland annat Magicka och The Showdown effect, som ligger bakom Helldivers. Hela spelet börjar med en väldigt patriotisk värvningsvideo som uppmanar dig till att gå med i armén. En galax är i krig och människornas planet, ”Super earth” ligger i mitten av galaxen. Denna galax är uppdelad i tre lika stora fraktioner där varje fraktion är bebodd av varsin utomjordisk ras. Mänskligheten ställs inför dessa tre utomjordiska hot. Det är ditt jobb som helldiver att erövra planeter inom dessa fraktioner för att driva tillbaka dessa aliens och försvara super earth.

Helldiverstxtscrnone

Vi skrattade nästan så vi grät när vi fumlade runt i all kaotisk action

En av många saker som är roligt med Helldivers är att kriget pågår konstant även om du själv inte spelar. Andra spelare världen över kämpar precis som du för att driva tillbaka utomjordingarna. Att kriget pågår 24/7 gör att du får en känsla av att vara delaktig i något större. Med hjälp av andra spelare befriar ni planeter som blivit erövrade av utomjordingar, genom att utföra diverse uppdrag på dessa planeter. Ibland så attackerar även utomjordingarna människornas planeter. Då har spelarna en viss tid på sig att tillsammans uppnå en viss mängd influence poäng för att vinna slaget om planeten. När en planet har blivit befriad så får du en stratagem som belöning. Vad är då en stratagem undrar ni`? Jo det kan vara turrets, airstikes, vapen, fordon etc. Dessa saker skickas ned till er via kapslar från ert rymdskepp, efter att man har slängt ut en beacon som visar positionen där man vill ha den levererad. Varje helldiver kan dock bara ha 4 stratagems, vilket leder till att ni kommer behöva tänka taktiskt för att klara de lite svårare uppdragen i spelet.

Helldivers är ett twin stick shooter med toppvy som är skapat för att spela ihop med andra spelare. Arrowhead vill att så många som möjligt ska kunna spela tillsammans och har därför valt att göra så att det går att spela cross play mellan PS3, PS4 och PS Vita. Detta betyder att oavsett om du äger ett PS3 så kommer du att kunna spela tillsammans med spelare som äger någon av de andra konsolerna. Något som jag personligen tycker är otroligt bra och hoppas se mer av i framtiden. Att spela Helldivers ihop med vänner är riktigt roligt! Vi skrattade nästan så vi grät när vi fumlade runt i all kaotisk action. Ibland blir det lite mycket att hålla reda på när man blir attackerad från alla håll, och man tänker inte alltid på vart kapslarna med stratagems ska landa. För att göra det ännu mer stressande och intensivt har Arrowhead valt att lägga till en kombinations följd till varje stratagem och vissa uppdrag. Man måste alltså slå in en kod följd, med hjälp av pilarna (D-paden) på kontrollen, för att kunna använda dessa. Något annat som är värt att tänka på i stridens hetta är att du kan skada dina kompisar. Det går inte att stänga av denna funktion, så man måste helt enkelt sikta lite och kommunicera med varandra. Det är roligt att spelet är lite utmanande och att vi faktiskt måste använda lite taktik när vi väljer att spela de lite svårare planeterna.

Helldiverstxtscrntwo

Get to the choppeeeeeeeeeeeer!

Under tiden vi spelar så kläcker någon ur sig: “Detta känns som sista krigsscenen i Matrix revolutions.”. Jag förstår precis vad han menar. Vid det tillfället står vi och väntar på att vårat skepp ska plocka upp oss efter att ha klarat uppdragen på en planet och studio23 sätter på “get to the chopper” och Kill me right now” från filmen Predator. Allihopa sitter i varsin mech, snarlika de man har i Titanfall, och slaktar stora vågor av fiender. Armé/synt musiken passar spelet klockrent. Det låter precis så som man kan tänka sig att framtidens armé kommer att lyssna på när de går ut i krig. Det känns lite som att det är en aning Terminator stuk över musiken. Kanske är det därifrån Johan Lindgren hämtat en del av sin inspirationen ifrån?

Arrowhead har lyckats mycket bra med Helldivers men det har även sina brister. Vi stötte vid flera tillfällen på mindre problem, men fruktansvärt irriterande sådana. Vid några tillfällen blev någon/några disconnectade och kunde inte återansluta till spelet. Det stod att lobbyn var full, även om det bara var en person inne i den. Förhoppningsvis är detta något som kommer fixas i kommande uppdateringar av spelet. Tyvärr kan dessutom uppdragen kännas ganska enformiga. Det finns nämligen inte särskilt många olika typer av uppdrag. Uppdragen är de samma vilken planet du än befinner dig på. Spelet i helhet blir dock inte enformigt snabbt då ingen runda är den andra lik.

Helldivers är ett absolut måste för spelare som tycker om att spela tillsammans i intensiva action situationer blandat med humor och taktiskt tänkande. Helldivers är dessutom värt dina pengarna och jag tror faktiskt att jag till och med skulle köpa det om det var dyrare. Mycket valuta för pengarna! Köp det och bli en del av något större, bli en Helldiver idag!

En Andra åsikt:

Spelstudion Arrowhead som tidigare gett oss Magicka levererar ännu en gång med Helldivers. Genom små enkla medel får de mig att känna att jag tillhör “the bigger picture” och tillsammans med andra måste jag både försvara men även gå på offensiven i galaxen! Tillsammans med tre vänner blir Helldivers som roligast, det enda minusen jag upplever är för upprepade kommentarer från karaktärerna och missödet att få en stratagem eller en annan spelet i huvudet och därmed dör på pricken, sist men inte minst måste Online delen förbättras då det flertal gånger hänt att jag sagt att jag väntat i mitt skepp medan mina vänner enbart sett att jag stått som online och frågat om jag är frisk. Helldivers är ett mysigt spel som kommer hålla ett tag till. nu ska jag fortsätta rädda galaxen med en kopp Liberty.
8/10 – studio23

Helldivers

Helldivers