Utvecklarna Turtle Rock som ligger bakom Left4Dead har försökt göra det igen Efter flera års tystnad så har utvecklarna kommit tillbaka för att ta sig in på gamingscenen med deras senaste titel Evolve.

Evolve är ett FPS spel som utspelar sig i en odefinierad framtid på en planet kallad “Shear” som ligger i ett solsystem i vintergatans bakvatten. Dom olika kolonierna som finns här blir ganska snabbt efter dom etablerats anfallna av stora stygga monster. Allt eftersom monstren förstör kolonier på Shear, så kontaktar regeringen en före detta planet tämjare vid namn William Cabot, och tvingar honom ur sin pension för att ta hand om problemet. För att lyckas med sitt uppdrag så samlar Cabot ihop en brokig skara medhjälpare -som består av krigsveteraner, psykopater och professionella jägare.

Evolvetxtscrnone

Såhär långt så känns spelet väldigt bra, på papper är Evolve ett bra spel,

Där har vi samlat själva grundpelarna i Evolve, du och tre av dina kompisar är en brokig skara jägare som ska jaga ner och döda det stora stygga monstret, där ni alla fyller olika funktioner:

En helare som ser till att alla i gruppen överlever, En jägare som spårar och placerar fällor för att låsa fast monstret. En support som ger gruppen övertag genom att kunna göra alla medlemmar osynliga eller använda en sköldprojektor som gör en person odödlig en stund och sist men inte minst så har vi ju självklart en renodlad Soldat, som med väldigt stora vapen enbart fyller en enkel funktion: Att göra så mycket skada som möjligt. Varje klass har tre olika hjältar som man kan låsa upp och sedan välja mellan, där dom har lite olika inriktningar, men i det stora hela så ändras inte spelstilen så mycket utan man tuffar på i samma takt. Men det finns ju faktiskt ett spelsätt till, som inte innefattar något av dom ovanstående nämligen:

Monster! Evolve’s kanske största säljpunkt, du kan spela som monstret. Vem vill inte smyga på sina vänner för att sedan anfalla när oddsen är på sin sida? Alla vill det!

Evolvetxtscrntwo

Det första jag slås av är grafiken.. den är verkligen fantastiskt!

Det finns tre olika monster, alla har olika roller här med, här finner vi: Goliath, ett närstridsmonster med stor healthpool och ganska starka attacker, kraken som är ett flygande monster med distansattacker som gör mycket skada och Wraith, som har låg healthpool men en skrämmande hög skada. Det har finns även ett fjärde monster, som kallas för Behemoth, som är det största monstret, men en enorm armor kapacitet och mest health av alla men på grund av sin storlek kan den inte hoppa, utan bara klättra upp för väggar vilket är väldigt långsamt. Om man vill röra sig fort som behemoth så måste man rulla ihop sig till en massiv boll och sedan få fart! Såhär långt så känns spelet väldigt bra, på papper är Evolve ett bra spel, allting fungerar verkligen i teorin, men när man väl startar spelet så ändras tankarna.

Det första jag slås av är grafiken.. den är verkligen fantastiskt! det finns detaljer som gör att varje karta känns levande, blommor, gräs, fåglar, gamla övergivna byggnader och så vidare. Men när man spelar så inser man att blommor och gräs är i vägen, dom skymmer sikten och gör det omöjligt att upptäcka vissa av dom köttätande blommorna som finns utlagda på karta för att göra livet surt för jägarna. Storleken på kartan gör det svårt och jobbigt att hitta monstret, som oftast hinner bli en högre level innan man hittat det, vilket i sin tur gör att man nästan alltid känner sig i lite underläge, och om man råkar möta en Wraith så kan man nästan lika gärna lägga ner, då skadan är alldeles för hög för att man ska ha en ordentlig chans.

En annan sak som slår mig är avsaknaden av saker att göra, jag förstår ju att tanken är att man ska hitta monstret / jägarna och döda, men när monstret är snabbare än dig och det inte finns något annat att göra än att leta, så blir spelet snabbt långtråkigt, och tankarna går tillbaka till left4dead 2 som hade oändligt med saker att skjuta på, eller inte skjuta på om det var en häxa i närheten.

Evolvetxtscrnthree

Vem vill inte smyga på sina vänner för att sedan anfalla

För att summera Evolve så skulle jag vilja säga såhär: Tänk dig en bana i Left4Dead, som är tom på fiender. Någonstans finns det antingen en Tank, en Hunter eller en Spitter. Du kan inte klara banan om du inte hittar Monstret och dödar det. Om du spelar monster så tänk dig precis tvärt om, fast du kan äta några utspridda dator styrda karaktärer som egentligen inte gör någon skada på dig när du slår på dom, men tar onödigt lång tid att döda. allt för att få en level som gör att du blir lite bättre än jägarna.

Nej, på det hela taget så tycker jag inte att Evolve är värt sina pengar.

En Andra åsikt:

Left 4 Dead och Left 4 Dead 2 var två titlar jag inte bara spenderade massvis av tid med utan även hade kul med. Humorn och paniken som uppstod när horder av zombier kom springande. När Turtle Rock Studios utannonserade Evolve i januari 2014 vart jag hypad. Nu i efterhand känner jag mig kluven, Evolve är ett fartfyllt roligt fps, men å andra sidan är det ett fps som inte håller i längden, något saknas. Dessutom är det inte ett dugg roligt om man inte spelar med vänner. Trots en finslipad yta med intressanta Idéer går inte Evolve hem hela vägen i min bok. Evolve är inte Left 4 Dead, det vet jag men trots detta saknar jag och har ett behov att höra “PILLS HERE!” “FRAANCIS!” och andra odödliga röstsamplingar. Det Evolve behövde för att vinna mitt hjärta och förhoppningarna lever inte upp till hypen. 6/10 – studio23

Evolve

Evolve
5