När The Order 1886 visades upp under 2014’s E3 var det många som blev extremt hypade, och med tanke på att Santa Monica studion gett oss riktigt bra titlar som God of War serien, var det kanske inte så konstigt. Jag minns att jag mest var imponerad av allt ansiktshår och att grafiken imponerande.

Nu har The Order 1886 släpps och mina tankar känns som de stämmer perfekt in på titeln: Skägg, mustascher och snygg grafik..jaha du sitter här och väntar på något mer? Sorry det finns verkligen inte så mycket mer att säga om spelet, men jag får väl göra mitt bästa.

Året är som titeln antyder 1886 och vi besöker en alternativ version av London. Staden är skitig och som om inte det vore nog får britterna dras med halvblods monster och som toppen på moset även rebeller som hatar drottningen och landets ledare. Du spelar Galahad som tillhör en uråldrig cirkel riddare från kung Arthurs tid kallad “The Order” tillsammans med de andra riddarna Isabeau D’Argyll, Marquis de Lafayette och din mentor Sebastian Malory leker detektiver och ska sätta stopp för halvblods monster som försöker ta över och äta upp oss alla. Eftersom spelet utspelar sig i en alternativ värld har Santa Monica valt att utforska hur dåtidens vapenarsenal såg ut och lagt till lite egna idéer. De har till och med kastat in Nikola Tesla som agerar som spelets “Q” (Se James Bond) och i sann prylnörd anda bjuder på en massa häftiga vapen, nej.. problemet är att dom inte är häftiga och de känns inte speciellt unika alls. Jag förstår vart man vill ta spelets vapen men de lyckas inte alls bra.

Theordereighteeneightysixtxtscrnone

Det du kan göra är att vrida och vända på föremålet

Spelets grafik är otroligt imponerande och mellansekvenserna i spelet skiljer sig inte från själva spelgrafiken vilket i sin tur försöker sudda ut stopp på vägen under spelets gång. Tyvärr lyckas man inte med detta heller och spelet känns väldigt segt, klumpigt och frustrerande. Spelets första 15 min känns som två timmar då Galahad verkligen rör sig som en 90 åring som är inne på den sista versen. Jag nämnde detektiver tidigare i texten och som agenter i The Order ska riddarna luska ut saker för att komma fram till det du som spelar antingen skiter blanka fan i eller redan har listat ut för 10 min sedan. Det blir inte bättre när du får möjligheten att titta på olika objekt och med din hand ta dig en närmare titt på dem, ja fast närmare titt är nog att ta i. Det du kan göra är att vrida och vända på föremålet och din hand men inte speciellt mycket mer. Mer än hälften av alla dessa föremål som är placerade i spelet är tillintetsägande och fyller ingen som helst funktion, och jag är knappast ensam om att ha tänkt vad poängen är med denna funktion.

The Order 1886 använder sig flitigt av så kallade quicktime events d.v.s en sekvens sker och du som spelare ska trycka på följande knapp som visas på skärmen. Det fungerade mycket bra i spelet Shen Mue till Segas Dreamcast när det begav sig 2000 men inte idag, dessa quicktime events är inte komplicerade men de stannar upp spelet och förstör den känsla man velat skapa genom att ha samma grafik i mellansekvenserna som själva spelet i sig. Misslyckas du med en knapptryckning belönas du med döden för att sedan återupplivas i början på själva knapptryckning-sekvensen. Miljöerna är väldigt bra skapade och det känns som man befinner sig i England under 1800-talet. Konsten och saker runt omkring en bidrar till att känslan infinner sig konstant under spelets gång.

Ljudet och grafiken är något The Order 1886 verkligen lyckas med och jag är imponerad över bägge. Tyvärr saknas allt annat och det känns själlöst och rent av som flera idéer kastats in i en tvättmaskin för att komma ut krympa och missfärgade, man önskade att allt var magiskt men det blir bara som ordspråket: för många kokar i köket. Hade The Order 1886 fokuserat sig på att verkligen bli det som faktiskt många både hoppades och trodde det skulle bli hade spelet vart fantastiskt.

Theordereighteeneightysixtxtscrntwo

Det känns som man befinner sig i England under 1800-talet

Sist men eller jo faktiskt minst är spelets livslängd. Efter endast sex timmar ser jag eftertexterna passera på tv,n… sex timmar tänker jag. Hmm finns det något mer jag kan göra nu? Nej återspelarvärdet är non existentiellt i The Order 1886. För efter du spelat färdigt det finns det inge multiplayer, det finns inge mer att hämta, nej det finns faktiskt inget att göra alls. Att ta den där trophy för att ha klarat ut spelet på svåraste svårighetsgraden lockar inte ens. Visst finns det spel som är korta och bjuder på en fantastisk men kort upplevelse, The Order 1886 är tyvärr inte ett av dem. Ser du The Order 1886 på rea eller på PSN Store för en billig peng köp det. Men det är inte värt fullpriset av vad ett spel kostar i butik idag, tyvärr. Jag hade hoppats på mer och alla jag pratat med är besvikna och känner sig nästintill lurade. Men vem vet? Jag kanske odlar skägg och mustasch och när dessa växt sig ståtliga kanske jag ger mig på spelet igen med nya ögon.

The Order 1886

The Order 1886
6

Grafik

8/10

Ljud

8/10

Spelbarhet

5/10

Hållbarhet

4/10

Plus

  • Stämningsfullt ljud
  • Imponerande grafik

Minus

  • För mycket Quicktime events
  • På tok för kort
  • Seg Gameplay
  • Inget återspelarvärde