Det var en väldigt intressant utannonsering dagen då Ivory Tower och Ubisoft gick ut med sina ambitioner att bygga ett MMO-bilspel. Filmer, bilder och uttalanden har givit oss spelare en guldsmak i munnen och kanske var det här spelet det vi väntat på i en evighet. Tyvärr dör alla förhoppningar om ett bra och underhållande spel redan i inledningen av The Crew och man kan väl kalla hela schabraket för ett motorhaveri.

“Alla spelare kan mötas i det massiva, gränslösa USA” var vad vi lovades, istället låses vi in i små sessioner med åtta ynka spelare som ska försöka ta sig an en spelkarta där det tar närmare en timme från kust till kust. Storleken i det här fallet har en galet stor betydelse för det känns mer som att vi kör runt i en spökstad än att vi upptäcker häftiga platser att slira på. Platserna är genuint uppbyggda och återspeglar ett något minimerat USA med soliga stränder, höga skyskrapor och långa landsvägar, men spelaren som lovades en sömnfri värld bör nog slicka såren redan nu och gå vidare.

Thecrewtxtscrnone

Vilket i sin tur förstör lite känslan av att “kämpa sig uppåt i hierarkin”

När man startar spelet måste man gå igenom den sedvanliga introduktionen där vi får lära oss om spelets olika funktioner; Sladda, Bromsa, Gasa, Upptäck världen. Men redan vid inledningen känns spelet väldigt platt och jag får aldrig den där känslan av underhållning att välja första skrotbil som ska förändras med tiden. Detta har varit ett signum inom de flesta bilspel, börja med en riktig skitbil från 70-talet, tävla och vinn mot muppiga och arroganta motståndare och köp nya bilar. Det är samma princip även här förutom att varje bil kan anpassas efter spelets olika spelstilar. Har du exempelvis en Nissan Skyline (Klassisk rallybil) kan denna användas vid racing, offroad, slalom och lite annat smått och gått, man behöver inte köpa nya bilar för att kunna ställa upp i olika typer av utmaningar vilket är ett stort plus. Istället för att ha en mängd olika bilar finns det en liten skara bilar att välja på vilket i sin tur förstör lite känslan av att “kämpa sig uppåt i hierarkin” och äga den bästa och snabbaste bilen i slutändan.

Jag vill inte påpeka att Ivory Tower och Ubisoft har haft på tok för höga ambitioner med The Crew, man vill försöka skapa något som ingen gjort tidigare. Men när vi som spelare erbjuds en gigantisk karta som faktiskt finns representerat bör möjligheten att spela med fler än 7 st andra spelare finnas där. Jag tror att om vi fått spela med något fler spelare samtidigt i The Crews nedskalade version av USA hade de gjort de mest bisarra negativa sakerna jag upplever till petitesser och inget som egentligen skulle verken läggas märke till eller störa oss. Körkänslan i spelet är det absolut inget fel på, man märker skillnad på de bilar som går att välja bland, vissa sladdar mer än andra, några accelererar fort som tusan och det finns de bilar som känns tunga och kraftiga, enkla att krocka in i motståndarna och få dem snurra likt bilarna i bästa Micheal Bay Hollywoodeffekt. Det finns även en arkad känsla i själva kör-delen, spelaren måste inte sitta och nöta in hur tidigt man måste bromsa för att ta en kurva perfekt som man exempelvis gör i Gran Turismo eller Forza-serien som tekniskt sätt är bil simulatorer. I The Crew är det enkelt att bara sätta sig bakom ratten och köra.

Det finns ju även en tillstymmelse till story i The Crew, du spelar som karaktären “Alex” som avtjänar ett fängelsestraff han tidigare blivit oskyldigt dömd för. När han väl kommer ut finns det inget annat i huvudet än hämnd och han väljer att ta sig in i den kriminella organisation som en gång satte dit honom. Inga problem löses med skjutvapen, vilket visserligen är en utopi vi kan önska att vi levde i. Nej, istället gör man upp genom olika typer av racinglopp, dragracing eller genom att ta sig till olika platser på snabbast tid. Genom dessa uppdrag tjänar vi olika summor pengar som används till att köpa nya bilar eller uppgraderingar samt respekt som i vilket annat bilspel som helst som låter oss “Gå upp i level”. Du kommer garanterat ha roligast om du hittar andra spelare att köra med och mot, för kör du mot spelets ai kommer du endast möta ett förprogrammerat tråkigt spöke, som kör igenom loppen på exakt samma sätt gång efter gång efter gång.

Thecrewtxtscrntwo

Du kommer garanterat ha roligast om du hittar andra spelare att köra med och mot

Spelet imponerar inte direkt grafiskt men det finns stunder som faktiskt kan få mig att tappa hakan på grund av den häftiga atmosfär som byggs upp. Fysikmotorn försöker även den göra sitt bästa att lyda alla rådande lagar men misslyckas markant ibland när man kör på en lyktstolpe som sitter likt stålmannen står med en fast hand framme, trots detta går det att köra sönder brevlådor och stora el-stolpar. De bästa stunderna i The Crew upplevs tillsammans med kompisarna, utföra uppdrag tillsammans eller köra intensiva tävlingar. I och med att vi befinner oss i en nedbantad version av USA går det att hitta på egna utmaningar utanför de redan förbestämda. Ett gäng andra spelare och jag tävlade en gång i att fickparkera med hjälp av en handbromsvändning vilket underhöll oss ett bra tag, det var alltså en av de egna utmaningarna utanför spelets egna regler och upplägg. The Crew är absolut inte dåligt, men det är inte heller jättebra. Det går inte att jämföra med andra spel i genren egentligen utan kör sitt egna race. Om det kommer en uppföljare i en annan del av världen hoppas jag verkligen att Ubisoft och Ivory Tower tar sig en riktig funderare kring vad som faktiskt gick fel med The Crew och hur de ska förbättras, än att bara släppa ett till spel i genren för att man kan. Små glimtar av ett härligt bilspel finns närvarande i upplevelsen, men det är på tok för trasigt, förutbestämt och tråkig story som inte engagerar någon vidare.

The Crew

The Crew
6