Wow, vilken nostalgitrip! För väldigt många år sedan, när jag var en liten pojkspoling testade jag för första gången Grim Fandango. Jag spelade bara demot men redan då gjorde det ett enormt intryck. Några år senare så spelade jag det igen, men klarade aldrig ut spelet. Nu är det här igen och denna gången ska jag minsann spela hela spelet!

Huvudpersonen Manuel “Manny” Calavera,  jobbar i de dödas land med att sälja resor till nyligen avlidna personer. Resor till den nionde underjorden, en plats där de döda får evig vila. Utan någon sådan resa så tar det nämligen 4 år för själen att komma till den nionde underjorden. Tyvärr går det inget vidare för Manny eftersom han alltid lyckas få kunder som inte har levt ett särskilt gott liv. Det är alltså dessa som inte har “råd” med någon lyxresa. Genom att använda sin list så lyckas Manny få en kund som levt ett mycket bra liv, Mercedes Colomar. Då är det något som går snett och Mercedes blir utan lyxresa. När Manny är upptagen smiter Mercedes, bestämd för att vandra till den nionde underjorden. Manny tvingas nu av sitt samvete att ställa allt till rätta genom att hitta Mercedes och ge henne det hon är värd. En resa som skulle bli ett oförglömligt äventyr.

Grimfandangoremasteredtxtscrnone

Det var länge sen som döden kändes så här spännande, levande och rolig

Utvecklaren Double fine har gjort en nyversion av Lucasarts mycket populära spel Grim Fandango. När jag startar Grim Fandango Remastered på mitt Playstation 4 och ser att Double fine har valt att behålla den klassiska grafiken, blir jag otroligt glad. Givetvis har de finslipat den, och det går att jämföra med den gamla grafiken genom att ändra till denna i options. Där går det även att välja mellan förhållandena 4:3 och 16:9, något som tog mig längre tid att komma på än vad jag vill erkänna. Den förbättrade ljussättningen i spelet kunde ha gjorts lite bättre. Den är nämligen inte förbättrad i omgivningen, utan endast på karaktärerna, vilket är lite konstigt. Ljudet i nyutgåvan är betydligt bättre och musiken görs av The Melbourne Symphony. Att Double fine inte vill göra för stora ändringar i spelet märks, men det är klart. Varför skulle de vilja det?

Ni har antagligen någon gång sett att mexikanare firar en dag som de kallar “De dödas dag”. En dag då de döda återigen får vandra på jorden med deras älskade. Deras färgglada fest fullt med massa målade och stylade döskallar. Jag själv är inte jätte insatt i det där, men det är precis den miljön med en nypa noir som Grim Fandango utspelar sig i. En färgglad värld full med skelett och demoner. På sin resa genom de dödas land för att hitta Mercedes stöter Manny bland annat på brinnande bäverdemoner, gangster skelett och andra farliga saker. Vanliga vapen kan såklart inte döda någon som redan är död. Men det finns ammunition som gör att det börjar växa blommor och växter från skelett.

Det finns en funktion i spelet som ökar nostalgin ytterligare där skaparna av originalet Grim Fandango pratar om utvecklingen av spelet och kommenterar vissa platser. Självklart så får man själv välja om man vill höra dessa kommentarer genom att trycka på L1, när den dyker upp i skärmens övre vänstra hörn. Spelet har en härlig blandning av humor, miljöer från de dödas land med noir känsla, klyschiga kommentarer och svåra men roliga pussel. Jag måste faktiskt erkänna att jag vid något tillfälle faktiskt fick leta upp en walkthrough för att komma förbi vissa ställen i spelet.

Grimfandangoremasteredtxtscrntwo

En resa som skulle bli ett oförglömligt äventyr

Något jag saknar i Grim Fandango Remastered är helt klart en autosave funktion. Vad tänkte de när de inte lade till det i spelet!? En karta hade inte varit helt fel heller. Det är väldigt mycket springande fram och tillbaka, ibland hittar man inte ens vissa ställen då det syns ganska dåligt att det ens är en väg dit. Det kan vara lite smått frustrerande ibland. Eller att behöva gå igenom hela sitt sortiment av saker innan man hittar det föremålet man ska använda. Ja det finns fortfarande lite saker i spelet som man kan störa sig på.

Grim Fandango är trots ett fåtal irritationsmoment ett oerhört kärt återseende. Det är ett fantastiskt spel som verkligen är värt pengarna. Vare sig du har spelat det innan eller inte så är detta ett helt solklart köp. Det var länge sen som döden kändes så här spännande, levande och rolig.

Grim Fandango Remastered

Grim Fandango Remastered
8