Den senaste tiden har jag funderat på vilka FPS-spel som gjort störst intryck på mig. Hobbyn startade med en demoskiva från PC-gamer i form av en Half-Life Uplink-CD och följdes av olika LAN-spel som Counter-Strike, Unreal Tournament, Aliens Versus Predator 2 och Soldier of Fortune 2. Goldeneye 007 spelades flitigt på Nintendo 64 och No One Lives Forever följde senare upp den exotiska spionupplevelsen på PC. Därefter verkade genren splittra upp sig. De skenallvarliga arkadskjutarna med glimten i ögat gick under jorden och fick inte sin comeback förrän Far Cry 3: Blood Dragon och Wolfenstein: The New Order kom ut. Under den tiden övergavs det andra världskriget för moderna militärspel, där dedikerade servrar byttes ut mot matchmaking och klassystem ersattes med loadouts och level unlocks.

https://www.youtube.com/watch?v=9xehDOEgtmc

Det var stor skillnad på spelen som hade en utpräglad singleplayeridentitet med en relativt öppen multiplayer och de som satsade mer på en fängslande multiplayerupplevelse. Half-life, F.E.A.R, Bioshock, Crysis och RAGE hör i min mening till den förstnämnda gruppen, där man lite då och då återvänder till deras välavgränsade spelvärld för att uppleva storyn och karaktärerna igen. Den andra gruppen kännetecknas i min mening av spel som Counter-Strike, Left 4 Dead, Battlefield-serien och Call of Duty, där själva tävlingsmiljön och samarbete lockar mer än spelvärlden och karaktärerna i sig. De spel som uppfyllde båda kriterierna för mig var nog Borderlands och Battlefield: Bad Company 2, men säkert även Halo för andra. Tyvärr så har jag missat klassisker som tidiga Battlefield, Deus EX, Tribes och Metroid Prime.

fpslista-top4

5. Ett logiskt progressionssystem som känns meningsfullt. Nomineringarna för den här kategorin var svåra att välja, men det finns några spel som klarar av att behålla intresset i upprankningsprocessen utan att det du låser upp blir meningslöst. Call of Duty och Titanfall kör prestigesystemet som tyvärr blir alltför repetitivt och visar att spelet är mindre intressant om man inte får se nya unlocks hela tiden. Battlefield 3 gjorde det lite svårare att nå de högre rankerna men visade samtidigt upp dina achievements via service stars och dogtags med uppdaterande siffror, så att du lätt kan visa upp det du är mest stolt över. Tyvärr så är det få spel som använder progressionssystemet för att sätta rätt spelare i rätt roll på slagfältet, så vinnaren får nog bli Battlefield: Hardline som kommer ha en varierad upplåsningsmodell.

fpslista-top5

4. Spektakulära förmågor, gadgets och killstreak rewards. Här vill jag passa på att nämna F.E.A.R, Blacklight-serien, Homefront och Medal of Honor 2010. Skräckspelet F.E.A.R använder slowmotion som hjälpmedel och visar upp all action på ett lysande sätt, nästan i samma klass som Max Payne. Blacklight introducerade HRV, ett wallhack för alla som balanserades med cooldown management och oförmågan att skjuta samtidigt, vilket även styrde spelarflödet utan en minimap. Call of Dutys killstreak rewards är ofta roliga att få, men var sällan lätta att försvara sig mot så de har blivit sämre på sista tiden. Jag tycker att Medal of Honor 2010 och Homefront klarade av att balansera detta genom att låta spelarna dynamiskt välja ut vilken hjälp de behöver just nu eller vill spara till, samtidigt som kills och objectives värderades lika. Vi får inte heller glömma den fina rörelsefriheten i Titanfall, Toxikk och Unreal Tournament!

3. Tematiserad och unik vapenbalans för olika faktioner. I den här kategorin tänker jag fokusera på Counter-strike, Evolve och Aliens Versus Predator 2. I den assymetriska sci-fi-klassikern AVP2 har de tre faktionerna helt olika uppsättningar av vapen och förmågor som inte heller är speciellt dåliga mot en specifik fiende. Istället kräver AVP2 att du behärskar de olika karaktärerna och använder dem rätt på kartan. Evolve fungerar på ett liknande sätt men har även ojämna lag som kräver specialstrategier under olika delar av matchen. Den solklara vinnaren är däremot Counter-Strike där taktiska pengainvesteringar och spelarnas taktik och träffsäkerhet belönas, samtidigt som matchen kan avgöras genom att fördela rollansvar.

fpslista-top3

2. Att kunna modifiera vapen och ammo in i minsta detalj. Här nominerar jag Crysis-serien och Borderlands, men även ett par rätt okända spel som Blacklight-serien och RAGE. Anledningen till att dessa spel och inte COD eller Battlefield finns med här är att de senare är relativt begränsade i sina loadouts som inte heller går att ändra i grunden förrän nästa liv. Crysis har en snabbmeny där du kan byta sikte och ljuddämpare live, beroende på situation. Borderlands har djup och ett bra lootsystem, men RAGE använder alternativ ammo som ett sätt att göra varje vapen mer dynamiskt. Blacklight-serien låter dig däremot ändra varenda detalj på ditt vapen både efter stil och funktion, vilket ännu inte matchats av andra AAA-spel.

1. Replay-värde i form av uppgraderingar för dina karaktärer. Inom den här kategorin nominerar jag Borderlands, No One Lives Forever 2, Crysis 2-3 och Bioshock-serien. De flesta spelen följer en ganska linjär story där du själv kan välja vilken spelstil du vill fokusera på och utveckla med tiden, men Borderlands stod ut genom att dessutom locka spelaren att pröva olika builds med varje karaktär utan att behöva starta om från början. Dessutom kunde de byta utrustning med varandra och spela hela spelet tillsammans med andra spelare online. Beroende på vilken partner du hade med dig påverkades även era spelstilar och lagrollerna. Ju fler spelare man var desto bättre loot och utmaning fick man möta, ungefär som i Diablo 2.

fpslista-top1

Sammanfattningsvis så har jag antagligen lagt ner mest tid på Borderlands debutspel, Battlefield 3 och 4, Call of Dutys Modern Warfare-serie och Homefront. Även om Titanfall i början kändes lovande så blev det snabbt en hoppsimulator med rätt begränsad variation. Jag hoppas att FPS-spelen satsar mer på att lära spelarna att dela på ansvar i framtiden och börjar hjälpa oss fokusera på rätt saker i matcherna. Singleplayer måste även ha relevans för det som händer i multiplayer och det vore roligt att kunna spela som speciella karaktärer eller med deras specialutformade vapen om man klarar av någonting viktigt i kampanjen. Samlarföremål som inte går att använda känns som ett dött koncept och jag hoppas att fler spel kommer satsa på dynamisk valfrihet för att kontra olika strategier utan respawns. Det var bland annat det som gjorde att Homefront inte helt överskuggades av Battlefield för mig.

Vilka spelfeatures har fått dig att fastna för eller avsky FPS-spel under dina år som spelare?
Jag hoppas att min lista har inspirerat er att plocka upp några klassiska eller missade titlar!