Vad hade du utrustat din stridsvagn med för saker om du fick bygga din egna modell? Hade du byggt en liten och snabb stridsvagn med maskingevär? Eller hade du hellre byggt en tålig men lite segare stridsvagn? Närstrid eller sniper? I Gear up är alternativen många och det är din egna fantasi som styr.

I detta actionfyllda arkadspel gjort för flera spelare får vi alltså bygga våran egna stridsvagn. Svenska indieutvecklaren Doctor Entertainment har valt att göra Gear up gratis att spela. Man har dock möjligheten att köpa till ett Basic eller Premium paket till spelet om man vill låsa upp mer av spelets innehåll. I gratis versionen av spelet tjänar du pengar genom att spela matcher, vilket används till att köpa delar till din stridsvagn. Om man köper premium paketet låser man inte bara upp möjligheten att välja mellan tre olika loadouts, man låser även upp alla spelets delar direkt. Detta kan dock vara lite tråkigt. Det gör att man inte har något att se fram emot, eftersom man redan har allt.

Gearuptxtscrnone

It’s alive! Nja inte riktigt, men min stridsvagn är nu redo att testas i strid. Det här kan bara vara en klockren kombination av delar! Jag startar spelet och förbereder mig på att spränga mina fiender. Nej! Varför tar sig min stridvagn fram så sakta? Och siktet hänger inte med när jag roterar mitt vapentorn fram och tillbaka i panik. Jag kan nästan känna hur mina fiender skrattar åt min stackars stridsvagn. Den matchen gick inte särskilt bra. Tillbaka till ritbordet! I några desperata försök att efterlikna mina fienders övermäktiga stridsvagnar börjar jag faktiskt bli ganska nöjd. Nu tar sig min stridsvagn fram i en lagom hastighet och jag känner att jag kontroll över siktet. It’s time to kick some ass! Matcherna går mycket bättre nu men det är inte bara en bra stridsvagn som behövs. Det behövs även skills! Motsåndet varierar från match till match och spelet blir genast mer intressant.

I spelet stöter man på tre olika spellägen, conquest, deathmatch och team deathmatch. Alltså inget nytt där, men förhoppningsvis får man se fler i framtiden. Det är endast i den vanliga deathmatchen som man ser ens egna färgläggning på stridsvagnen. I de andra två spelstilarna spelar man i det röda eller blåa laget. Hela ens stridsvagnen målas därför röd eller blå för att man lätt ska kunna skilja på fiender och lagmedlemmar. De få banorna i spelet är inte särskilt stora och rymmer upp till 16 spelare. Det blir ganska intensivt eftersom fienden alltid är nära. Ett tips är att plocka de power ups som finns utplacerade på kartan. Detta kan vara extra sköld, ammunition och extra skada. Spelet är tyvärr ganska instabilt och det känns som att utvecklarna har lite att jobba på. Det laggar ofta till och spelet kraschar lite då och då. Vad orsaken till detta är, är för mig oklart.

Gearuptxtscrntwo

Gear up innehåller många roliga delar och vapen som man kan utrusta sin stridsvagn med. Dessa har självklart olika attributer och det gäller att kolla en extra gång och provköra sitt bygge för att allt ska bli som man vill. Den färgglada grafiken är helt okej och det finns inte direkt något att klaga på. Däremot kunde de ha lagt till lite mer musik, då den enda musiken man hör spelas i huvudmenyn och i början av en match.

Det är lika roligt att spela med som mot kompisar i Gear up för att jämföra vem som har den bästa stridsvagnen. Bristen på spelstilar och lite för få banor gör dock att spelet blir aningen uttjatat efter ett tag. Det är däremot helt klart värt att testa, så tanka det gratis på Steam och bjud in dina vänner idag.

Gear up

Gear up
6