Helvetet porträtteras ur olika perspektiv beroende på vem det är som förklarar det. Några säger att det är en plats dit alla dumma människor kommer, en plats som är kokhet medan High Voltage Software och Volition bjuder in oss spelare till en plats som är minst lika spejsad som skalet på Saints Row IV. Platsen som vi får utforska är ungefär hälften så stor som Steelport i huvudspelet vars huvudsakliga fiende är de odöda varelserna som spatserar på gatorna.

Spelserien Saints Row har satt sig i förarsätet vad gäller tredjepersons-action-äventyrs spel a la Grand Theft Auto, men man gör det med glimten i ögat och går oftast till överdrift med det mesta man tar sig an. I Gat out of Hell, den tredje expansionen till spelet, finns det en miljö som garanterat kommer få dig att skratta och det inte bara en gång. Ett av det absolut bästa tillfällena jag upplevde var ett gigantiskt pariserhjul som snurrade likt vilket pariserhjul som helst, bara det att detta hjul är beläget i vattnet vars enda syfte är att dränka sina resenärer, ungefär på den nivån ligger humorn på och det får en att vilja utforska miljön mer än något annat. Men det som faktiskt får en att sitta där och asflabba är inte bara de humoristiska dialogerna i sig, utan de lite mer “vuxna och bisarra” delarna som att djävulen bär ett skeletthuvud som suspensoar eller som föregående DLC- Enter the Dominatrix där man sprang runt latexbeklädd till tänderna och dominerade fienderna. Voilition och High Voltage Software tar det hela ett steg längre, och det är precis på gränsen till för mycket men enligt mig lyckas man balansera rätt bra på den oftast så sköra tråden.

Saintsrowgohtxtscrnone

Storyn i denna expansion handlar dock om att presidenten i Saints Row huvudspel har blivit kidnappad av självaste Satan, och därifrån tar vi avstamp i ett underhållande äventyr. Inte för att avslöja allt för mycket, men Saints Row IV är ju ändå spelet som uppfann Dubstep-vapnet, genom denna lilla anekdot kan ni lista ut lite på egen hand vad det är vi kommer få stöta på. Roliga dialoger, intressanta miljöer och framför allt ett fåtal men väl avvägda vapen. Vi kommer exempelvis kunna frammana en liten imp som vi kan skicka iväg mot fienderna eller varför inte förstena fienderna för att sedan slå dem till månen med ett baseboll-trä. I och med varje expansion som släppts till Saints Row IV erbjuds vi både nya vapen, en ny garderob med kläder passade för expansionens tema och någon enstaka ny kraft. Dessa får man stifta en närmare bekantskap genom korta och intensiva uppdrag där det kan handla om att ta dåd på en mängd fiender med den nya förstenings-kraften eller använda omgivningen med den nya telekinesis-kraften för att besegra motståndaren. De vapen som finns representerade i denna expansion ska vara inspirerade utifrån “Seven Deadly Sins” för det är ju ändå en expansion som tematiskt behandlar helvetet i sin helhet. Vad sägs om att köra runt i stan sittandes bakåtlutande i en fåtölj med dubbla kulsprutor som armstöd, eller Ark of the Covenant som suger in fienderna likt en vakuum-dammsugare och använder dessa som ammunition.

Under de korta och intensiva story-segment som driver berättelsen framåt får vi lära oss använda de nya krafterna och vapnen vi får till vårt förfogande, men utöver dessa uppdrag finns det egentligen bara en sak att göra, och det är att locka fram Satan genom att slutföra en mängd sidouppdrag. Sidouppdragen kan vara alltifrån att flyga snabbare än blixten genom slalomstolpar, döda ett hundratals undeads eller ta sig från punkt A till punkt B. För varje avklarat sidouppdrag lockas djävulen fram, och likt det påtagligt röda neonljuset som visas på skärmen uppenbarar sig självaste Satan tillslut, dock ingen direkt spoiler. Men vägen dit är inte kantig utan vi kommer få stöta på en hel del intressanta karaktärer, allt ifrån döda stjärnor till väldigt Saints Row typiska karaktärer med attityd. Bara det att Shakespeare spelar Djävulens advokat och spion är ett klockrent exempel, men dock önskas det än mer bakgrundshistoria till expansionens karaktärer för att göra det riktigt njutbart. Musiken förhöjer även den spelupplevelsen då det är väl anpassat utefter de olika situationerna vi ställs inför. Huvudkaraktären Johnny Gat och Kinzie Kensington har erhållit uppdraget och bjuder på roliga monologer och dialoger, oftast med ett och annat klyschigt skämt, men det går faktiskt hem i stugorna.

Saintsrowgohtxtscrntwo

Efter uppdragens slutförande finns det egentligen inte mycket mer att hämta i denna expansion, omspelarvärdet är lågt vilket dock är synd. Äger man däremot de tidigare expansionerna och huvudspelet kan man ju självklart kombinera de olika krafterna och liknande för att förhöja spelupplevelsen lite extra. Jag själv anses vara en “completionist” och vill göra precis allt i ett spel, 100%, Saints Row IV och dess expansioner har jag en hel del kvar på. Men om du bara är ute efter någon timmes humoristisk avtrubbad spelning bör du definitivt ta dig an djävulen i ditt vardagsrum och kasta ut hen med hornen först. Saints Row: Gat out of Hell är underhållande, bjuder på en hel del roliga moment och miljöer men framför allt är det ett härligt komplement till grundspelet.

Saints Row: Gat Out of Hell

Saints Row: Gat Out of Hell
7