När Super Stardust HD släpptes till Playstation 3 under sommaren 2007 blev jag förälskad. Ett spel så minimalt gav mig så mycket, musiken, grafiken, kontrollen och tävlingsinstinkten att vara bäst var evigt närvarande. Ibland behöver inte ett spel vara komplicerat, ha värdens mest detaljerade ögonbryn eller vara det mest innovativa, ibland räcker det bara att det är roligt att spela. Det har nu gått 8 år och Finska spelutvecklaren Housemarque vill få oss frälsta på rymdäventyr igen.

Att verkligen lyckas med ett spel idag (och med lyckas menar jag att skapa ett spel som inte glöms bort) är svårt, att imponera såpass mycket på oss gamers så att vi inte glömmer bort upplevelsen efter något år. Super Stardust HD höll i många år för min personliga del, och än idag kan jag tänka tillbaka till när jag slog mina egna personliga rekord, och den grymma musiken. När Sony och Housemarque utannonserade att de skulle släppa Super Stardust Ultra blev jag väldigt nyfiken på vad mer vi som spelare faktiskt möjligen skulle få ut mer av fenomenet.

Superstardustultratxtscrnone

Svaret på min fråga var lika simpel som självklar: Inte speciellt mycket. För att förstå vad jag menar med det jag precis skrev ska jag kort förklara mitt tankesätt genom att be dig svara på några frågor för dig själv:

• Har du spelat Super Stardust HD till Playstation 3 eller/och Playstation Vita?
  • Köpte du alla DLC som kom till Super Stardust HD?
  • Önskar du att du kunde spela dina Playstation 3 spel på din Playstation 4 utan att behöva köpa dem på nytt eller använda en streamingtjänst för att uppleva dem igen?

Förstår du vart jag vill komma med frågorna? att rättfärdiga faktumet att det här spelet mer eller mindre redan finns och kom ut för åtta år sen stör mig, eller snarare faktumet att jag ska behöva köpa det en gång till stör mig. Men om vi bortser från surheten i mig och tittar på vad som är nytt i “Ultra” hittar vi:

• Fem nya planeter –
    Logi
    Horagalles
    Boreas
    Ploutos
    Ogoun
  • Nio stycken spellägen –
    Interactive (Ny)
    Bomber
    Survival
    Time Attack
    Arcade
    Impact
    Blockade (Ny)
    Endless
    Planet Mode
  • Möjligheten att streama när du spelar samt nya Thophies.

Housemarque skapade även ett annat rymdäventyr för två år sen till Playstation 4 vid namn Resogun. Med hopp om att lyckas göra Resogun lika populärt som Super Stardust HD blev för Playstation 3, men de lyckades inte helt och även om titeln sålde bra var det nog fler som köpte Super Stardust HD till Playstation 3. (Jag kan vara helt fel ute här)

Precis som i Super Stardust HD styr du ditt skepp vars uppdrag är att stoppa utomjordingar och akta sig för fallande asteroider. Till din hjälp har du två stycken bomber, tre olika typer av skott (Rock crusher, Gold melter och Ice Splitter) Du kan dessutom boosta med ditt skepp och på så sätt antingen undkomma eller förstöra fiender och inkommande asteroider. Vid slutet på varje bana dyker också en boss upp som ska förstöras på olika sätt.

Super Stardust™Ultra_20150112200344

Grafiskt är Super Stardust Ultra lika imponerande som sin föregångare med vackra färger, stadiga 60 frames och snurrande planeter med dess explosioner och rymdlasrar flygandes överallt. Men även om detta är en nyversion eller “nysläpp” ser det exakt likadant ut, bortsett från att Ultra har mer detaljer än HD. Det känns som Housemarque ville skapa ett djup i spelet för de som inte har tv apparater med 3D hemma, men inte riktigt når fram då det mer känns som jag måste anstränga mina ögon för att försöka se de små detaljerna som gömmer sig i och runtomkring planeterna.

Du styr ditt skepp med den vänstra analoga styrspaken och skjuter med den högra, det tog ett tag innan sättet att spela satte sig i mitt huvud, men efter det kändes det naturligt och smidigt. Kontrollerna i Super Stardust Ultra är alltså inte speciellt komplicerade, men vid första anblick och som ny spelare kan det kanske kännas som mycket att hålla koll på, men du kommer lära dig ganska fort.

Musiken som inte kan beskrivas annat än magisk är tillbaka, fast denna gång sämre än för åtta år sedan. I Playstation 3 versionen kunde du dessutom enkelt skapa dit egna soundtrack genom att spela någon av din egna favoritmusik genom att enkelt välja custom på soundtrack inställningarna. Som tur är finns Playstation 3 versionens soundtrack att välja, vilket jag rekommenderar starkt! Rösten på kvinnan som berättar för oss vilket vapen vi använder m.m. känns dock annorlunda, det är som det saknas djup i hennes röst och värmen är helt borta. Det låter lite ihåligt och dassigt till och med.

Super Stardust™Ultra_20150129175055

Det finns gott om spellägen i Super Stardust Ultra och multiplayerläget är minst lika roligt som det alltid vart. Den största behållningen är dock fortfarande att slå sitt eget och sina vänners highscore. I Super Stardust HD vet jag att jag kämpade mot några av mina vänners highscore, och efter ett tag gav de nog upp. 68 miljoner ligger mitt personliga rekord på och även om jag kände mig kaxig då, försvann det snabbt efter att ha tittat på leaderboarden för hela världen. En Finsk spelare hade x antal miljarder i poäng, så där försvann min kaxighet ut i cyberspace. Att spela tillsammans med en vän går också i Super Stardust Ultra då fyra stycken kan spela tillsammans offline i soffan antingen tillsammans eller mot varandra. Vill du inte ha främmande eller vänner över går det även att spela online med eller mot andra.

Rymdshooters är lika populärt idag som det var under tidigt 90 talet, det går inte att förneka, men att vi ska behöva punga ut 100:- för ett spel vi redan spelat färdigt, redan upplevt och redan älskat är inget jag personligen tänker göra eller anser värt. Har du dock aldrig spelat Super Stardust är det absolut värt inte bara en titt utan även ett köp. Men jag kan nog även känna att följande citat passar väldigt bra in på Super Stardust Ultra:

If it ain’t broke don’t fix it.

Super Stardust Ultra

Super Stardust Ultra