Det tar alltid emot varje gång man ska sätta sig ned och recensera ett spel som inte har ett definierat slut. Football Manager 2015 är precis som sina föregångare ett helt underbart spel för den stora skala spelare som faktiskt är intresserade av fotboll, för det är mer eller mindre ett krav. Om det inte finns ett intresse för fotboll är det här ett spel som du kommer ha svårt att sätta dig in i, oavsett om du vet vem Christiano Ronaldo och Zlatan Ibrahimovic är och hur stor sedelbunt de tjänar varje månad. Älskar du dock fotboll eller är något intresserad av sporten kan du definitivt leka bort ett par hundra timmar i spelet utan slut.

2

För den som inte är insatt i spelets upplägg så handlar det alltså om att ta kontroll över ett fotbollslag någonstans på jorden och leda detta till framgångar. Vid varje upplaga lägger man in några extra funktioner, förbättrar databaserna och sättet som olika attribut samspelar med varandra. Man lägger även till fler lag och i den Svenska delen kan man exempelvis spela som Enskede IF, Nacka FF eller Uppsala IF i division 2. Man har även rätta namn, ålder, kontraktstyp och namn på olika arenor långt ned i serierna vilket uppskattas av oss som trånar efter utmaningar. Jag själv är väldigt insatt i fotbollens finrum och följer fotbollen under helgerna, jag är inte det minsta intresserad av att spela med Real Madrid och dess stjärnor, eller Barcelonas ungdomsakademi. Det finns något roligare med att försöka ta Uppsala IF ifrån division 2 till allsvenska inom en 10-års period.

Likt tidigare spel i serien kan man köra renodlade utmaningar som utvecklarna själva valt, förlora inga matcher med Manchester United, köp in spelare för si och så mycket pengar under ett transferfönster eller vinn ligan i 5 olika länder. Mitt intresse för fotboll har jag min far att tacka för, ofta for vi omkring på fotbollsanläggningar och tittade på fotboll och i Football Manager 2015 spelar vi för första gången en liga online. Funktionen har funnits i många år men aldrig har den varit så välslipad och funktionellt duglig som denna omgång. En stor applåd ska utvecklarna Sports Interactive ha för detta.

1

Men ungefär där slutar man imponera med årets upplaga av spelet. Inte för att det på något sätt är ett tråkigt spel för den intresserade, utan för att vi köpt ett spel för fullpris och fått en ny design jämfört med FM2014 i princip. Statistiken på spelarna är uppdaterade, skottattributen ska synka med hastighetsattributen på ett bättre sätt, och den taktiska aspekten av spelet är fortfarande felfri. Vi lovades en bättre spelmotor i form av hur spelarna springer och rör sig på spelplanen, men även där ser det fortfarande ut som ett uråldrigt FIFA World Cup 98. Animationerna är kantiga, tråkiga och rent utsagt kassa. Bollen flyger runt på planen som en flipperkula och frustrationen växer när man tittar på matchen och samtidigt har textkommentarer där kommentarerna lyder “Oj vilket skott, det var inte långt ifrån” och grafikmotorn visar att spelaren precis bombat ut bollen så nära hörnflaggan som möjligt.

Trots de små missarna är det fortfarande den taktiska aspekten som är viktigast och där glänser man verkligen. Sätta ut spelarna på positioner, bestämma individuella roller för varje spelare, hur ska den tunga och skottsäkra anfallaren nå sin fulla potential. Träningen är även den en mycket större dimension i Football Manager 2015. Vi kan träna spelarna individuellt, lära dem av andra mer erfarna spelare på samma position, göra positionsbyten och liknande, allt för att skapa den där vinnande lagandan och göra alla tillfreds. Den absolut skönaste känslan som återfinns i spelets atmosfär är den då man lyckas värva en 16-åring till sitt lag som visar sig vara helt fenomenal och sprider glädje i laget, samtidigt som den utvecklas till en notorisk målskytt eller bollskicklig lirare. Den absolut mest frustrerande känslan däremot är då fyra av dina nyckelspelare brutit benen då du kört på med en tokhög träningsbelastning och spelarna kommer halvskadade till matcherna, och transferfönstret är stängd och det finns ingen möjlighet i världen än att sätta in den urgamla bänknötaren som mer börjar likna ett skelett… även han skadar sig i närmsta match.

3

Det finns fortfarande delar i serien som man kan arbeta mer på, och framför allt presentationen av matcherna, atmosfären runtomkring och kanske även ge spelaren en större möjlighet att påverka matchernas utgång. Nu har vi verktyg som att sätta spelarna på positioner, ropa ut sidlinjesinstruktioner i den stundande matchhettan eller varför inte trashtalka motståndarna innan matchen och framför allt sikta in sig på spelarna med dåligt självförtroende, allt för att få dem att vackla ute på plan. Det finns så otroligt många olika delar att hålla koll på, faller en del så faller minst tre stycken till, men när allt fungerar känns det skönt att slå klubbrekord, slå ut Halmstad ur Svenska Cupen och vinna på övertid mot IFK Göteborg. Har ni inte spelat något av de tidigare spelen så måste ni definitivt pröva, det finns inget annat lika komplext och välkomponerat simulator-spel där ute, och är du en fotbollsintresserad person bör du definitivt springa iväg och köpa spelet nu. Jag njuter fortfarande efter flera hundra timmars speltid, och jag kommer njuta ett par hundra timmar till, det kan jag lova.

Football Manager 2015

Football Manager 2015
7