Att kötta ner hungriga döingar blir antagligen aldrig tråkigt! Men hur många zombie spel finns det inte där ute? Risken med att släppa ännu ett är att det kan bli enformigt. Finns det verkligen så mycket mer man kan lägga till i ett zombie spel? Utvecklaren Techland tycker det och deras parkour/zombie survival har fångat många spelares intresse, inklusive mitt. Efter att ha sett den första gameplay videon som släpptes förra året så har jag sett fram emot att få spela Dying light. Jag startar spelet med riktigt höga förväntningar och hoppas att jag inte blir besviken.

Dead island utvecklaren Techland har valt att lämna turistparadiset. I deras senaste sandlåde-zombie spel Dying light befinner vi oss i Harran. En väldigt detaljrik stad i karantän, fylld med levande döda. Men förutom blodtörstiga zombies som jagar dig så finns det även andra överlevare, som är beredda på att slåss för de resurser som finns. Du spelar som Kyle Crane. Med uppdrag från en organisation att hämta stulna dokument släpps han med fallskärm ner i Harran. Kyle attackeras så fort han nuddar marken och blir dessutom biten av en zombie. Crane blir då räddad av en grupp överlevare som han bestämmer sig för att hjälpa. För att förhindra att bli förvandlad till en zombie behövs Antizin, en medicin som saktar ner spridningen av infektionen. Något som alla överlevare i Harran vill åt.

Dyinglighttxtscrnone

Kyle attackeras så fort han nuddar marken

Till en början kändes parkour delen i spelet väldigt stelt och jag kände mig lite smått lurad. Men ju längre in i spelet man kommer, ju mer utvecklas man. Under spelets gång går man nämligen upp i nivå i tre olika uppgraderingsträd, Survivor, Agility och Power. Dessa får man EXP i genom att använda sig av dessa områden i spelet. Agility går du till exempel upp i nivå genom att springa runt eller klättra, power genom att slåss och survivor genom att hitta användbara saker och försöka att inte dö. Efter att ha spenderat några färdighetspoäng i agility trädet så flyter parkouren på betydligt bättre. Något jag dock saknar när det gäller parkouren, är att kunna ta sig ner från byggnader på ett häftigt sätt. Utan att behöva lägga en färdighetspoäng (det finns en färdighet som dämpar fallet och gör att man kan slå en kullerbytta när man träffar marken). Visst, ner kommer man ju alltid och det finns sopsäckar som du kan slänga dig på för att överleva höga fall. Men det känns som en enkel och oengagerad lösning från Techlands sida.

En annan sak som känns tråkigt är att alla spelar som samma karaktär när man spelar co-op. Det springer alltså runt fyra stycken Kyle Crane. Med tanke på att man kan välja mellan 4 olika karaktärer i Dead island så känns det som att Techland har tagit ett steg tillbaka. Däremot funkar samarbetsdelen väldigt bra! Som ni säkert kan tänka er så är det betydligt roligare när man spelar ihop med någon eller några. Under tiden man spelar så kan andra spelare ansluta till ditt spel som zombie. Det startar då en deathmatch liknande match där överlevarna skall förstöra zombie nästen. Zombiens mål är att förhindra detta genom att döda överlevarna. Ett ganska skönt och roligt sätt att få variation i spelet.

På dagarna är de flesta zombies ganska sega och därför lätta att undvika genom att klättra upp på hustaken. Det är då man passar på att leka lite genom att ta död på zombies på en massa varierande sätt. Med det enormt stora utbudet av vapen man kan tillverka och modifiera kan man prova sig fram till det som passar en själv bäst. Men när mörkret faller över Harran, det är då adrenalinet börjar pumpa. Det är nämligen då de starkare, snabbare och betydligt dödligare zombierna kommer fram. Det gäller då att smyga eller springa i full fart till närmsta safe house. Där kan man sova bort hela natten och man är återigen relativt säker. Varför skulle man ge sig ut på natten då? Jo, Techland uppmanar spelarna att ge sig ut på natten genom att locka med dubbel EXP i uppgraderingsträden agility och power.

Dyinglighttxtscrntwo

Men när mörkret faller över Harran, det är då adrenalinet börjar pumpa.

Dying light både känns och påminner en hel del om Dead island fast med några extra funktioner. Men det känns fortfarande som att det är något som saknas. Precis som Dead island är det något som gör att jag inte orkar sitta allt för länge framför det. Även om det finns så mycket sidouppdrag att göra och så många zombies att döda så fångar spelet inte in mitt intresse tillräckligt mycket. Techland gör mycket snygga spel rent grafiskt, och Dying Light är inget undantag. Ljudet är inget speciellt men heller absolut inte dåligt. Dying light är ett spel med stor potential som i min mening inte når enda fram. Kanske hade jag för höga förväntningar. Att samarbeta med kompisar gör dock spelet värt att spela lite då och då.

Dying Light

Dying Light
7